Alpha Taxi: Aké sú skúsenosti so zavádzaním elektromobilov pre taxíky | ROZHOVOR

Dnes sme si pre vás pripravili rozhovor priamo z tvorcami novej elektrickej taxislužby, ktorá sa rozbehla v meste Martin. Na niekoľko otázok ohľadom založenia a prevádzkovania samotnej taxislužby, ktorá využíva elektromobily, nám odpovedal priamo Peter Kolaja (na fotke vľavo), konateľ spoločnosti Alpha Taxi.

Ako vznikla vaša taxislužba?

“Taxislužbu pod názvom Alpha taxi prevádzkujeme od roku 2003. Spočiatku ako dvaja živnostníci, neskôr sme sa pretransformovali na s.r.o. Vyskúšali sme množstvo vozidiel, benzínových aj dieselových. Časom sme dospeli k záveru, že vozidlá so spaľovacím motorom sú čoraz vyspelejšie, výkonnejšie, úspešnejšie, avšak má to jeden háčik. Sú čoraz viac komplikovanejšie a tým pádom menej spoľahlivé. Výdrž vozidiel sa za posledné obdobie výrazne skrátila. Nebolo nič výnimočné, že sa vozidlo týždeň po uplynutí záruky, v ktorej spoľahlivo slúžilo, fatálne pokazilo. Napriek absolvovaniu polovičných servisných intervalov výhradne v autorizovaných servisoch.
Hľadali sme alternatívu, elektromobily sa javili ako cesta, avšak ich počet, cena a potrebná infraštruktúra bola nevyhovujúca. Jediný použiteľný voz z pohľadu dojazdu bola Tesla, v tej dobe sa vyrábal len typ S, čo bol s pohľadu ceny v našich podmienkach len veľmi ťažko uskutočniteľný projekt. V jej neprospech hovorí dodnes aj absencia servisnej siete na Slovensku. Vážnejšie sme sa začali zaoberať myšlienkou elektromobility po vyhláseniach Tesly o chystanom Modeli 3, no pomalý, v našej oblasti nulový rozvoj infraštruktúry brzdil akékoľvek reálne akcie.
Na začiatku tohto roka sme sa však stretli v Bratislave s majiteľom jedinej čisto elektrickej taxislužby na Slovensku. Tam sme získali potrebné informácie, ktoré rozhodli o tom, že ideme do transformácie našej taxislužby na “bezemisnú taxislužbu.” Impulzy boli viaceré. Okrem uvedomenia si, ako veľmi si ničíme životné prostredie každodennou činnosťou, a že by sme mali každý jeden deň prispieť svojím dielom k lepšej budúcnosti, to bola informácia o chystanej výstavbe základnej infraštruktúry, a veľmi dôležitým faktom bolo, že práve v tej dobe prichádzali aj na slovenský trh nové modely elektromobilov.
My sme si vybrali aj vzhľadom na dostupnosť kvalitnej servisnej siete najpredávanejší elektromobil na svete, avšak jeho najnovšiu verziu, Nissan LEAF 2018. Zastaralá elektrická infraštruktúra neumožňuje získať odberné miesta s potrebným prúdom kdekoľvek, navyše jednanie s monopolom prináša obrovské časové straty, takže sme metódou pokus – omyl získavali a zas strácali vlastné zázemie. Výrazne nám s celým projektom pomohol dealer Nissanu, spoločnosť J. M. Martin. Ich rýchlonabíjačka je základ toho, že sme 20.7. 2018 mohli oficiálne začať ponúkať služby elektrických taxíkov.”

Koľko taxíkov máte v súčasnosti v prevádzke? Ide o rovnaké vozidlá?

“Prevádzkujeme 3 elektromobily Nissan LEAF 2018.”

Ako často je potrebné nabíjať vaše vozidlá? Kde nabíjate tie vaše?

“Vozidlá kvôli zachovaniu potrebnej rezervy dojazdu (u taxíkov neviete spoľahlivo predpokladať, koľko ešte kilometrov prejdete) nabíjame často. V exponovaných časoch, ako sú víkendy, aj 2 krát za službu. Využívame hlavne rýchlonabíjaciu stanicu v Nissane. V Martine pribudne v krátkom období ďalšia, už sa na ňu tešíme. Po spustení vlastnej základne nám v podstate bude infraštruktúra vyhovovať. Aj keď stále platí že len viac je naozaj viac.”

