MojElektromobil

Smog náš každodenný

Väčšina ľudí, ktorí čítajú tento blog, trávia život v meste. Či už tu bývajú, pracujú alebo trávia voľný čas. Napriek výhodám miest, kde je všetko na jednom mieste, majú zároveň jeden veľký problém. Teda vlastne hneď dva problémy.

Spoločný menší problém pre malé mestá ako Bratislava a ešte väčší pre Londýn, Madrid či Rím. Hluk a smrad z vozidiel. Každý obyvateľ sa s nimi stretáva denne, mnoho ľudí má kvôli nim podlomené zdravie. A čoraz viac obyvateľov na následky respiračných a pridružených ochorení aj umiera.

Súčasne prijímame lieky na upokojenie, aby sme v hluku vedeli zaspať a dokázali čiastočne odfiltrovať hlučné prostredie. Postupne sa nám zvyšujú nároky na bývanie, najradšej by sme mali dobre zásobené obchody na každom rohu a nákup z e-shopov chceme mať pri našich dverách ešte skôr, ako odošleme objednávku.

Doručovanie expanduje

S týmito nárokmi ruka v ruke expanduje aj doprava a doručovanie. Osobná, lebo každý sa chceme voziť individuálne v aute, ale aj nákladná, ktorá pravidelne dovezie do obchodu alebo domov všetko, čo si objednáme. Takto sa v meste objavujú stále väčšie počty menších aj väčších doručovacích vozidiel.

Ráno, cestou do práce, stojí pred každým obchodom minimálne jedno zásobovacie auto. Čím viac ľudia objednávajú, tým viac treba doručovať a rozvážať. Nie každá krajina a firma má moderný vozový park s vozidlami spĺňajúcimi aspoň aktuálne emisné normy ako odďaľovanie problému (i keď VW aféra dieselgate sa týka práve „ekologických“ dieslov).

A tak sa stáva, že prejsť takouto ulicou plnou obchodov je nepríjemné a pre chorých ľudí aj nebezpečné. Všetky tieto zásobovacie autá jazdia kvôli efektivite dieslového motora a nadobúdacej cene práve na naftu. Keďže v lete je každému teplo a v zime sa zasa chcú vodiči ohriať, bežia motory mnohokrát aj naprázdno, len aby zostali zahriate a produkovali teplo či udržali v chode kompresor klimatizácie. Hučia, smrdia, znečisťujú (hlavne) lokálne ovzdušie.

Zmena myslenia

Zvykli sme si a pripadá nám to normálne. Je to ale správny pohľad na vec? Nemôžu s tým jednotlivci nič spraviť? A čo firmy, ktoré majú prepracovanú logistiku? Nevadí im, že svojou činnosťou robia diskomfort ostatným? Ako pri väčšine problémov, aj tu sa riadim mojím heslom: Keď nezačnem od seba, nemôžem to žiadať od ostatných.

V prvom rade je na zamyslení ľudí, či ovocie alebo čerstvé pečivo dovezené z iného mesta spaľovaním nafty v aute má v konečnom dôsledku pozitívny vplyv na naše zdravie. Sotva. Viac nám totiž ubližuje dýchanie smogu, ktorý vdychujeme pri výfuku auta, pokiaľ prevezmeme zásielku. Jednotlivci teda musia zmeniť svoje myslenie.

Ale čo majitelia logistických firiem? Čo ak treba skutočne taký veľký objem tovaru prepravovať? Spaľovanie tisícok litrov nafty denne, údržba mazľavých motorov, neustále opravy a zvyšujúce sa ceny náhradných dielov. Je toto jediné riešenie pre logistiku v meste? Dnes už nie.

Nádej na zmenu

Elektromobilita nastupuje vo všetkých druhoch dopravy. Už aj dnes je možné zásobovať tzv. last mile delivery s elektrovozidlom, do ktorého naložíte všetko potrebné. Na rozdiel od sľubovaných konceptov a malosériových úpravcov talianskej, francúzskej či nemeckej automobilky má Nissan (a hlavne jeho prestavba na väčší cargo priestor) už dnes vyhovujúci produkt.

Takéto auto prevezie dostatočný objem v rámci presunov v meste. Tieto elektromobily poskytujú luxus pre vodiča. Zabezpečený je tepelný komfort v každom počasí, jednoduchosť a plynulosť jazdy vďaka jednostupňovej prevodovke. Neotravujú okolie ani opakovaným štartovaním svojich motorov a keď je to potrebné, klimatizácie či kúrenie bežia bez toho, aby pod vašim balkónom smrdela spálená nafta a hrkotal motor.

Čas prichádza

Čas, kedy logistické firmy pochopia ekologicko-zdravotný význam elektromobilov pre ľudí a ekonomický pre ich firmu (1/4 nákladov voči nafte), prichádza. Neviem si predstaviť udržateľnosť terajšej situácie.

Počas písania tohto textu ma niekoľkokrát vyrušilo dieslové auto kuriéra parkujúceho pod oknom kancelárie. Jeho opotrebovaný motor spaľoval tak, že pri otvorenom okne som mal live prenos všetkých neduhov HDi motora dodávky francúzskej produkcie.

Neprajníci budú namietať, že takých áut je v porovnaní s inou dopravou málo a ich výmenou ničomu nepomôžu. Ale skutočne? Skúste si zrátať, koľko doručovacích firiem pôsobí vo vašom meste. Každá z nich má flotilu desiatok až stoviek dieslových áut, ktoré sú denne v nasadení. Nie je to malé číslo!

V Číne už realita

S pribúdajúcimi obyvateľmi v mestách a ich nárokmi na doručovanie je navyše predpoklad ďalšieho rastu áut pre doručovanie tovarov. Čína je toho dôkazom. V správach vidíme, ako úplne bežne všetci na uliciach chodia s rúškou na tvári. Je toto stav, ktorý budeme akceptovať o pár rokov aj u nás?

Čína to už pochopila a dnes je najväčším výrobcom elektromobilov na svete. Investujú do jediného udržateľného zdroja v doprave a sledujú trend elektromobilov v každom segmente. Dnes v Číne na lokálne doručovanie jazdia elektromobily, o ktorých existencii v Európe ani netušíme.

Nič ekologickejšie a lepšie zatiaľ ľudstvo nevymyslelo a 100-ročnej technológii treba odzvoniť v oblastiach, kde ju vieme efektivitou a ochranou životného prostredia nahradiť. Nie ju neustále podporovať výrobou a predajom. Inak sa život v mestách rýchlo zmení z príjemného na nepríjemný, nebezpečný a toxický.

1. októbra 2019

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+