Verejná doprava na Slovensku stojí na prahu významných zmien, ktorých cieľom je zásadné zníženie dopadu na životné prostredie. Najväčší poskytovateľ autobusovej dopravy na Slovensku, spoločnosť Arriva, identifikoval ako hlavné piliere modernizácie prechod na bezemisnú mobilitu a plnú integráciu rôznych druhov dopravy.
V oblasti ekologizácie vozidlového parku prebehol dôkladný proces vyhodnocovania rôznych pohonov. Po analýze CNG a vodíka sa dopravca rozhodol sústrediť na elektromobilitu, pretože budúcnosť vidí v tichej a lokálne bezemisnej prevádzke.
Elektrobusy nepatria len do mesta
Už v prvom kvartáli roku 2026 budú do prevádzky nasadené nové elektrobusy v Trnave, pričom ďalšie projekty financované z fondov Európskej únie sa pripravujú pre Levice, Nitriansky a Košický kraj. Ambíciou je prevádzkovať elektrobusy vo všetkých piatich krajoch pôsobenia a stať sa dopravcom s najväčšou flotilou elektrických autobusov na Slovensku. Tie navyše nemajú byť v prevádzke len na mestských linkách, ale aj v regionálnej doprave.

Snaha o ochranu životného prostredia prináša aj netradičné inovácie. V Nitre sa testujú solárne panely umiestnené na strechách naftových autobusov, ktoré napájajú elektrické príslušenstvo, čím znižujú spotrebu nafty. V Pezinku sa zase skúšajú a analyzujú ekologické riešenia na elimináciu mikročastíc PM10 z bŕzd a iných komponentov, čo prispieva k čistejšiemu ovzdušiu v mestách.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Na Slovensku sa začína nová éra železničnej dopravy. Prichádzajú batériové vlaky
- Test Leapmotor T03: Dámska nákupná taška, alebo schopný všestranný elektromobil za lákavú cenu?
- Nemecko opäť spustí dotácie na kúpu elektromobilov. Uprednostní chudobnejšie rodiny
Za kľúčový prvok udržateľnosti považuje spoločnosť aj zdieľanú doprava a jej prepojenie s verejnou sieťou. Aby bola integrácia pre cestujúcich skutočným prínosom, musí nadväzovať na systémy zdieľaných bicyklov (bikesharing), ktoré už spoločnosť uviedla v mestách ako Nitra, Žilina, Senec či Senica. V menej vyťažených oblastiach Trnavského a Košického kraja sa osvedčil dopytový systém „doprava na zavolanie“, ktorá zvyšuje efektivitu vynaložených prostriedkov. V niektorých nosných smeroch v Bratislavskom kraji, kde zaznamenali najvyšší nárast dopytu o cestovanie verejnou dopravou, zase dopravca plánuje posilniť kapacitu spojov nasadením kapacitnejších autobusov.

Cieľom týchto „smart“ riešení nie je len technológia samotná, ale snaha motivovať ľudí, aby nechali autá doma a presadli na bicykle, do autobusov či vlakov. Budúcoročná plánovaná liberalizácia na železničných tratiach je zase príležitosťou pre Arrivu presadiť sa v novej oblasti na slovenskom trhu, spomedzi súkromných dopravcov na regionálnych vlakových spojoch má ambíciu stať sa taktiež trhovou jednotkou.




