MojElektromobil

Elektrické vozidlá (EV) nie sú tak nebezpečné, ako si niektorí ľudia môžu myslieť na základe neoverených tvrdení, ktoré sa objavujú napríklad aj pri rodinných debatách. Nové údaje poľskej Štátnej hasičskej služby, citované Novou mobilitou (PSNM), nám hovoria, že počet požiarov u elektrických vozidiel je nižší v porovnaní s autami so spaľovacím motorom. Najnovšia správa o bezpečnosti požiarov EV v Poľsku za prvú polovicu roka ukazuje, že elektrické vozidlá predstavovali menej než pol percenta všetkých požiarov, informuje InsideEVs.

Zatiaľ čo 98,4 % vozidiel, ktoré zachvátili plamene v Poľsku, mali spaľovací motor, štatistiky ukazujú, že medzi 4 712 takýmito incidentmi od januára do júna bolo iba 23 horiacich elektromobilov. K tomu sa ešte pridalo 54 požiarov u hybridných a plug-in hybridných vozidiel. Pri porovnaní údajov na počet registrovaných vozidiel na 1 000 kusov je miera požiarov u elektrických vozidiel rovnaká ako u vozidiel so spaľovacím motorom, a to 0,23 požiarov na 1 000 vozidiel.

Takmer vôbec nehoria

V období od roku 2020 do polovice roka 2025 bolo v Poľsku zaznamenaných celkovo 51 142 požiarov vozidiel, z toho 99,39 % bolo spôsobených autami so spaľovacím motorom. Požiare u elektrických vozidiel tvorili len 0,17 % zo všetkých požiarov, čo ukazuje, že riziko požiaru u EV je nateraz minimálne v porovnaní s tradičnými vozidlami.

Poziar elektromobilu
Príčinou požiarov býva často aj u nás podpalačstvo

Analýza týchto údajov tiež ukazuje, že keď EV horia, hlavnou príčinou nie je vždy vysokonapäťová batéria. Poľská hasičská služba uvádza, že najčastejšou príčinou požiaru u elektrických vozidiel bola porucha, následne požiar z iného zdroja a nehody. Približne len polovica požiarov EV bola spôsobená požiarom batérie.

V porovnaní s inými krajinami sú tieto čísla v súlade s globálnymi trendmi. V roku 2022 v Švédsku prišlo k 23 požiarom elektrických vozidiel z 611 000 v prevádzke, zatiaľ čo pri 4,4 miliónoch vozidiel so spaľovacím motorom došlo k 3 400 požiarom. To vedie k veľmi nízkemu podielu požiarov u EV (0,004 %) v porovnaní so spaľovacími vozidlami (0,08 %).

Nemali by ste prehliadnuť:

Jediným nebezpečným aspektom požiarov elektrických vozidiel je, že keď sa zapáli vysokonapäťová batéria, hasiči musia vynaložiť veľké úsilie na jej uhasenie. Automobilky odporúčajú úplné ponorenie vozidla do vody na niekoľko hodín, aby sa minimalizovalo riziko ďalšieho šírenia požiaru, no nie všetky hasičské zbory majú potrebné vybavenie na tento typ zásahu.

Náš tip
Elektrické kamióny naberajú na obrátkach. V EÚ výrazne rastú ich predaje
8. augusta 2025

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

Nie je možné pridávať komentáre.

+