Prvá polovica roka 2025 priniesla automobilovému trhu silný štart, hlavne vďaka nákupnému ošiaľu pred zavedením nových dovozných ciel v USA. Marec a apríl sa niesli v znamení rekordného dopytu, pričom sezónne upravená ročná miera predaja prekročila hranicu 17 miliónov vozidiel. Tento rast však nebol udržateľný. Ako sa minuli zásoby naskladnené pred colnými opatreniami, dopyt začal klesať a zároveň začali rásť ceny, informuje
Elektrické autá si síce udržali stabilný rast a rozšírili ponuku modelov o 38 % medziročne, no čakajú ich zásadné zmeny. Federálna daňová úľava v USA vo výške 7 500 dolárov, ktorá bola pre mnohých hlavným dôvodom na kúpu elektromobilu, vyprší už v septembri. Podľa prieskumu Cars.com ju za kľúčovú označilo viac ako polovica súčasných majiteľov a takmer rovnaká polovica záujemcov. Ukončenie tejto úľavy pravdepodobne ochladí dopyt na tomto trhu.
Zavedenie ciel sa prejavilo na cenách rozdielne podľa krajiny pôvodu. Najväčší nárast ceny zaznamenali autá dovážané z Veľkej Británie, až o vyše 10-tisíc dolárov. Naopak, vozidlá z Číny, Kanady a Južnej Kórey jemne zlacneli. Pozitívnou správou pre tamojší trh je, že ceny amerických áut klesli v priemere o takmer 200 dolárov. Viac ako polovica zákazníkov teraz cielene hľadá vozidlá vyrobené v USA, aby sa vyhli prirážkam.
Predaje elektromobilov za prvý rok 2025 (+ porovnanie z 2024):
- Celosvetovo: 9,1 milióna vozidiel, +28 %
- Čína: 5,5 milióna vozidiel, +32 %
- Európa: 2 milióny vozidiel, +26 %
- Severná Amerika: 0,9 milióna vozidiel, +3 %
- Zvyšok sveta: 0,7 milióna vozidiel, +40 %
Napriek silnému začiatku roka sa predaje nových áut pravdepodobne spomalia. Automobilky znižujú produkciu a upravujú cenovú politiku. Aj keď priemerný čas predaja na sklade dosiahol 76 dní, niektoré značky, ako Ford, Toyota či GM, si stále udržujú nadpriemernú rýchlosť predaja. Stellantis zareagoval zľavami, aby uvoľnil staršie zásoby áut značky Jeep a Ram.

Najväčší problém však vzniká v cenovo dostupnom segmente. Autá pod 30 000 dolárov dnes tvoria len 13,6 % trhu, čo je výrazný pokles oproti roku 2019. Väčšina týchto vozidiel sa vyrába mimo USA, a tak na ne nové clá dopadajú najtvrdšou mierou. V tejto kategórii sa pritom nachádza len pár modelov vyrobených na domácom trhu, ako Honda Civic či Toyota Corolla. Uvidíme, ako sa bude trh vyvíjať v najbližších mesiacoch.