MojElektromobil

Tepelné čerpadlo si do elektromobilov Volkswagen budete môcť kúpiť za nižšiu cenu, a to z dôvodu nižšej účinnosti ako pôvodne udávali. Firma pritom myslí aj na existujúcich zákazníkov, ktorým vráti časť pôvodnej sumy.

Menší vplyv ako sa očakávalo

Tepelné čerpadlo je pre elektromobily veľmi významný doplnok, nakoľko dokáže zvýšiť dojazd v chladnejších a zimných mesiacoch. Elektromobily nemôžu využívať na kúrenie odpadové teplo ako autá so spaľovacím motorom, takže si ho musia vytvárať sami. Aby ste si mohli vo svojom elektromobile zakúriť, so štandardným odporovým kúrením spotrebujete významné množstvo elektrickej energie. Dojazd preto môže klesnúť aj o niekoľko desiatok kilometrov. Tepelné čerpadlo tento problém dokáže vyriešiť.

Tepelné čerpadlá vedia vyrobiť viac tepla ako v skutočnosti spotrebujú elektrickej energie. Nie je to síce perpetuum mobile, no zatiaľ čo s 1 kW odporovým kúrením vyrobíte 1 kW tepla, s tepelným čerpadlom dokážete vyrobiť z 1 kWh elektrickej energie 3 až 5 kW tepla. Volkswagen využíva vo svojich vozidlách moderné tepelné čerpadlo s vysokou účinnosťou. V reklamných letákoch preto uvádzali, že dojazd elektromobilu sa vďaka nemu môže zvýšiť až o 30 percent v tuhých mrazoch okolo -25 °C.

Náš tip
TEST Volkswagen ID.4: Elektrické SUV prekvapilo efektivitou aj na ceste do Košíc

Zníži cenu, vráti peniaze

Možnosť kúriť s tepelným čerpadlom pritom nie je štandard. Volkswagen si za toto príslušenstvo pýta 1250 eur pri všetkých ponúkaných modeloch a výbavách elektromobilov Volkswagen ID.4 a Volkswagen ID.3. Tepelné čerpadlo bezpochyby dokáže znížiť spotrebu a celkový dojazd, no viaceré testy ukazujú, že nie je až tak efektívne ako to Volkswagen prezentoval. Dojazd sa môže zvýšiť o 10 alebo 20 percent, no nie o 30. Z tohto dôvodu sa Volkswagen rozhodol pre sympatický krok a cenu tepelného čerpadla znižuje. Z pôvodných 1250 eur by cena mala klesnúť na 990 eur.

Ešte lepšou správou je, že už existujúcim zákazníkom, ktorí si za tepelné čerpadlo priplatili, bude rozdielová suma vrátená. Volkswagen hovorí o 56 230 zákazníkoch, čo znamená, že bude musieť vrátiť viac ako 14 miliónov eur. Nová cena by mala platiť od 1. júla, avšak je otázne, kedy príde do platnosti na Slovensku a či vrátenie peňazí budú môcť očakávať aj zákazníci na Slovensku.

My sme už kontaktovali slovenské zastúpenie Volkswagen, po vyjadrení budeme článok aktualizovať.

Náš tip
Volkswagen ID.3: Ďalší skvelý elektromobil, ktorý potrápi konkurenciu | TEST

Tepelné čerpadlo v Tesla Model 3

Tesla tepelné čerpadlo vôbec nevyužívala, no začala s tým pri elektromobile Tesla Model Y a najnovšie sa dostalo aj do Tesla Model 3. Známy YouTuber, Bjørn Nyland, otestoval účinnosť tepelného čerpadla práve v elektromobile Tesla Model 3, kedy porovnal spotrebovanú energiu v totožnom vozidle s a bez tepelného čerpadla. Zatiaľ čo model s tepelným čerpadlom spotreboval na kúrenie iba 735 W za hodinu, verzia bez tepelného čerpadla si potiahla až 2,17 kW za hodinu.

Rozdiel je teda enormný, no Tesla má tepelný manažment v nových modeloch prepracovaný. Na kúrenie sa nevyužíva iba tepelné čerpadlo, ale aj odpadové teplo z rôznych častí vozidla, vrátane batérie. Tá sa pritom dokáže pri nabíjaní zohriať až na 50 stupňov a toto teplo sa následne využíva na zohriatie vzduchu v kabíne.

3. júna 2021

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+