Koľko kilometrov už najazdili vaše vozidlá? Aká je finančná náročnosť údržby týchto áut prípadne ich servis?

“Od spustenia služby, 20. júla vozidlá najazdili dokopy zhruba 25000 kilometrov. O údržbe je ešte predčasné hovoriť, nakoľko sa ešte žiadna nekonala. Predpoklad však vďaka jednoduchosti konštrukcie je, že servisné náklady budú výrazne nižšie. Najväčšiu neistotu do budúcna prináša výdrž batérie, nakoľko ešte neexistuje štatisticky významná vzorka ktorá by dávala odpovede.”

V súčasnosti je možné váš taxík objednať aj prostredníctvom mobilnej aplikácie HOPIN. Osvedčil sa vám tento spôsob?

“Objednávku taxíkov ponúkame aj cez aplikáciu HOPIN. Zistili sme, že trh je veľmi konzervatívny, a stále drvivá väčšina zákazníkov používa klasické volania. Tí zákazníci, ktorí skúsili objednávku aplikáciou, sú však spokojní a ostávajú pri tomto spôsobe. Pre vodičov je tento spôsob takisto lepší, môžu sa venovať hlavne šoférovaniu, nič neodpúta ich pozornosť, prispieva to k bezpečnosti. Najväčšiu výzvou je prechodné obdobie, ktoré ako sa zdá bude dlhé, kedy sa obráti pomer objednávok v prospech aplikácie. Tieto dva spôsoby totiž nie sú kompatibilné.”

Súvisiacie články

Ako vnímajú vaši cestujúci využitie elektrických vozidiel oproti štandardným benzínovým alebo naftovým vozidlám?

“Zákazníci si v drvivej väčšine prípadov pochvaľujú elektromobily, ich pohodlie, ticho, príspevok k čistému vzduchu. Sú aj takí ktorí ani neveria, že sa jedná o čistý elektromobil, keďže autá už dostali “civilný” dizajn.”

V čom vidíte najväčšie výhody využitia elektromobilov aj v úlohe taxíkov?

“Taxík je ideálny pre využitie elektromobilu. V súčasnej dobe majú elektromobily výrazný “handicap” v použití na dlhšie trasy. Preto sú vhodné ako druhé vozidlo do rodiny. Ich cena ich však diskvalifikuje aj z tejto pozície. Museli by ste najazdiť obrovské porcie kilometrov, aby sa vám investícia vrátila. A to robí práve taxík. Navyše, úspora emisií v prípade taxíka je najvyššia. Taxík so spaľovacím motorom vytvára v meste oveľa viac emisií, keďže absolvuje obrovské množstvo štartovacích cyklov, často so studeným motorom. V zime mnohokrát ani nevypína motor kvôli kúreniu, v lete kvôli chladeniu. Preto si myslíme že elektrický taxík je ideálne auto do mesta pre každého. Navyše sme tarifu pri objednávke cez HOPIN nastavili tak, aby sa ľuďom neoplatilo ničiť si vlastné auto v meste. Pri jazde taxíkom sa nemusí človek stresovať z premávky, či pri hľadaní parkovacieho miesta, navyše ani žiadne miesto nezaberá.”

Plánujete v budúcnosti rozšírenie vášho pôsobenia aj mimo mesta Martin?

“V prvom rade sa sústredíme na stabilizáciu pozície v Martine a okolí. Prienik na iné trhy nie je v prípade elektromobilov jednoduchý, a to pre nutnosť náročnejšej technickej základne, avšak sú rôzne možnosti, a pripravovaná novela zákona o cestnej doprave ktorá vstúpi do platnosti budúci rok, zjednoduší určité kroky, preto do budúcna nevylučujeme ani takúto možnosť. Ponúkajú sa prirodzene trhy súvisiace geograficky s Turcom.”
Ďakujeme za rozhovor.
Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.