Každý rok sa v Mníchove stretnú tie najväčšie automobilky, výrobcovia autosúčiastok, softvéru, fanúšikovia, novinári a mnohí ďalší. Z celého sveta sa nahrnú ľudia na podujatie IAA Mobility, na ktorom sme sa tento rok zúčastnili aj my. Celá táto výstava má dve časti. Prvá je v halách na kraji mesta, druhá je priamo v uliciach v centre mesta.
My sme mali možnosť navštíviť oboje, pričom išlo o dva rôzne zážitky. Ako prvé som zavítal priamo na výstavisko, kde som odchádzal mierne nenaplnený. Tu sa totiž tento rok novinári až tak neohrali, aj kvôli neprítomnosti veľkých automobilových značiek. Na tomto mieste sa nachádzali väčšinou menší výrobcovia, start-upy a rôzne spoločnosti, o ktorých sme doteraz možno ani nepočuli.
Nebál by som sa povedať, že tu tak 80 % vystavovateľov pochádzalo z Ázie, väčšina z Číny. Našli sme tu aj stánky BMW s novou iX3, či Volkswagen so svojim konceptom ID.Every1. Veľa zaujímavého tu však nebolo. Druhý deň sme sa presunuli do centra, kde štartovali stánky automobiliek a podobných výrobcov. Zúčastnili sme sa prezentácie spoločnosti Hyundai, kde prvýkrát ukázali verejnosti koncept vozidla „Concept THREE“, ktorý bude základom pre Ioniq 3.
Poďme sa teraz pozrieť na to, čo všetko sme mohli vidieť na výstave, pričom tie najvýraznejšie novinky si aj v krátkosti popíšeme.
Hyundai Concept THREE
Koncept sa odlišuje najmä dizajnovým jazykom „Art of Steel“, ktorý využíva tvarovateľnosť ocele na tvorbu plynulých línií a výrazných tvarov. Karoséria je navrhnutá v štýle Aero Hatch, teda s dôrazom na aerodynamiku a výrazne kompaktné rozmery. Zaujímavým detailom sú pixelové svetlá vpredu aj vzadu, ktoré majú vytvárať efekt hĺbky.
Auto má rozmery 4,29 metra na dĺžku a rázvor 2,72 metra, čo ho radí do B-segmentu. Interiér sa nesie v jemných odtieňoch žltej a sivej a pôsobí minimalisticky, ale útulne. Celkom to pripomína koncept BMW Neue Klasse s pred dvoch rokov, najmä farebným prevedením. Hyundai tu pracuje s modulárnymi doplnkami BYOL, ktoré umožnia prispôsobiť si priestor podľa potrieb majiteľa.
Mercedes-Benz GLC
Z technického hľadiska ide o jedno z najmodernejších SUV v triede. Verzia GLC 400 4MATIC využíva dva elektromotory s výkonom 360 kW (489 koní). Zaujímavosťou je dvojstupňová prevodovka na zadnej náprave, ktorá umožňuje kombinovať vysokú účinnosť pri diaľničných rýchlostiach a dostatočnú trakciu pri rozjazde či ťahaní prívesu. Predná náprava je vybavená odpojiteľným pohonom, čo pomáha šetriť energiu. Mercedes tvrdí, že vďaka optimalizovaným meničom a sofistikovanej elektronike dosahuje účinnosť pohonu na dlhých trasách až 93 percent.
Podvozok je vybavený vzduchovým pružením AIRMATIC s adaptívnym tlmením, ktorý dokáže podľa mapových podkladov znižovať svetlú výšku na diaľnici a tým znižovať odpor vzduchu. K dispozícii je aj riadenie zadnej nápravy s uhlom vychýlenia až 4,5 stupňa. To zlepšuje manévrovateľnosť v meste a zároveň stabilitu vo vyšších rýchlostiach.
Cupra Tindaya
Koncept CUPRA Tindaya je pomenovaný po vulkanickom pohorí, ktoré sa nachádza na ostrove Fuerteventura v divokom Atlantickom oceáne. Jeho medená farba odráža charakteristický štýl CUPRA, zatiaľ čo jeho “surová forma” nadväzuje na materiály a textúry nového dizajnového jazyka.
