Čínsky výrobca automobilov Changan plánuje v priebehu nasledujúcich dvoch rokov uviesť na európsky trh vozidlá zo svojich elektrických značiek Avatr a Nevo. Spoločnosť zároveň zvažuje aj predaj ľahkých úžitkových vozidiel v Európe. Uviedol to globálny šéf dizajnu automobilky, pričom stratégia počíta s postupným vstupom a vyhodnocovaním situácie na trhu. Na tému upozornila agentúra Reuters.
Changan je pre našincom prakticky neznáme meno, no patrí medzi najväčších a najstarších výrobcov áut v Číne. Spoločnosť vznikla v roku 1862 a pôvodne sa zameriavala na výrobu zbraní, postupom času sa transformovala na výrobcu automobilov. Na Európu si robí zálusk už dlhší čas. Prvé informácie o tom, že automobilka plánuje predávať elektromobily v Európe, sa začali objavovať už v roku 2023.
Lokálna výroba
Changan potom v marci 2025 oznámil, že ešte v tomto roku plánuje začať predaj v desiatich európskych krajinách. Na trh zatiaľ uviedol elektrické SUV Deepal S07, ku ktorému sa začiatkom budúceho roka pridá menší model Deepal 05 EV. Na podporu predaja v Európe spoločnosť plánuje vybudovať výrobný závod priamo na kontinente. Lokálna výroba elektrických vozidiel by jej umožnila vyhnúť sa clám Európskej únie na elektromobily vyrobené v Číne.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Na Slovensku sa začína nová éra železničnej dopravy. Prichádzajú batériové vlaky
- Test Leapmotor T03: Dámska nákupná taška, alebo schopný všestranný elektromobil za lákavú cenu?
- Nemecko opäť spustí dotácie na kúpu elektromobilov. Uprednostní chudobnejšie rodiny
Zameranie na čisto elektrické modely s možným rozšírením ponuky
Doteraz sa Changan v Európe sústreďoval výhradne na uvádzanie plne elektrických vozidiel. V prípade dostatočného dopytu však nevylučuje ani ponuku hybridných a plug-in hybridných modelov pod značkou Changan. Potvrdil to Klaus Zyciora, viceprezident a globálny šéf dizajnu, počas rozhovoru v Londýne. Podľa jeho slov chce spoločnosť najskôr otestovať reakciu spotrebiteľov a konkurencieschopnosť svojich produktov.
Changan sa tak zaradí medzi rastúci počet čínskych automobiliek pôsobiacich v Európe, kam patria aj výrobcovia ako BYD, Chery, Xpeng či Zeekr. Značka Avatr je v rámci portfólia Changan pozicionovaná ako prémiová elektrická značka, zatiaľ čo Nevo pokrýva širšie spektrum vozidiel od menších áut až po SUV.

Volajú po podpore pre nový segment
Európsky automobilový priemysel spolu s nemeckou vládou zároveň vyzvali Európsku komisiu, aby počas prechodného obdobia k elektromobilite umožnila používanie tzv. elektrických vozidiel s predlžovačom dojazdu (REEV). Ide o elektromobily, pri ktorých spaľovací motor slúži výhradne na výrobu elektrickej energie na dobíjanie batérie.
Podľa Zycioru má Changan túto technológiu k dispozícii pre značky Deepal, Avatr aj Nevo a jej uvedenie na európsky trh by zvažoval v prípade regulačného schválenia zo strany Európskej komisie.




