Waymo je americká technologická firma, ktorá vyvíja a prevádzkuje autonómne vozidlá. Projekt vznikol ešte v roku 2009 ako Google self-driving car project a spoluzaložil ho Sebastian Thrun, ktorý je vynálezcom Google Street View.
Ako to vlastne funguje?
Waymo využíva vozidlá vybavené desiatkami senzorov, kamier a výkonným počítačom, ktorý v reálnom čase vyhodnocuje premávku v meste. Systém využíva ViDAR technológiu (video detection and ranging) na meranie rýchlosti a získavanie informácií o vzdialených vozidlách. Služba funguje podobne ako Uber – používateľ si stiahne aplikáciu, prepojí ju s platobnou kartou a objedná si odvoz.

Jediným rozdielom oproti bežnému riešeniu je to, že systém je autonómny a na mieste vodiča nesedí nikto. Vozidlá ale majú vzdialených operátorov, ktorí môžu komunikovať s autom na diaľku, no nikdy nepreberajú jeho priame ovládanie. Flotila sa momentálne skladá približne z 1500 vozidiel a poskytuje viac ako 100-tisíc jázd týždenne. Funguje však len v nektorých mestách USA.
Waymo začne v Londýne
Služba sa teraz plánuje rozrásť aj do Európy, prvým mestom, kde bude dostupná, má byť Londýn. Na tému upozornil portál Electrive. Waymo od minulého roka spolupracuje so spoločnosťou Moove, ktorá tento projekt v Európe pomôže rozbehnúť. V Londýne už prevádzkuje financovanie vozidiel a flotilu pre vodičov, ktorí si objednajú spolujazdu.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Obrovské zlyhanie: Populárna značka odoslala zlú aktualizáciu, autá na ceste skončili bez výkonu
- Ako je to so sklenenou strechou lacného Modelu Y? Zároveň tam je aj nie je
- Šialený Renault 5 Turbo 3E už testujú na Korzike. Vyrobia menej ako 2000 kusov, cena je astronomická
Kľúčovým partnerom má byť v tomto smere Jaguar Land Rover, pričom sa počíta zo začlenením elektromobilu Jaguar I-PACE do londýnskej flotily autonómnych vozidiel.

Nasadenie v Londýne so sebou prináša množstvo náročných výziev. Londýnske cesty sa totiž s cestami v USA nedajú porovnať. Sú oveľa viac kľukaté a kombinujú úzke stredoveké cesty s rušnými križovatkami so zmiešaným využitím. Prechádzajú tu cyklisti, chodci, autobusy, taxíky, nákladné vozidlá a iní účastníci premávky. Na toto všetko je potrebné dbať pri nastavovaní systému a algoritmov a rozhodne to nie je jednoduché. Na druhú stranu, jednoduché to určite nebolo ani v amerických mestách.
„Údaje ukazujú, že vozidlá Waymo sa správali oveľa bezpečnejšie v porovnaní s ľudskými vodičmi na viac ako 100 miliónoch autonómnych míľ. Najlepším prístupom bude zavádzanie autonómnych vozidiel postupným, ale premysleným spôsobom.“
James Gibson, výkonný riaditeľ pre bezpečnosť cestnej premávky vo Veľkej Británii
V súvislosti so zavedením služby Waymo existujú obavy, že by mohla ohroziť legendárne ikonické „black taxis,“ ktoré je možné privolať na ulici, na stanovištiach alebo si ich objednať. Niektorí taxikári to naozaj vidia ako hrozbu a Waymo označujú za niečo, čo Londýn naozaj nepotrebuje.