Turecké ministerstvo obchodu v pondelok oznámilo, že od druhej polovice novembra začnú platiť nové colné sadzby na dovážané automobily. Najviac zasiahnuté budú elektrické vozidlá, ktoré budú zaťažené vyššími clami než klasické spaľovacie motory. Podľa vyhlásenia ministerstva sa opatrenie týka áut z krajín mimo Európskej únie a štátov, s ktorými má Turecko podpísané dohody o voľnom obchode. Informácie zverejnil portál electrive.
Nové colné sadzby podporia miestny priemysel
Cieľom zavedených opatrení je ochrana domácej produkcie a podpora miestneho priemyslu. Rezort obchodu zdôraznil, že sa snaží zmierniť tlak rastúceho dovozu, konkurencie a opatrenia majú zároveň prispieť k udržaniu pracovných miest. Rozhodnutie už bolo zverejnené a účinnosť nadobudne 60 dní po publikovaní. Od tohto momentu budú platiť nasledovné sadzby:
Spaľovacie motory a hybridy (okrem plug-in verzií) – 25 % colnej hodnoty alebo minimálne 5 000 € za vozidlo,
Plug-in hybridy – 30 % alebo minimálne 6 000 €,
Čisto elektrické autá – 30 % alebo aspoň 7 200 €.

Súčasne sa ruší mimoriadne clo vo výške 60 % na americké autá, ktoré platilo od roku 2018. Po novom budú vozidlá z USA podliehať rovnakým sadzbám ako vyššie uvedené kategórie. Toto rozhodnutie sa výrazne dotkne predovšetkým globálnych značiek, ktoré nemajú výrobu priamo v Turecku.
Mohlo by vás zaujímať:
-
Ako zvládajú elektromobily extrémne letné horúčavy? Porovnanie ukázalo nečakané výsledky
-
Test MG S5 EV: Kompaktné SUV spravilo obrovský pokrok, stále však vyžaduje kompromisy
-
Čínsky výrobca vysávačov ukázal, ako bude vyzerať jeho elektromobil. Nápadne sa podobá na Bugatti
Ide najmä o japonských výrobcov Toyota, Honda a Nissan, juhokórejské značky Hyundai a Kia či producentov elektromobilov Tesla a BYD. Spoločnosť BYD už v Turecku stavia vlastný závod, v ktorom plánuje začať výrobu koncom roka 2026. Výnimku z ciel budú mať iba tie vozidlá, ktoré sa vyrobia na domácej pôde, dovážané modely zostanú zdanené.

Turecko je dnes významným producentom automobilov, no väčšina z nich však putuje na export, predovšetkým do Európy. Medzi najväčších výrobcov patria Ford Otosan, Toyota, Hyundai, Renault či domáci producent elektromobilov Togg. S produkciou viac ako 1,47 milióna vozidiel ročne je krajina štvrtým najväčším výrobcom áut v Európe. Ministerstvo obchodu očakáva, že tento rok prekročí hodnota exportu 41 miliárd dolárov.