Európa sa ocitla uprostred geopolitického zápasu o čipy, bez ktorých by dnešný svet vôbec nedokázal fungovať. Po mesiacoch napätia medzi Čínou a Holandskom prichádza z Amsterdamu signál ochoty k ústupu. Ak Čína obnoví export kľúčových polovodičov, holandská vláda je pripravená vzdať sa kontroly nad spoločnosťou Nexperia. Na tému upozornila agentúra Reuters.
Kríza pretrváva, Holandsko je pripravené ustúpiť
Krok prichádza po sérii udalostí, ktoré opäť dokazujú, že boj o čipy nie je len otázkou priemyslu, ale aj otázkou moci, dôvery a národnej bezpečnosti. Jednu čipovú krízu sme tu mali pomerne nedávno a spôsobila naozaj vážne škody, ďalšiu by sme určite nechceli.
Nexperia je formálne holandskou spoločnosťou so sídlom v Nijmegene, no od roku 2016 je v rukách čínskej firmy Wingtech. Tá kontroluje asi 10 percent svetového trhu s jednoduchými polovodičmi – komponentmi, ktoré používajú nielen automobilky, ale aj výrobcovia smartfónov, spotrebnej elektroniky a podobne.
Nexperia čipy v ruskej vojenskej technike aj napriek zákazom
Začiatkom tohto roka sa ukázalo, že čipy Nexperie sa objavili aj v ruskej vojenskej technike, a to aj napriek sankciám. Holandská vláda zareagovala tak, že prevzala dočasnú kontrolu nad firmou, čím získala práv blokovať kľúčové rozhodnutia vedenia. Čína okamžite odpovedala zastavením exportu čipov vyrobených v Európe, no balených v čínskych továrňach.
Holandsko je teraz pripravené pozastaviť svoj zásah do vedenia firmy s podmienkou, že sa dodávky čipov obnovia. Teraz je na ťahu Čína.
![]()
Výrobe áut v Európe hrozí kolaps. Prichádza ďalšia čipová kríza?
4.11.2025
Európska asociácia automobilových výrobcov (ACEA) upozorňuje na rastúce riziko vážnych problémov v európskej výrobe automobilov v dôsledku nedostatku základných mikročipov. Tieto čipy sú kľúčové pre fungovanie elektronických systémov vozidiel a ich nedostatok môže viesť k zastaveniu výrobných liniek už v priebehu niekoľkých dní.
Politické spory vyústili k nedostatku čipov
Aktuálna situácia je spojená s politickým sporom, ktorý vyústil do zákazu vývozu čipov spoločnosti Nexperia z Číny. Všetky dotknuté strany síce pracujú na riešení, no automobilky sa už stretávajú s nedostatkom základných čipov používaných v riadiacich jednotkách. Najnovší prieskum ACEA hovorí, že niektoré automobilky očakávajú zastavenie výroby už v najbližších dňoch. Existujú síce alternatívni dodávatelia, no zvýšenie ich výrobných kapacít by mohlo trvať mesiace. Toľko času však európsky priemysel nemá.
„Naša členská základňa nám hlási, že niektoré časti už nie sú dodávané kvôli nedostatku čipov. To znamená, že zastavenie výrobných liniek môže nastať veľmi rýchlo.“
Sigrid de Vries, generálna riaditeľka ACEA
Tento problém je pokračovaním nedávnej čipovej krízy, ktorá sa rozrástla do celosvetových problémov s nedostatkom prakticky akejkoľvek elektroniky. Dotkla sa nielen automobilového priemyslu, ale aj smartfónov, notebookov, tabletov, grafických kariet a podobne. Jej dôsledkom bolo značné zvyšovanie cien nielen samotných čipov, ale aj koncových zariadení. Podobne ako vtedy, aj teraz sa ukazuje, aký je automobilový priemysel závislý od stabilnej dostupnosti mikročipov.
![]()
Nemali by ste prehliadnuť:
- Wattiva spúšťa na Slovensku revolúciu v domácom nabíjaní elektrických vozidiel
- Elektromobil nabitý technológiami za „smiešny“ peniaz? Aj to je nový vylepšený Zeekr 7X
- Elektromobil začal horieť v noci na semafore. Akcie automobilky okamžite klesli
![]()
Európsky automobilový sektor zamestnáva viac ako 13 miliónov ľudí a predstavuje viac ako 8 percent všetkých výrobných pracovných miest v EÚ. Generuje tiež významné príjmy do štátnych rozpočtov a pozastavenie výroby by malo vážne ekonomické dopady. ACEA preto vyzýva všetky zúčastnené strany, aby urýchlene našli nejaký kompromis, ktorý zabráni ďalšiemu zhoršeniu tejto situácie.





