MojElektromobil

Séria bezpečnostných testov odhalila potenciálne riziká v oblasti kybernetickej bezpečnosti, ktoré súvisia s OTA aktualizáciami softvéru elektrického autobusu čínskeho výrobcu Yutong. Riziká identifikoval nórsky dopravný podnik Ruter, informoval portál Electrive.

Ako by bolo možné takýto prístup zneužiť

Podľa spoločnosti Ruter by digitálny prístup k riadiacim systémom pre aktualizácie softvéru a diagnostiku mohol teoreticky umožniť vzdialenú manipuláciu s približne 850 autobusmi Yutong v Nórsku. Vyhlásenie spoločnosti ale zostáva len v tomto bode, čínskeho výrobcu „zatiaľ“ z ničoho neobviňuje.

Yutong
Zdroj: Ruter

Tento prístup by sa teda teoreticky dal zneužiť na ovplyvnenie chodu autobusu, no zároveň je potrebné dodať, že kamery v ňom nie sú pripojené na internet, takže nehrozí žiadne riziko prenosu obrazu alebo videa z autobusov.

Deaktivácia na diaľku?

Problém sa teda týka teoretickej možnosti vzdialeného pripojenia, ktoré je nevyhnutné na bezdrôtové aktualizácie softvéru. Test sa uskutočnil v izolovanom prostredí – v opustenej bani, aby sa zabránilo akejkoľvek mobilnej sieti či externým zásahom. Analýza ukázala, že Yutong mal prístup k systému batérií a správy energie, konkrétne cez rumunskú SIM kartu. Výrobca by teda teoreticky mohol autobus na diaľku deaktivovať.

Nemali by ste prehliadnuť:

Autobus má len jeden prístupový bod ku kritickým funkciám, čo uľahčuje jeho izoláciu od vonkajšieho sveta. Bezpečnostní experti tiež objavili zraniteľnosti v čínskej platforme na aktualizáciu softvéru, ktorú okrem iných využíva aj Yutong.

„Tento rozsiahly a jedinečný test nám umožní vybaviť autobusy správnou ochranou. Verejná doprava v Osle a Akershuse musí mať prístup k najmodernejším technológiám a najvyššej úrovni bezpečnosti. Po týchto testoch sa naše obavy premenili na konkrétne poznatky o tom, ako môžeme implementovať bezpečnostné systémy, ktoré nás ochránia pred neželanými aktivitami alebo pokusmi o hackovanie palubných počítačov autobusov.“

Bernt Reitan Jenssen, generálny riaditeľ spoločnosti Ruter

Spoločnosť teraz plánuje sprísniť bezpečnostné požiadavky pri budúcich verejných obstarávaniach, vyvinúť vlastné firewally a spolupracovať s miestnymi a národnými orgánmi na vytváraní jasných štandardov kybernetickej bezpečnosti.

Yutong sa bráni, ovládanie autobusu na diaľku nie je možné

K téme sa vyjadrila aj samotná spoločnosť Yutong, ktorá poprela, že jej elektrické autobusy by mohli byť na diaľku ovládané alebo prístupné z Číny.

Zároveň dodáva, že technicky nie je možné, aby boli autobusy prevádzkované v Európe ovládané alebo deaktivované z Číny. Majú síce dátové pripojenie pre diagnostiku a aktualizácie softvéru, no neexistuje fyzické prepojenie medzi hlavným riadiacim modulom a bezpečnostne kritickými systémami, akými sú brzdy, pohon či riadenie.

Výrobca tiež zdôraznil, že všetky údaje z vozidiel v Európe sa ukladajú v dátovom centre Amazon Web Services vo Frankfurte, kde sa používajú výhradne na údržbu a optimalizáciu výkonu. Aktualizácie softvéru sa vykonávajú len so súhlasom dopravcu a nemajú vplyv na riadiace systémy vozidla.

Náš tip
Nórsko ruší svoju jedinú trolejbusovú linku. Objavujú sa názory, že môže ísť o sabotáž
12. novembra 2025

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

Nie je možné pridávať komentáre.

+