V elektrifikovaných končinách: miesta, kde vládu preberá elektrifikácia

ELEKTRIFIKOVANÉ MIESTA EURÓPY

„Elektrifikácia“ môže mať rôzne podoby, v zásade však ide o zavedenie alebo rozšírenie využívania elektriny na pohon hlavných aspektov nášho každodenného života.

V Európe existuje veľa lokalít, ktoré idú príkladom svojimi inovačnými projektmi v oblasti elektrifikácie – päť z nich si priblížime.

ELIMINÁCIA BENZÍNU A NAFTY NA FORMENTERE

Formentera je najmenší zo španielskych Baleárskych ostrovov s približne 12 000 obyvateľmi – a mohol by sa stať prvým ostrovom v európskych vodách, ktorý zakáže benzínové a naftové vozidlá.

Ide o obľúbenú turistickú destináciu, kde si návštevníci už dávno zvykli jazdiť na svojich vlastných autách, čím sa ich počet na ostrove na vrchole letnej sezóny vyšplhá aj na 15 000 denne.

Trocha prekvapivo ostrov v súčasnosti obmedzuje počet vozidiel so spaľovacím motorom (automobilov aj motocyklov), ktoré sa za jeden deň môžu na ostrov dopraviť trajektom.

Namiesto toho návštevníkov vyzývajú, aby využívali miestnu flotilu bezemisných elektrických vozidiel, bicyklov a motoriek, ktoré si môžu prenajať. Vďaka malej rozlohe ostrova, ktorý meria od jedného konca po druhý len 19 kilometrov, je elektrický pohon dokonalým riešením pre väčšinu prepravných potrieb.

Ostrov sa tiež snaží uľahčiť používanie elektromobilov, a preto zaviedol daňové úľavy pre hotely a turistické apartmány, ktoré zriadia nabíjacie stanice pre elektromobily.

DOMÁCE NABÍJANIE V ŠTOKHOLME

Spomedzi takmer všetkých veľkomiest Európy patrí švédsky Štokholm medzi tie s najvyššou mierou zavádzania elektromobilov, čo je zásluhou efektívnej verejnej informačnej kampane zameranej na ľudí s vlastnou príjazdovou cestou alebo garážou.

Štokholm pripravil pre obyvateľov a bytové družstvá online príručky o tom, ako do svojich domovov zakomponovať nabíjanie elektrického vozidla. Dokonca organizovali večerné semináre medzi majiteľmi domov a poskytovateľmi nabíjacích staníc pre elektromobily.

Vďaka tomu sa Štokholm stal hlavným mestom domáceho nabíjania – za posledné roky sa namontovalo vyše 3 000 súkromných nabíjacích staníc na príjazdových cestách a v garážach po celom meste.

Rastúci počet súkromných nabíjacích staníc vo všeobecnosti odráža stúpajúci predaj samotných elektromobilov. Za prvý polrok 2019 stúpol predaj elektromobilov vo Švédsku približne o 250 % oproti roku 2018.

A hoci to nemusí byť ideálne riešenie pre zaľudnené metropoly viac závislé od parkovania na uliciach a verejnej dopravy, Štokholm je žiarivým príkladom toho, čo by sa dalo dosiahnuť v stovkách ďalších miest a obcí v celej Európe.

SOGNEFJORDSKÁ ELEKTRICKÁ ODYSEA

Nórsko je už teraz krajinou s najvyššou úrovňou vlastníctva elektromobilov na obyvateľa spomedzi všetkých krajín sveta. V súčasnosti hľadá spôsoby ako prostredníctvom elektrifikácie zlepšiť kvalitu vzduchu. A aby to dosiahlo, skúma svoje tradičné väzby s morom.

Lavik a Oppedal sú dve obce ležiace na opačných stranách „kráľa fjordov“, Sognefjordu, na nórskom pobreží Atlantického oceánu. Obe mestá spája linka trajektu, ktorá až donedávna využívala na prepravu vozidiel z jedného brehu na druhý nehospodárne plavidlo s naftovým pohonom.

V roku 2015 sa závislosť tejto linky na nafte skončila. Nórsky prevádzkovateľ trajektov a lodí Norled AS zaviedol prvý bezemisný trajekt na svete, MV Ampere. Toto akumulátorom poháňané plavidlo zvládne krátky úsek cez Sognefjord viackrát za deň.

