Aktualizované 9.februára 2021
Po žiadosti NHTSA Tesla súhlasila so zvolaním 134 951 elektromobilov Model S a Model X s chybnou jednotkou MCU. Tieto Tesly majú problémy s niektorými jazdnými funkciami ovládanými cez dotykový displej. Jednotky eMMC vymení majiteľom bezplatne.
Zvolávacia akcia sa týka vozidiel Tesla Model X z rokov 2016-2018 a Model S z rokov 2012-2018 s displejom vybaveným procesorom NVIDIA Tegra 3. Keď sa 8GB pamäťové úložisko opotrebuje, nedokáže zachovať integritu súborového systému.
V správe NHTSA sa píše, že stav opotrebenia zariadenia môže spôsobiť nefunkčnosť zobrazenia zadnej kamery, odmrazovanie/odhmlievanie skiel, smerových svetiel, čím sa znižuje viditeľnosť a zvyšuje sa riziko nehody.
Agentúra NHTSA predložila žiadosť na zvolanie až 158-tisíc týchto modelov 15.januára 2021. Čipy flash pamäte sa jednoducho opotrebovali. Tesla ponúkla predĺženie záruky pre dané vozidlá.
Informácia o zvolávacej akcii prišla od Tesly aj nášmu čitateľovi a majiteľovi Modelu S, Ľubošovi:
Pôvodný článok 25.januára 2021
Americká agentúra NHTSA vyšetrovala automobilku pre masívny problém s centrálnym displejom v starších elektromobiloch. Postihnutých má byť až 158 tisíc vozidiel a podľa NHTSA môže zvýšiť riziko nehody.
Starší infotainment Tesly
Americká agentúra pre cestnú bezpečnosť (NHTSA) žiada Teslu o opravu 158 000 kusov starších vozidiel Model S a Model X. Ich dotykové displeje, ktoré riadia takmer všetky funkcie vozidla, nefungujú dobre. Ich zamŕzanie, pomalé načítavanie alebo úplne náhodné reštartovanie môže obmedziť prevádzku. Podľa majiteľov obmedzuje zobrazenie parkovacej kamery a klimatizáciu/kúrenie.
Niektorí majitelia, ktorí majú aktivovanú funkciu „pin to drive“, nedokážu kvôli nefunkčnej MCU ani spojazdniť svoje vozidlo. Agentúra NHTSA vo svojej správe tvrdí, že tieto nedostatky zvyšujú riziko nehody a celkovú bezpečnosť a žiada Teslu o zvolávaciu akciu. Problémy majú aj slovenskí majitelia.
V čom konkétne je problém?
Problémovým komponentom infotainmentu Tesly je pamäťový čip tvoriaci súčasť media control unit (MCU1). Ten má podobne ako SSD disky obmedzenú životnosť na množstvo zapísaných dát (tzv. TBW). Keďže Tesla zapisuje a prepisuje obrovské množstvá údajov, je iba otázkou času kedy prestane fungovať. Deje sa tak obvykle po najazdení 150 000 – 200 000 kilometrov. V správe NHTSA sa uvádza, že problém sa týka vozidiel Model S vyrobených v roku 2012-2018 a SUV Model X vyrobené medzi 2016-2018.
Tesla potvrdila agentúre NHTSA, že všetky tieto čipy časom zlyhajú a jednoducho ich treba vymeniť. Tesla tiež poskytla štatistický model týždenných rozpisov opráv týchto áut v rozmedzí rokov 2020 do 2028. Najviac zlyhaní a opráv má podľa Tesly nastať v roku 2022.
Zbytočné zbieráne dáta
Podrobnejšie opisuje problém aj náš čitateľ Kristián Kratochvíl, ktorý je zároveň majiteľom Tesly Modelu X (r.v. 2016) s problémovou MCU:
„Pôvodné S/X boli vybavené MCU 1.generácie, kde hlavná výpočtová jednotka bol procesor Tegra3. Základná doska disponuje 8GB eMMC pamäte, najčastejšie od výrobcu Hynix. Ako každá eMMC pamäť, častým prepisovaním degraduje a postupne sa znižuje jej dostupná kapacita.
