MojElektromobil

To, čo mnohí považovali za žart či vyjadrenie frustrácie zo zdržania v kolóne, začína naberať reálne kontúry. 17. decembra 2016 uverejnil Elon Musk tweet:  „Tá doprava je na zbláznenie. Postavím stroj na hĺbenie tunelov a začnem raziť…“ 6 týždňov na to bola pod zemou na pozemku jeho spoločnosti SpaceX zavŕtaná tunelovacia mašina. Aktuálne, na konferencii organizácie TED, prezentoval Musk podrobnejší, digitálne spracovaný koncept podzemnej dopravnej siete.

Ako sme sa už mohli viackrát presvedčiť, Elon Musk netrepe len tak do vetra. Platí to aj v prípade jeho novozaloženej spoločnosti, ktorú pomenoval dvojzmyselne “The Boring Company” – nudná, resp. tunelovacia spoločnosť. Až taká nudná ale nebude. Elon potvrdil, že jej cieľom nebude len zdokonalenie tunelovacích strojov, ktoré by mali vedieť hĺbiť tunely niekoľkonásobne rýchlejšie, a teda aj lacnejšie. Postarať by sa mala aj o celkovú koncepciu a infraštruktúru, ktorá povedie k riešeniu zložitej dopravnej situácie v mestách.

Náš tip
PlasticRoad: Revolučná cesta vyrobená z morského odpadu
the boring company tunel tbm
Zdroj: SpaceX

Takže pri presunoch cez mesto nám namiesto infarktových stavov hrozí oveľa akceptovateľnejšia nuda. A to vďaka konceptu, ktorý počíta s tým, že automobily sa budú v podzemných tuneloch preháňať prostredníctvom elektrických vozíkov jazdiacich na jednokoľajových dráhach, a to rýchlosťou 200 km/h. Sieť tunelov má byť vybetónovaná a osadená spomínanou jednokoľajovou dráhou, takže nie je nutné pokrývať tunely drahou vozovkou, čím sa ušetrí ďalšie veľké množstvo peňazí. A automobily tak nebudú produkovať žiadne emisie. Vozidlá sa budú medzi podzemím a nadzemím presúvať pomocou automatizovaných “výťahov”. Do podzemných tunelov by sa mohol presunúť aj dopravný systém Hyperloop. Ale načo plytvať slovami, keď máme k dispozícii názorné video.

Nový tunelovací stroj až 17,6-násobne rýchlejší

Ako sme už spomínali, The Boring Company aktuálne pracuje na vývoji efektnejšieho tunelovacieho stroja. Podľa Elona Muska je možné použitím lepších materiálov a vyššieho výkonu dosiahnuť zrýchlenie razenia tunelov až 17,6-násobne. To by znamenalo výrazné zníženie nákladov na realizáciu tunelov. Súčasné stroje, tzv. TBM (Tunnel Boring Machine), zvládnu “preraziť” cca 90 m za týždeň. Ideálna “mašina” by za túto dobu mohla pokročiť až o 1,6 km.

the boring company tunel
Zdroj:

Prvý tunel rastie v L.A. pod SpaceX

Prvý skúšobný tunel sa buduje od februára pod Muskovou spoločnosťou SpaceX v Los Angeles. Elon by si chcel uľahčiť cestovanie na letisko, resp. medzi oboma svojimi spoločnosťami, keďže v rovnakom meste sídli aj dizajnové štúdio Tesla.  Ak sa by sa mu podarilo presvedčiť miestne úrady, tunel by mohol spájať letisko LAX a autobusovú stanicu, ktorá zváža ľudí na letisko. Tieto miesta sú od seba vzdialené 17,5 km vzdušnou čiarou, pričom cesta trvá aktuálne 30 až 60 minút podľa premávky. Vďaka tunelu by to malo klesnúť na 5 až 6 minút.

the boring company tunel trasa
Zdroj:

Elon Musk priznal, že momentálne investuje do “projektu” The Boring Company asi 3 % svojho času, keďže sa musí “obracať” v Tesle a SpaceX. My sa už tešíme na výsledky tejto spoločnosti, keď sa jej začne Elon venovať viac.

Najnovšie foto tunelovacieho stroja The Boring Company

Nedávno sa objavili na internete fotografie obrieho tunelovacieho stroja TBM, ktorý leží na parkovisku spoločnosti SpaceX. Zatiaľ nie je jasné či sa jedná o TBM od firmy Herrenknecht, ktorý uskutočnil vo februári prvá vrt a na ktorého zdokonalení pracovali inžinieri zo SpaceX. Táto mašina má v priemere 8 m, dĺžku 122 m a hmotnosť 1 200 ton.

 

Zdroje: Electrek.comTeslaMagazin.sk, titulný obrázok: The Boring Company cez YT

eautoportal zdielanie

30. apríla 2017

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+