Súvisiacie články

Podľa nórskej správy verejných ciest (Statens vegvesen) chce Nórsko v rámci širšieho plánu elektrifikácie flotily lodí v krajine sprevádzkovať do roku 2022 na svojich fjordoch 75 elektrických trajektov. Do roku 2030 plánuje znížiť emisie zo všetkých druhov dopravy o 50 percent a práve elektrifikácia trajektov predstavuje výrazné zníženie emisií CO2.

Okrem toho chce Nórsko do roku 2021 dostať na vodu aj prvé vodíkové trajekty na svete, čo ešte viac urýchli prechod k udržateľnému, nízkoemisnému pohonu v námornom priemysle.

ROVNOVÁHA SÍL NA PORTO SANTO

Ostrovček Porto Santo, ležiaci 50 kilometrov od pobrežia Madeiry, je v otázke energie skutočný hybrid. Na uspokojenie svojich energetických potrieb totiž využíva kombináciu naftového, solárneho a veterného pohonu.

Schopnosť obnoviteľných zdrojov energie vyrábať elektrinu je však vydaná na milosť a nemilosť počasiu. Vrcholy a prepady výroby energie môžu závisieť od intenzity slnka či vetra počas jednotlivých dní.

Práve tu nastupuje domáca flotila elektromobilov, podporovaná inovačnou elektrickou sústavou „z vozidla do siete“. Funguje presne tak, ako naznačuje samotný názov: keď elektromobily pripojíte, aby sa nabili, dokážu podľa potreby vracať elektrinu späť do siete.

Keď načas ustane vietor alebo sa slnko skryje za oblaky, aktuálne pripojené elektromobily môžu obrátiť tok energie a vrátiť jej časť do siete na podporu energetických požiadaviek domácnosti.

Vzhľadom na to, že priemerné auto je 90 % svojho času zaparkované[1], toto riešenie by mohlo znamenať neoceniteľnú pomoc pri dosahovaní rovnováhy medzi rastúcim predajom elektromobilov a veľkým množstvom elektriny potrebnej na ich udržanie v nabitom stave.

Z hľadiska potenciálnej kolísavosti výroby obnoviteľnej energie znamená technológia „z vozidla do siete“, že elektromobily svojim majiteľom neposkytujú len dopravu. Tým, že sa samy stávajú mobilnými úložiskami energie, zabezpečujú tiež lepšiu celkovú rovnováhu energetických potrieb v Porto Santo.

BEZEMISNÉ VÍNNE CESTY V POHORÍ BRDA

Vďaka úsiliu Slovinska o udržateľný spôsob života a ekoturizmus získalo hlavné mesto Ľubľana v roku 2016 titul Európske hlavného zelené mesto.

Snahy tejto krajiny zvyšovať šetrnosť k životnému prostrediu sa však neobmedzujú len na mestá. Ďalej na západ sa nachádza vinársky región Goriška Brda, ktorý pomocou elektrifikácie posilňuje svoju reputáciu v oblasti gastronómie a kvalitných vín.

Tento región s mierne zvlnenými kopcami, na ktorých sa zelenajú úrodné vinice, sa v posledných rokoch teší stále väčšej popularite vďaka svojim vínnym cestám. A na krátke presuny medzi jednotlivými vinicami a reštauráciami môžu turisti využiť elektrické bicykle.

Región križujú cyklistické chodníky s celkovou dĺžkou približne 280 kilometrov, čo je asi toľko ako z Paríža do Bruselu. Elektrobicykle sú tak presvedčivou alternatívou dopravy po tomto nepoškvrnenom kúsku slovinskej prírody.

Pri použití elektrifikovanej dopravy je tento región hneď lepšie dostupný a prináša návštevníkom viac zábavy, i vďaka malým elektromotorom, ktoré uľahčujú jazdu po kopcoch medzi jednotlivými zastávkami.

Keď si odmyslíme gastronómiu, potom sa k slovinskému bielemu zrejme najlepšie hodí elektrický bicykel.

V spolupráci s KIA Motors Sales Slovensko, s.r.o.

Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.