MojElektromobil
Slavo Dzuričko 17. marca 2018

Spoločnosť Business Lease je poskytovateľom komplexnej mobility a popredným hráčom na poli operatívneho lízingu. V rámci neho už vyše tri roky aktívne ponúka všetky druhy elektromobilov, vrátane značky Tesla. V rámci inovácií poskytuje aj tzv. E-mobility balík, kde okrem elektromobilu poskytuje aj prístup k nabíjacej infraštruktúre či nabíjaciu stanicu priamo do firmy.

„Záujem o elektromobily rastie aj vo firmách. Vysokú obstarávaciu cenu elektromobilov riešia outsourcovaním financovania prostredníctvom operatívneho lízingu, čo im umožňuje dostať do vozidlového parku aj drahšie a stále nové typy elektrických áut a neniesť riziko a starosti spojené s odpredajom elektromobilu. Outsourcovaním služieb zas riešia starostlivosť o samotný vozidlový park. Tým si zabezpečujú nepretržitú mobilitu,“ podotýka Lucia Čišková, výkonná riaditeľka Business Lease Slovakia.

Elektromobilita dostane ďalšie impulzy

Jasný trend v mobilite na najbližšie roky potvrdila aj tohtoročná automobilová show v Ženeve. Každá významnejšia automobilka predstavila svoje tromfy v elektromobilite práve na tomto autosalóne.

„Do roku 2020 sa na cestách očakáva až 103 modelov e-áut,“ podotýka výkonný šéf GreenWay Infrastructure Rastislav Lauko.

S každým novým modelom sa pritom predlžuje aj dojazd. Napríklad jeden z najpreferovanejších modelov aj medzi firmami – Nissan Leaf má v novej verzii už dojazd okolo 350 km. Inováciami nadupaná Tesla, ktorá je už u nás dostupná cez operatívny lízing Business Lease a o ktorú majú stúpajúci záujem najmä technologické firmy, posúva hranicu dojazdu na 600 km.

„Keď si zoberieme, že až 70 % jázd v Európe je do 40 km denne, elektromobilita je riešením nielen v rámci mestskej mobility, ale aj regionálnej a celoslovenskej,“ hovorí Lucia Čišková.

Samozrejme, aby sa elektromobilita stala jasnou prvou voľbou či už jednotlivcov, alebo firiem, je potrebné splnenie troch podmienok. Je to priaznivá obstarávacia cena, potrebný dojazd a infraštruktúra. Na Slovensku už vlani vláda podporila elektromobilitu finančným stimulom 5000 eur pri obstaraní elektromobilu a 3000 eur pri obstaraní si hybridu. Hoci nárast záujmu bol viac ako stopercentný, stále sa nevyčerpal celý balík a podpora tak trvá aj tento rok.

„Náklady na elektromobilitu sa výrazne znižujú aj pri operatívnom lízingu,“ podotýka Lucia Čišková.

Operatívnym lízingom sa dá vyhnúť nielen vysokej vstupnej investícii, ale prefinancovať v rámci mesačných platieb len rozdiel medzi nadobúdacou hodnotou vozidla a zostatkovou cenou po skončení nájmu, teda len využitý čas pri využívaní servisu a služieb. Bez prevádzkových a finančných rizík. Elektromobily majú vysokú zostatkovú hodnotu, firmy tak môžu siahnuť po novinkách.

Náklady klesajú

Kým cena elektromobilov sa pohybuje v priemere okolo 30 tisíc eur, pri pohľade na celkové prevádzkové náklady – teda aj vrátane paliva a servisu, napríklad za štyri roky, sa elektromobil dostáva nákladovo k vozidlu so spaľovacím motorom.

„Servisné náklady sú totiž pri elektromobile polovičné než pri vozidle so spaľovacím motorom. Kým náklady na elektrinu sú štvrtinové oproti nákladom na benzín. V prípade elektromobilu platí, že čím viac jazdí, tým sú náklady nižšie. V priemere môžu byť celkové náklady o 20 % až 30 % nižšie než pri fosílnych palivách,“ hovorí Lucia Čišková.

Základom je optimalizácia nabíjania cez domáce nabíjacie stanice s nabíjacími programami prevádzkovateľov nabíjacej infraštruktúry.

Impulz infraštruktúre

Kým v budovaní infraštruktúry sú v súčasnosti aktívne najmä súkromné spoločnosti, v krajinách strednej a východnej Európy vrátane Slovenska vyčlenila Európska únia v rámci projektu Next E do roku 2020 až 19 miliónov eur na výstavbu 222 rýchlonabíjacích staníc s výkonom 50 kilowattov a 30 superrýchlych nabíjacích staníc s výkonom 150 až 300 kilowattov.

U nás v rámci projektu pribudne 18 rýchlonabíjacích a 7 ultrarýchlonabíjacích staníc. Priekopník v tejto oblasti, spoločnosť GreenWay, plánuje podľa Rastislava Lauka tento rok k svojim 25 rýchlonabíjacím staniciam pridať ďalších päť. Infraštruktúra pritom už dnes zabezpečuje pohodlné spojenie zo západu na východ krajiny.

Zdroj: tlačová správa

17. marca 2018
Fotománia

+