MojElektromobil

Tím vedený profesorom Kyoung-Shinom Choim sa zameral na recykláciu LFP batérií, teda lítium-železo-fosfátových článkov. Recyklácia bola doteraz považovaná za nákladnú a zložitú, pričom len niekoľko spoločností sa tejto oblasti venuje. Britský startup Altilium začal recyklovať LFP batérie už minulú zimu, zatiaľ čo nemecký startup Cylib plánuje spustiť veľkoplošnú prevádzku v roku 2026, informuje Electrive.

Recyklácia LFP batérií bola doteraz považovaná za menej atraktívnu v porovnaní s recyklovaním NMC batérií. LFP batérie neobsahujú nikel, kobalt ani mangán, ale železo a fosfor, čo znamená nižšiu hodnotu surovín. Obsah lítia v LFP batériách je tiež nižší, čo ešte viac oslabuje ekonomickú atraktivitu recyklácie. Tieto faktory spôsobili, že recyklácia nebola ekonomicky výhodná.

Recyklácia bude efektívnejšia

Podľa výskumníkov z University of Wisconsin–Madison existujúce metódy na získavanie lítia z LFP batérií sú príliš zložité a drahé. „V súčasnosti neexistuje ekonomicky efektívna metóda na získavanie lítia z použitých LFP batérií, aj keď trh sa k nim posúva,“ povedal Kyoung-Shin Choi. Tento problém je výzvou pre všetkých, ktorí sa snažia vyvinúť ekonomicky efektívnu metódu recyklácie.

Nemali by ste prehliadnuť:

Výsledkom tohto výskumu je nový proces, ktorý dokáže získať lítium z použitých LFP batérií lacnejšie a rýchlejšie ako tradičné metódy. Tradičná ťažba lítia z baní má negatívny dopad na životné prostredie. Recyklácia predstavuje udržateľnejšiu alternatívu a pomáha znižovať závislosť na krajinách, ktoré dominujú v ťažbe lítia, ako je Čína. Okrem toho, znižuje geopolitické riziká spojené s ťažbou.

Bateria
LFP Bateria | Zdroj: Stellantis

Nový proces sa už úspešne testoval na starých LFP batériách a tzv. „black mass“, čo je materiál zo starých batérií, ktorý vzniká po mechanickom spracovaní. Výskumný tím tak ukázal, že nová metóda dokáže získať vysokokvalitné chemikálie, ktoré sú potrebné pre výrobu nových batérií. Tento úspech bol veľkým objavom v oblasti udržateľnej recyklácie batérií.

Tím plánuje patentovať tento proces a založiť spin-off spoločnosť, ktorá uvedie technológiu na trh. Týmto spôsobom chce zabezpečiť, aby sa nový proces dostal do širšieho používania, čo by mohlo mať významný vplyv na recykláciu batérií v budúcnosti.

Náš tip
Žijeme budúcnosť: Prvé elektrické lietajúce auto vstúpi do predaja budúci rok
5. septembra 2025

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

Nie je možné pridávať komentáre.

+