MojElektromobil

Len nedávno sme mali možnosť vyskúšať si na vlastnej koži ako jazdí elektrická novinka spoločnosti BMW. Vydali sme sa za ním, spolu s početnou slovenskou výpravou, do neďalekého Chorvátska. V slnečnom mestečku Rovinj už mali po sezóne a my sme si tak naplno mohli vychutnať jazdu na poloprázdnych cestách.

Prvé jazdy na hneď niekoľkých novinkách

Ako už z nadpisu môžete vyčítať, jazdili sme na najnovšej i5-ke. To však nebolo všetko. Okrem toho sme mali pre porovnanie možnosť vyskúšať si aj dieselový variant BMW 520d, no rovnako aj najnovšiu a zároveň najsilnejšiu i7-čku M70 xDrive. Tá ponúkne v tejto našlapanej verzii výkon až 660 koní pri 1 100 Nm krútiaceho momentu.

To zabezpečí vysoko nadštandardné zrýchlenie z 0 na 100 km/h za impozantných 3,7 sekundy. Maximálnu rýchlosť vozidla stanovili na 250 km/h. Keďže ide o verziu M70, na vozidle nechýbajú špeciálne prvky pre túto triedu. Nájdeme tu napríklad 21″ kolesá, M-kové bočné aj zadný nárazník ale aj logo “M” v prednej maske. Vo vnútri je to napríklad špecifický displej, kožený volant či špeciálne upravené sedačky. BMW i7 vo verzii M70 ponúka viac ako 100 individuálnych farebných prevedení karosérie.

Na elektrickej limuzíne sme rovnako mali možnosť previesť sa aj my. Tento model už tradične vzbudzuje rešpekt už z diaľky, no vo vnútri prevláda pocit pohodlia. Výborne tvarované sedačky s masážnou funkciou zabezpečia príjemnú jazdu, či už šoférujete alebo sa veziete vzadu. Ide o jeden z mála automobilov, kde vám je jedno na ktorom mieste sedíte. Za volantom je to však určite najväčšia zábava. Okamžité zrýchlenie zabezpečí, že za menej ako 2 sekundy dokážete obehnúť pomalšie vozidlo pred vami.

Aj keď má tento kolos viac ako 2,7 tony, v zákrutách vás nevynáša a pôsobí v nich naozaj elegantne. A podvozok? To je kategória sama o sebe. Aj keď sú chorvátske cesty na oveľa lepšej úrovni ako tie naše (minimálne v oblasti mesta Rovinj), sem tam sa nejaká tá jama našla. Auto cez ňu preplávalo s veľkou razanciou a vy ste výtlk zaznamenali možno tak vašim sluchom, rozhodne nie celým telom.

Hlavnou novinkou je však BMW i5

Išlo o vôbec prvú možnosť ako si zajazdiť na spomínanej i5-ke. Ako na nás zapôsobila? Na mieste sa nachádzali 3 verzie “päťkového bavoráka”. Prvá, pre nás najmenej zaujímavá, bola verzia so spaľovacím motorom 520d. V elektrickom prevedení boli na mieste dve výkonnostné verzie, a to BMW i5 eDrive40 a silnejšia BMW i5 M60. Na vlastnej koži sme si vyskúšali dieselovú verziu, a tiež M60-tku.

Ďalej sa už budem venovať len tej elektrickej. Tá prináša hneď niekoľko noviniek, ako napríklad odpor vzduchu Cw: 0,23, čo ju radí medzi najaerodynamickejšie vozidlá na svete. To sa im podarilo aj vďaka technológii Active Air vent control, ale aj špeciálnym prieduchom ktoré sa nachádzajú na prednej maske v oblasti kolies. Po novom sa vás vozidlo samé pokúsi naučiť ako jazdiť čo najefektívnejšie.

BMW i5 M60 | Zdroj: Filip Spevár
BMW i5 M60 | Zdroj: Filip Spevár

Môže za to aj grafika, ktorá pri jazde ukazuje, či jazdíte ekologicky v daný moment. Ušetriť tak môžete až 25 % dojazdu. Pri nabíjaní sa dočkáme aj funkcie teplotného manažmentu, ktorá zabezpečí predhriatie batérie na požadovanú úroveň. Vďaka tomu môžete nabíjať maximálnym možným výkonom a ušetriť tak čas na nabíjacej stanici. Vylepšenia sa dočkali aj asistenčné systémy, ako napríklad diaľničný asistent. Ten prichádza vo verzii, ktorá využíva Active Lane Change s aktiváciou pomocou zraku. Počas jazdy vás tak vozidlo senzormi monitoruje, čo zvyšuje celkovú bezpečnosť.

BMW i5 M60 | Zdroj: Filip Spevár
BMW i5 M60 | Zdroj: Filip Spevár

Najnovší operačný systém BMW iDrive vo verzii 8.5 prináša ďalšie vylepšenia. Medzi ne patrí napríklad nové menu klimatizácie, domovská obrazovka po novom stále ukazuje navigáciu a Quick Select skratky, alebo aj vylepšenie výpočtu dojazdu pri nabíjacích staniciach. Mladších používateľov potešia určite aj nové možnosti hrania hier priamo na obrazovke infotainmentu. Podľa všetkého tu nájdeme viacero populárnych hier, ktoré môžeme po naskenovaní QR kódu ovládať prostredníctvom mobilného zariadenia.

A čo parametre a celkový výkon BMW i5 M60?

Pozrime sa spoločne na nami vyskúšanú verziu M60 xDrive. Už z názvu vyplýva, že poháňané sú všetky 4 kolesá, pričom vozidlo poskytne maximálny výkon až 601 koní pri 820 Nm krútiaceho momentu. Z 0 na 100 km/h vystrelí M60-tka za úctyhodných 3,8 sekundy, čo je mierne pomalšie ako konkurenčná Tesla Model 3 Performance, ktorá to dokáže za 3,3 sekundy. Maximálna rýchlosť vozidla je na úrovni 230 km/h.

Keďže ide o verziu označenú písmenom M, prislúchajú k tomu aj špeciálne prvky vozidla. Okrem označenia M v prednej maske a na boku pri spätných zrkadlách sa oproti klasickej verzii zmenili napríklad aj spomínané spätné zrkadlá, predné svetlomety, zadný spojler, zadný difúzor či podsvietená predná maska podobne ako pri modeli i7.

Vo vnútri potom nájdeme špeciálny M kožený volant, ktorý vyzerá naozaj športovo a vkusne. Okrem neho aj športové pedále, športové sedačky či zvukový systém Harman Kardon. Podsvietenie a panely vo vnútri sa vám menia v závislosti od zvoleného jazdného režimu. Pri športovom sa “celý” interiér sfarbí do červena a vy sa tak cítite ako v naozajstnom pretekárskom vozidle.

BMW 520d | Zdroj: Filip Spevár
BMW 520d | Zdroj: Filip Spevár

Elektromobil pôsobí na cestách veľmi svižne, rovnako aj podvozok dostatočne tlmí prípadné nerovnosti na cestách, no navyše z vonkajšej strany vyzerá vozidlo naozaj nádherne (subjektívny názor). Na plnohodnotný test si musíte ešte nejaký čas počkať no na prvých jazdách nás i5-ka veľmi príjemne prekvapila. Dokonca sa podľa všetkého nemusí hanbiť ani za svoju spotrebu.

Galéria

Náš tip
Test Mercedes-Benz EQE SUV: Maximálny luxus v elektrike
2. novembra 2023

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+