MojElektromobil

O tom, či sú elektromobily vhodné aj na dlhšie trasy sa ešte stále zvyknú viesť zapálené debaty. V našich končinách sa v tejto súvislosti často spomína trasa Bratislava – Košice, no rovnako tak sa stretávame aj s problematikou letných dovoleniek, konkrétne s cestou k moru na elektromobile. Napriek tomu, že sa svet elektrických vozidiel v ostatných rokoch posunul obrovským skokom vpred, o dojazde sa stále polemizuje.

So svojim vlastným testom praktickosti elektromobilu na dlhších trasách preto nedávno prišiel aj čínsky výrobca Aiways. Trojicu plne elektrických SUV Aiways U5 vyslal na 1000 kilometrovú trasu z Berlína do Mníchova cez Bielefeld a Fuldu. Zaťažkávajúci test mal ukázať, či pre tieto vozidlá bude cesta kvôli väčšej vzdialenosti problémová alebo práve naopak. Ak nás už nejaký ten čas sledujete, asi vás výsledok nijak neprekvapí.

Pomohlo plánovanie

Elektromobily Aiways U5 plánovanú trasu zvládli absolvovať bez problémov, a to za menej ako 14 hodín, čo malo aj v tomto prípade ukázať, že ani dlhšia vzdialenosť jednoducho nie je problémom. Môže to vyžadovať trochu podrobnejšie plánovanie trasy, ktoré zohľadňuje dostupnosť, rýchlosť či cenu nabíjania, čo sa stalo aj v prípade spoločnosti Aiways, no v konečnom dôsledku je záver rovnaký.

V tomto konkrétnom prípade s plánovaní presnej trasy pomáhala aplikácia Chargetrip ponúkajúca komplexné informácie o nabíjacích bodoch. Reálne ide o ďalšie z množstva praktických riešení, ktoré vodičom elektrických vozidiel pomáhajú pri plánovaní dlhých trás. Nie je to nutnosť, ale veľmi praktický pomocník.

Foto: Aiways

Kompromis sa nemusí vyplatiť

Experiment spoločnosti Aiways chcel poukázať aj na to, že robenie kompromisov pri jazde na elektrických vozidlách nemusí pri dlhších trasách dopadnúť podľa očakávaní. Prvý elektromobil Aiways U5 do Mníchova dorazil za 13 hodín, pričom vodič sa pri jazde nijak neobmedzoval, akurát dodržiaval maximálne povolené rýchlosti. 

Posádka druhého vozidla zvolila odlišnú stratégiu. Rozhodla sa, že počas jazdy nepôjde rýchlejšie ako 115 kilometrov za hodinu, optimalizuje tak spotrebu a ušetrí na čase potrebnom na nabíjanie. Nedopadlo to podľa plánu. Do cieľa dorazila hodinu po prvej posádke s celkovým časom na úrovni 14 hodín. 

Upozorňuje to na dilemu začínajúcich elektromobilistov. Čo je lepšie? Ísť rýchlejšie a nabíjať častejšie alebo spomaliť a cestu absolvovať s menším počtom zastávok? V praxi to človek musí dostať do krvi skúsenosťami. Na začiatku nemá dobrý odhad a nevie, čo presne má očakávať. 

S týmto ale dokážu pomôcť spomínané aplikácie. Vyrátajú kedy, a kde, je najlepšie zastaviť na doplnenie energie, tak aby sa cesta zbytočne nekomplikovala a nepredlžovala. Presne tejto veci sme sa venovali aj v sérii článkov Mýty a fakty o elektromobiloch, konkrétne v 3. časti s podnázvom Ako je to s dojazdom elektromobilov?. 

Aby sme to uzavreli, test spoločnosti Aiways ukázal to, čo sme už vlastne vedeli. Dlhšie trasy na elektromobile nie sú problémom, akurát sú ešte lepšie, ak aspoň trochu času venujeme plánovaniu.

Náš tip
Dovolenka s elektromobilom: Ako treba plánovať cestu k moru? | VIDEO
16. septembra 2021

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+