Krádeže a vandalizmus na nabíjacích staniciach pre elektromobily vo Veľkej Británii spôsobili od roku 2022 škody v hodnote miliónov libier. Vyplýva to z údajov britskej polície, ktoré získali na základe zákona o slobodnom prístupe k informáciám. Do žiadosti sa zapojilo viac než 30 policajných zložiek naprieč krajinou, informuje EVInfrastructureNews.
Zo získaných dát vyplýva, že od roku 2022 do polovice roku 2025 bolo zaznamenaných vyše 200 prípadov krádeží alebo poškodenia infraštruktúry. Najviac postihnutými oblasťami boli Nottinghamshire a South Yorkshire, ktoré spolu evidovali viac než 100 incidentov. Prevádzkovateľ Allego UK však upozorňuje, že skutočné čísla môžu byť podstatne vyššie, keďže množstvo prípadov zostáva stále nenahlásených.

Jedným z najväčších problémov je krádež káblov, najmä kvôli medi obsiahnutej vo vnútri. Zatiaľ čo hodnota medi v jednom nabíjacom bode je približne 20 libier (23 €), oprava poškodeného zariadenia môže prevádzkovateľa vyjsť aj na tisíce. Firma Instavolt odhadla, že ich približne 100 incidentov v rokoch 2023 až 2024 stálo vyše 410 000 libier (472 000 €). Takéto činy poškodzujú nielen podnikanie, ale aj dôveru vodičov v nabíjaciu sieť a sťažujú prechod na elektromobilitu.
Vandali aj bojovníci proti elektromobilite
S rastom počtu nabíjacích staníc rastie aj riziko kriminality. Tamojšia vláda plánuje do roku 2030 vybudovať 300 000 verejných nabíjacích bodov, no bez primeranej ochrany môžu byť stále častejším cieľom. Nové riešenia, akým je napríklad aj modulárna nabíjačka od Pando Electric, sľubujú rýchlejšiu výmenu ukradnutých káblov bez potreby elektrikára, čím by sa mohla minimalizovať doba výpadku staníc.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Tesla Model Y Standard: Najlacnejšie SUV značky nemá rádio, panoramatickú strechu ani lepšie tlmiče
- Nissan zvoláva takmer 20 tisíc Leafov. Trápia ich problémy s batériou
- Revolúcia v elektromobilite: Nový Mercedes-Benz CLA s dojazdom 792 kilometrov od 926 € mesačne
Predstavitelia sektora čoraz častejšie žiadajú vládu o klasifikáciu nabíjacích staníc ako kritickej infraštruktúry. Toto nové označenie by uľahčilo prijímanie legislatívnych opatrení na ich ochranu. Objavujú sa aj výzvy na vytvorenie špeciálnej pracovnej skupiny, ktorá by zahŕňala štát, priemysel, políciu aj politické zoskupenia, s cieľom koordinovať boj proti takýmto priestupkom.

Hoci zatiaľ nemožno hovoriť o kríze, odborníci varujú, že ak sa nič nepodnikne, problém sa môže rýchlo zhoršiť. Nejde len o samotnú hodnotu ukradnutého materiálu, ale o dôsledky pre bežných vodičov a celkový obraz elektromobility ako spoľahlivej alternatívy. Ochrana nabíjacej infraštruktúry je preto kľúčová pre ďalší rozvoj udržateľnej dopravy, no tiež zabráni zbytočným úmrtiam pri styku s elektrickým prúdom.