Platba za nabíjanie elektromobilu nesmie byť peklom. Ale ako s tým súvisia jazdy na Masarykovom okruhu v Brne?

Zdroj: Visa

Dostali sme možnosť zúčastniť sa eventu Visa EV Experience, ktorý priniesol účastníkom či už možnosť prvého dotyku s elektromobilitou, alebo rozšírenie si poznatkov a skúseností s elektrickými vozidlami, a to aj vo veľmi dynamických podmienkach na Masarykovom okruhu v Brne.

Toto podujatie ponúklo záujemcom najmä prepojenie teórie s praxou, kde si novo nadobudnuté poznatky mohli hneď priamo overiť v praxi. K dispozícii bolo viacero vozidiel rôznych značiek, časť z nich slúžila na možnosť šoférovať elektromobil na pretekárskej trati v doprovode profesionálneho inštruktora.

V boxoch boli vystavené aj vozidlá ďalších značiek | Zdroj: Visa

Počas podujatia boli k dispozícii aj ďalšie vozidlá na statické ukážky, azda najviac prítomných účastníkov zaujali elektromobily od Tesly (Model 3 a Model Y), Volvo EX30 a C40 Recharge, či Mercedes-Benz EQE a EQV.

Ešte predtým však prebehla krátka panelová diskusia. Konferencia zameraná na elektromobilitu privítala hostí z viacerých sektorov, či už ide priamo o zástupcu českého ministerstva dopravy, technologických spoločností či priamo spoločnosti Visa.

Panelová diskusia | Zdroj: Visa

Kľúčové otázky pre ďalší rozvoj elektromobility

Vzhľadom na to, že s elektromobilmi jazdíme na dennej báze, sa väčšina problémov, s ktorými sa v oblasti elektromobility stretávame, týka práve nabíjania a platby za túto službu. Jednoduchšie možnosti platby by jednoznačne dokázali zlepšiť užívateľskú skúsenosť s elektromobilitou hlavne pre začínajúcich elektromobilistov, a teda aj väčšie rozšírenie elektrických vozidiel. Vlastníctvo niekoľkých účtov u viacerých prevádzkovateľov nabíjacích staníc, rôzne (a častokrát nedostatočne zabezpečené) spôsoby autentifikácie a najmä úhrady za nabíjanie sú skutočne otázkou, na ktorej riešení treba pracovať s cieľom uľahčiť život bežným používateľom.

Otvorený systém platby prináša množstvo výhod najmä pre používateľov | Zdroj: Visa

Napríklad úhrada platobnou kartou (ktorú vlastní azda každý) dokáže odbúrať mnoho ťažkostí, no takáto platba by nemala byť penalizovaná vyššou sadzbou oproti využitiu iného platobného prostriedku, ako napríklad aplikácie prevádzkovateľa.

Elektromobily na pretekárskej trati – Abarth 500e

Keďže s väčšinou elektromobilov prítomných na mieste už máme skúsenosti, rozhodli sme sa siahnuť po vozidlách, ktoré nie sú v ponuke na slovenskom trhu, alebo sa nám na testovanie ešte nedostali. Ako prvú možnosť sme zvolili Abarth 500e, teda malé žihadielko s pretekárskymi génmi. Jeho štandardnú verziu Fiat 500e sme si nedávno predstavili v redakčnom teste, no zaujímalo nás, ako sa správa na trati tento malý športovec.

Abarth 500e | Zdroj: Visa

Hoci značka Abarth má oficiálne zastúpenie na Slovensku, u nás sa však sústredí len na predaj vozidiel so spaľovacím motorom. Model Abarth 500e sa tak u nás oficiálne nepredáva, a teda logicky ani netestuje. Prirodzene sme sa na toto autíčko tešili, nakoľko už štandardný Fiat 500e má vďaka nízkemu ťažisku a kolesám v rohoch karosérie skutočne dobré jazdné vlastnosti. V prípade Abarthu 500e tak hovoríme priamo o motokáre, v kombinácii s výkonom 114 kW (155 koní) v tak malom a relatívne ľahkom (1,4 tony) elektromobile je zážitok z jazdy na okruhu prvotriedny.

Súvisiacie články

Mohlo by vás zaujímať:

Abarth 500e | Zdroj: Visa

Druhé testované vozidlo bolo Nissan Ariya, v súčasnosti jediný osobný elektromobil ponúkaný značkou Nissan na Slovensku. Hoci sme vozidlo doteraz nemali možnosť vyskúšať, o to vyššie boli naše očakávania. Rýchle vytriezvenie však prišlo už pri nastupovaní, kedy 190 cm vysoký autor článku mal problém nastúpiť do vozidla s nasadenou prilbou.

Napriek posunu sedadla až do najnižšej možnej polohy tak bolo prekvapivo nutné v tomto veľkom (a najmä vysokom) SUV sedieť s hlavou vykrútenou došikma. Nepohodlný, a priam až intímny pocit z jazdy podčiarkoval ešte viac vykrútený 195 cm vysoký inštruktor na sedadle spolujazdca, vodič so spolujazdcom sa helmami počas jazdy neraz dotýkali.

Nissan Ariya | Zdroj: Visa

Ako je pri elektromobiloch zvykom, okamžitý nástup výkonu elektromotora poskytuje dostatočné zrýchlenie. Horšie to však bolo s jazdnými vlastnosťami a najmä brzdením. Aj najvyššia dostupná úroveň rekuperácie je vyslovene slabá, a tak bolo nutné najväčšiu časť kinetickej energie pohltiť samotnými brzdami – ktoré bývajú pri elektromobiloch o niečo slabšie v porovnaní so spaľovacími vozidlami, keďže sa počíta s rekuperáciou. Pri obsadení dvomi osobami tak 2,3 tony vážiace veľké SUV bolo problém ubrzdiť. Opakované použitie bŕzd znamenalo rýchlu stratu účinnosti, a tak sme museli medzi zákrutami nechať brzdám dlhší čas na vychladnutie.

Nissan Ariya | Zdroj: Visa

Samotné prejazdy zákrut však boli tiež celkom utrpením. Väčšina elektromobilov má vďaka akumulátoru umiestnenému v podlahe nízke ťažisko, čo sa premieta do minimálnych náklonov karosérie a prekvapivo aj s elektrickou dodávkou ako Renault Kangoo sa dá jazdiť v zákrutách zábavne, bezpečne a s plne predvídateľným správaním vozidla. To v prípade Nissanu Ariya bohužiaľ neplatí a náklony ťažkej karosérie v zákrutách robia jazdu s vozidlom porovnateľnú s motorovým člnom.

Treba však dodať, že na okruhu sme skúšali správanie vozidla v situáciách na hraniciach fyzikálnych možností, ktoré bežný používateľ elektrického SUV nezažíva každý deň. Aj toto podujatie však bolo prospešné na zistenie limitov vozidla, ktoré v bežnej premávke testovať skutočne nechceme.

Náš tip
Test Fiat 500e 3+1: Praktický a imidžový elektromobil do mesta
Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.