CUPRA Tindaya zachováva dramatický charakter menovca, s exteriérom a interiérom, ktoré ožívajú vďaka radikálnej ale jednoduchej myšlienke: “No Drivers, No CUPRA”. Koncept, ktorý sa maximálne zameriava na vodiča, a ponúka jedinečný zážitok, ktorý umocňuje jeho emócie. Stelesňuje víziu značky a jej budúci dizajnový jazyk.
Polestar 5
Polestar 5 je sériová podoba konceptu Precept s dĺžkou päť metrov a výškou len 142 cm. Dizajn čerpá z letectva, prináša čisté línie, aerodynamický tvar a zadnú časť v štýle Kamm-tail. Predná SmartZone integruje senzory a radar, svetlomety s Pixel LED sú typickým prvkom značky.
Interiér je riešený ako 4+1, sedadlá Recaro ponúkajú ventiláciu, masáž a prémiové materiály vrátane kože spracovanej bez chrómu. Zadní pasažieri majú vlastné ovládanie klimatizácie a komfortných funkcií. Veľký dôraz sa kladie na udržateľnosť vďaka recyklovaným a bio-materiálom, pričom batožinový priestor má objem až 1128 litrov.
BMW iX3
BMW už dokázalo, že dokáže vyrobiť elektrické autá, ktoré si zachovávajú charakter značky – modely iX, i4, i5 či i7 sú toho dôkazom. Napriek tomu nová iX3 predstavuje úplne nový štýl. Nie je to len ďalšie elektrické SUV, ale prvé vôbec vozidlo postavené na úplne novej platforme Neue Klasse. Tá prináša moderné riešenia, aké sme zvyknutí vidieť u Tesly alebo Rivianu, a posúva BMW do úplne novej dimenzie.
Pod názvom iX3 sa síce skrýva aj starší model so zadným náhonom a limitovaným dojazdom predávaný v Európe, no podobnosti končia pri mene. Nový model sa môže pochváliť dojazdom až 805 km podľa európskych štandardov a približne 400 míľ podľa amerických testov EPA. Rýchlonabíjanie až 400 kW, možnosť obojsmerného nabíjania a moderná zonálna architektúra elektrickej sústavy dávajú vozidlu technologické prednosti a pripravenosť na náročné využitie.
Široké LED svetlomety a zadné svetlá, chrbát karosérie s ostrými líniami, a to všetko v typickom BMW štýle. Na prvý pohľad ho odlišuje od klasického X3 len absencia výfukových rúrok. Veľkostne sú oba modely porovnateľné, no pod povrchom sa skrýva revolúcia: 800-voltová architektúra, štyri „superpočítače“ riadiace motor, podvozok, asistenciu vodiča a softvér, pričom všetko je pripravené na pravidelné aktualizácie vzduchom cez internet.
Audi Concept C
Technické parametre sú v tejto chvíli neznáme, no jedno je jasné – pôjde o rovnakú platformu ako využijú elektrické modely Porsche 718 Boxster a Cayman. Keďže batéria je z dôvodu nízkej stavby karosérie umiestnená nie v podlahe, ale za sedadlami, aj Concept C je len dvojmiestny.
Rovnako ako v prípade exteriéru, aj v interiéri Audi zvolilo minimalistický prístup: dominujú hladké materiály a látky. V niektorých ohľadoch má jeho dizajn pripomínať prvú generáciu modelu Audi TT. Napríklad aj v použití ovládačov z eloxovaného hliníka, ktoré sú navrhnuté tak, aby ponúkali „charakteristické kliknutie Audi“.
Zaujímavý prvok predstavuje dotyková 10,4-palcová obrazovka, ktorá je zasúvateľná. Vďaka tomu sa je možné jazdiť aj prítomnosti bez rušivého veľkého „televízora“. Generálny riaditeľ Audi Gernot Döllner na záver vysvetlil, že model nebude uvedený na trh ako TT: „Concept C nie je nástupcom TT. Je to iný segment ako TT – je niekde presne uprostred medzi TT a R8.“