Portugalský výrobca autobusov CaetanoBus uviedol na trh novú sériu elektrických autobusov v troch dĺžkových verziách (8,5 m, 12 m a 18 m). Všetky modely sú k dispozícii s elektrickým pohonom, no dve dlhšie verzie je možné objednať aj vo variante s vodíkovým pohonom. Informácie poskytol portál electrive.
Nová éra mestskej mobility: CaetanoBus predstavil ďalšie inovatívne technológie
Spoločnosť je známa predovšetkým výrobou mestských a letiskových autobusov. Výrobca v novom projekte prepracoval celkovú architektúru pohonných systémov a rozšíril ponuku mestských autobusov. V rámci noviniek prichádza aj prechod z batérií typu NMC na LFP články od spoločnosti CATL. Táto zmena má priniesť vyššiu životnosť a spoľahlivosť batérií.

Ďalšou zásadnou inováciou je výmena elektromotorov. Namiesto doteraz používaných motorov Siemens bude CaetanoBus využívať pohonné jednotky od čínskej spoločnosti CRRC. Vodíkové autobusy si však ponechajú palivové články od Toyoty, ktorá so spoločnosťou úzko spolupracuje. CRRC dodáva nový pohonný systém, ktorý integruje motor a ďalšie komponenty do jedného kompaktného celku. Táto konštrukcia má znížiť hmotnosť systému až o 70 % a využíva pokročilé technológie ako IGBT s vysokým napätím a priame kvapalinové chladenie.
Mohlo by vás zaujímať:
- 10. výročie prevádzky elektrobusov na Slovensku. Koľko je u nás elektrobusov a aké modely sú dostupné na trhu?
- Prvý diaľkový elektrický autobus už prechádza testami. Čoskoro predstavia elektrobus MAN Lion’s Coach E
- Škoda Elroq RS: Temný rytier, alebo žiarivá svetluška? | Prvé jazdy
CaetanoBus sa považuje za lídra v oblasti integrácie vodíkových autobusov do dopravného segmentu. Objednávky prichádzajú aj na batériové modely, vrátane známeho e.City Gold, ktorý už jazdí v uliciach Lisabonu. Nové batérie typu od spoločnosti CATL poskytnú kapacitu až 700 kWh pre 18-metrové verzie, 465 kWh pre 12-metrové modely a 266 kWh pre najmenšie 8,5-metrové autobusy. Tieto LFP články sú navrhnuté tak, aby zvládli viac ako 4 000 nabíjacích cyklov s minimálnym poklesom kapacity, čím zaručujú spoľahlivý výkon počas viac ako desiatich rokov prevádzky.

V oblasti vodíkových pohonov sa výrobca aj naďalej spolieha na technológiu spoločnosti Toyota, konkrétne na najnovší palivový článok Toyota 2.5 s výkonom 70 kW, ktorý je kombinovaný s CRRC pohonom a batériami CATL v 12-metrovom modeli s kapacitou až 130 kWh, v 18-metrovom až 170 kWh. Okrem toho bude najdlhší autobus dostupný aj v konfigurácii BRT (Bus Rapid Transit), ktorá je vybavená dverami na oboch stranách vozidla pre rýchlejšie nastupovanie a vystupovanie. Všetky nové modely využívajú jednotnú platformu, ktorá podporuje elektrický aj vodíkový pohon, čo prináša vysokú mieru flexibility a efektivity.