Tesla niekoľko rokov u každého auta z neznámych dôvodov nechala logovať nadmerné množstvo údajov. Často aj úplne nepodstatných, ako napríklad ktoré prvky na obrazovke užívatelia najviac používajú, aký je dlhý dotyk na obrazovke, ale aj údaje z bežnej jazdy, manuálne zapínanie svetiel, stieračov, intenzita brzdenia, obsadenosť sedadiel, plus samozrejme všetky údaje z motorov a batérie.
Kvôli tomu sa životnosť pamäte rapídne znížila aj po radikálnom znížení počtu monitorovaných parametrov. Postupne znižovanie dostupnej pamäte sa prejavuje pomalou reakciou systému, zamŕzaním, neočakávanými reštartmi, zabúdaním profilov, obľúbených bodov v navigácii a podobne. Keď kapacita klesne o 80%, môže sa stať, že celý centrálny display sa vypne a nedajú sa ovládať niektoré funkcie.
V prípade, že vozidlo sa dá zapnúť, je naďalej pojazdné a všetky bezpečnostné prvky naďalej fungujú, vrátane Autopilota. Funkcie pre bezpečnosť jazdy, ktoré sú voliteľné len cez stredový display, sa automaticky aktivujú, ako aj napríklad stretávacie svetlá. Pokiaľ mal aktivovanú funkciu PIN TO DRIVE, má smolu. Auto ostane nepojazdné, keďže nebolo možné zadať PIN k aktivácii auta.
Takmer každé vozidlo s poruchou následne stratilo možnosť vzdialenej správy a telemetrie, čiže ani cez mobilný telefón sa nedala nastaviť klimatizácia, ovládať nabíjanie, odomknúť atď. Najhorší prípad nastal, keď kapacita pamäte klesla o viac ako 90%. Vozidlo už nie je možné žiadnym spôsobom aktivovať a jediná možnosť je odťah.“
Záruka alebo upgrade
Tesla ešte pred rozhodnutím NHTSA proaktívne rozposlala e-mail majiteľom dotknutých vozidiel s informáciou o možnosti opravy problému. Majiteľom vymení pamäťový čip bezplatne v rámci záruky vozidla do 8 rokov od prvého doručenia alebo do nájazdu 160 000 km, ale až vtedy, keď sa problém začne prejavovať. Toto obmedzenie by sa navyše malo rozhodnutím NHTSA úplne zrušiť a výmenu by mali podstúpiť všetky vozidlá.
Dobrou správou je, že nový pamäťový čip má výrazne vyššiu kapacitu a jeho udávaná životnosť má prekonať celkovú životnosť auta. Existuje však aj druhá možnosť. Tesla najnovšie znížila cenu dobrovoľného upgradu MCU1 na MCU2 z 2 500 na 1 300 eur bez DPH. Dôvod je jednoduchý – ak si majiteľ dá dobrovoľne vymeniť MCU za novšiu, problém s pamäťovým čipom je vyriešený.
Oplatí sa MCU2?
Majitelia hlásia, že áno. Za poplatok 1 300 eur bez DPH (vrátane inštalácie) dostanete výrazne rýchlejší infotainment a podporu nových funkcií v Tesle. Konkrétne mnohonásobne rýchlejší rendering obrazovky (60 fps), rýchlejší výpočet navigácie, podporu Netflix, YouTube, Karaoke a viac hier.
Vozidlá vybavené autopilotom 2. generácie zároveň dostanú systém Sentry Mode, nahrávanie záznamu DashCam, náhľad bočných kamier pri cúvaní. U vozidiel vybavených kamerami autopilota 2. generácie je súčasťou upgradu na MCU2 aj výmena počítača autopilota za autopilot 3. generácie. Oproti pôvodnej MCU tak dostanete detailnejšie zobrazovanie dopravných značiek, modelov ľudí a ďalších objektov na displeji.
Jediným negatívom upgradu na MCU2 je odstránenie podpory AM, FM a DAB rádia. Ak by vám nestačili internetové rádia, Spotify a hudba z USB, je možné tento nedostatok vyriešiť kúpou dodatočného rádiového modulu za 448 eur bez DPH.
Mali ste aj vy podobné problémy s vašou Teslou? Dajte nám vedieť v komentári pod článkom.
Už Vám nič neujde!
Prihláste sa na odber noviniek súvisiacich s týmto vozidlom