Pred niekoľkými rokmi to vyzeralo, že startup Byton môže zamiešať karty na trhu elektromobilov. Chcel konkurovať Tesle Model S so sedanom K-Byte a pripravený mal aj SUV M-Byte. Plány však zostali iba na papieri – a dnes sú po značke spomienkou už len zaprášené prototypy odstavené v severnej Kalifornii. Téme sa venoval portál InsideEVs.
Dve autá, veľké ambície
Byton vznikol v čase, keď ešte nebolo jasné, či si Tesla udrží dominanciu. Investori a inžinieri hľadali šancu vybudovať „nového lídra“ elektromobility a Byton sa zdal byť silným kandidátom.

M-Byte mal byť priestranný elektrický crossover veľkosti Audi Q8 e-tron, pričom K-Byte mal byť uvedený ako sedan, ktorý by sa postavil priamo proti Modelu S.
Startup mal sídlo v USA, vývojový tím bol zložený z odborníkov z viacerých krajín a disponoval už aj licenciami na predaj v Kalifornii. Dokonca si dal patentovať aj netradičný koncept trojsedadlového elektromobilu s posuvnými dverami.
Krach pred cieľovou čiarou
Napriek veľkému nadšeniu sa firme nepodarilo získať dostatočné financovanie. Hlavný partner Foxconn sa od projektu dištancoval a o technológiu nemali záujem ani iné čínske automobilky. V roku 2020 musel Byton prepustiť polovicu zamestnancov v USA a po dvoch rokoch neistoty v roku 2023 definitívne skrachoval.
Na amerických sieťach sa dnes občas objavia dve karosérie (doslovne) K-Byte, ktoré pripomínajú, čo mohlo byť, keby… Nejde však o funkčné vozidlá – sú to len dizajnové makety určené na prezentácie. Podľa bývalého zamestnanca Bytonu nemajú kompletný pohon ani interiér, skôr išlo o „rollery“, ktoré sa dali presúvať na výstavné pódium.
Fotografie z posledných mesiacov ukazujú, že autá sú zaprášené, s vyblednutým lakom a stopami zanedbania. Kedysi futuristické koncepty sa tak menia na symbol nenaplnených ambícií. Snímky sa objavili na diskusných fórach Reddit.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Solárne auto malo priniesť revolúciu. Teraz si ho môžete kúpiť za menej ako 1 000 €
- Test BMW iX xDrive45 Facelift: Podstatne dlhší dojazd aj veľa vylepšení, na jedno sa ale zabudlo
- Kráča po tenkom ľade? Volkswagen chce od majiteľov ID.3 príplatok za plný výkon
Predbehli dobu, ale nezvládli realitu
Zaujímavé je, že dizajn Bytonu dnes nepôsobí až tak prehnane, ako kedysi. Už v roku 2018 mal M-Byte aj K-Byte celoplošné displeje na palubovke, čo sa vtedy zdalo príliš odvážne. Dnes však podobné riešenia prinášajú viacerí výrobcovia – od Mercedesu až po značku Afeela. Dokonca aj displej vo volante, ktorý bol vtedy terčom kritiky, našiel paralely u moderných čínskych značiek.

Otázkou zostáva, ako by trh vyzeral, keby Byton skutočne spustil výrobu. Mohol by oslabiť Teslu? Priniesol by čínske elektromobily na americké cesty oveľa skôr? Alebo by narazil na rovnaké bariéry ako dnes – clá, politiku a obrovské náklady na výrobu?
Dnes už poznáme smutnú odpoveď, keďže Byton zostal len poznámkou pod čiarou v histórii elektromobilov. Príklad, že ani veľké vízie a nápadný dizajn nestačia bez stabilného finančného zázemia a schopného výrobného partnera.