MojElektromobil

Automobilový priemysel prechádza obdobím, kedy sa výrobcovia snažia nájsť nové spôsoby ako zvýšiť zisk. Základným princípom je hľadanie spôsobu ako svoje produkty sprístupniť širšiemu okruhu zákazníkov aj napriek silnej konkurencii a rastúcim cenám vozidiel.

Nie vždy však zvolia šťastnú cestu. V ostatných rokoch sa objavuje trend, že niektoré funkcie automobilu sú síce technicky dostupné, no zákazník si ich môže aktivovať iba po zaplatení dodatočného poplatku, a to dokonca aj vo forme mesačného predplatného. Tento model vyvoláva medzi vodičmi frustráciu.

Od vyhrievaných sedadiel po autonómnu jazdu

V minulosti sa napríklad BMW dostalo do nemilosti kvôli plánom spoplatniť vyhrievanie sedadiel, zatiaľ čo Tesla či Rivian pravidelne experimentujú s balíkmi, ktoré pridávajú nové možnosti za príplatok. Ide napríklad o vyššiu kapacitu batérie, pokročilé asistenčné systémy či prístup k streamovacím službám. Tento prístup otvára automobilkám nové zdroje príjmov, no zároveň stavia zákazníkov pred otázku, či chcú platiť za funkcie, ktoré ich vozidlo technicky už dávno zvláda.

Príkladom nie celkom šťastného riešenia je aj najnovší krok automobilky Volkswagen, ktorá v Spojenom kráľovstve ponúka majiteľom modelu ID.3 Pro a Pro S odomknutie plného výkonu motora za príplatok. Na tému upozornil portál Electrek.

Vozidlá sú oficiálne uvádzané s výkonom 201 koní, no za mesačný poplatok 16,50 libry alebo jednorazový poplatok 649 libier si môžu vodiči aktivovať plný výkon 228 koní. Hoci ide len o softvérové odomknutie funkcie, Volkswagen ho umiestnil za platobnú bránu, čo medzi zákazníkmi vyvoláva zmiešané reakcie.

Výhodou pre zákazníkov môže byť aspoň to, že jednorazový poplatok za odomknutie výkonu sa viaže priamo na vozidlo, nie na konkrétneho majiteľa. Ak sa teda automobil predá, odomknutý výkon zostáva zachovaný aj pre ďalšieho vlastníka. Volkswagen zároveň uvádza, že zvýšenie výkonu nemá žiadny vplyv na dojazd vozidla.


Nemali by ste prehliadnuť:


Hľadanie nových zdrojov zisku v automobilovom priemysle

Automobilky obvykle tvrdia, že zavádzanie platených funkcií im umožňuje flexibilnejšie prispôsobovať ponuku rôznym zákazníkom. Niekto si vystačí so základnou verziou, iný si rád priplatí za vyšší výkon či dodatočné služby.

Takýto model prináša stabilný zdroj príjmov aj po predaji samotného vozidla, čo je v čase transformácie automobilového priemyslu pre výrobcov lákavé. Na druhej strane však riskujú stratu dôvery. Vodiči sa často cítia, akoby platili opakovane za niečo, čo už auto technicky obsahuje.

Aj keď Volkswagen zdôrazňuje, že jednorazový poplatok za odomknutie výkonu sa viaže na vozidlo a zostáva zachovaný aj pri predaji, celkový princíp stále pôsobí kontroverzne. Zákazníci síce získajú istotu, že investícia sa nestratí, no fakt, že musia platiť za výkon, ktorý je v aute už od výroby, vyvoláva rozporuplné reakcie.

O to zaujímavejšie pôsobí, že automobilka sa pripravuje na uvedenie novej generácie cenovo dostupných elektromobilov. Od modelu ID.2 cez jeho SUV verziu až po plánovanú produkciu mestského ID.1 v roku 2027. Na jednej strane teda hovorí o dostupnosti pre široké masy, no na druhej strane sprístupňuje plný potenciál svojich vozidiel len za príplatok.

Náš tip
Budeme ako v hre: Tesla sa chystá pridať novú grafiku jazdy pre autopilota
18. augusta 2025

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

Nie je možné pridávať komentáre.

+