MojElektromobil

Vlajková loď Tesly, Model S, ohúrila svojím ocenením v roku 2013 “Auto roka” magazínu Motor Trend všetky veľké automobilky – hlavne vďaka dovtedy nevídanému dojazdu elektromobilu. Tesla zničila mýtus o kratučkom dojazde elektromobilov a začala budovať aj sieť rýchlonabíjačiek Supercharger.

Krátko po nedávnom predstavení vylepšených verzií Modelu S a X Tesla pozvala magazín MotorTrend na test týchto noviniek. S Modelom S sa pokúsili prejsť z továrne Tesly vo Fremonte až do sídla firmy SpaceX v meste Hawthorne – trasa má presne 577 km a dojazd vylepšeného Modelu S je na úrovni 592 km (EPA). Po ceste ich sprevádzal aj elektrický ťahač Tesla Semi, ktorý práve vykonával záťažový test pohonnej jednotky s naloženým prívesom.

Väčší dojazd, rovnaká batéria

Motor Trend začal vyzvedať: “Dostal Model S hustejšie batériové články 2170 z Modelu 3?”  “Nie, batéria ostáva nezmenená” odpovedá zamestnanec Tesly. “Nie je tam väčšia batéria?” “Nie, je v ňom rovnaká batéria,” znova sa opakuje. “Dojazd sa zlepšil o 10-12% a je na úrovni 592 km.”

Vymenený elektromotor

Pohonný systém sa upravil o jednu vec. Predný elektromotor Modelov S a X bol nahradený efektívnejším elektromotorom zo zadnej nápravy Modelu 3. Motor Modelu 3 má permanentný magnet, ktorý je účinnejší ako indukčný elektromotor v Modeli S. Indukčné elektromotory sú všeobecne menej účinné ako tie s permanentným magmetom.

Systematické analyzovanie nákladov na výrobu elektromobilu je silná zbraň Tesly. Efektivita každého jedného komponentu sa kalkuluje voči nákladom na výrobu batériových článkov a aktuálne sa aj táto analýza nakláňa v prospech motora s permanentným magnetom. V priebehu bežnej jazdy je Tesla Model S automobil s predným náhonom; zadná náprava sa zapája len pri akcelerácii.

Tesla umožnila magazínu Motor Trend aj vstup do laboratórií s batériami, avšak bez fotografovania. Vyvíjajú tu aj pneumatiky, čo bolo tiež súčasťou upgradu Modelu S a X. Nový dizajn pneumatík je jedným z faktorov predĺženia dojazdu. Ďalším faktorom sú nové ložiská kolies, ktoré majú menšie trenie a takisto predĺžujú dojazd.

Možno sa pýtate, či nový Model S bez zmeny batérií zvládne 250 kW nabíjací výkon na novej verzi Superchargerov? Tesla hovorí, že zatiaľ nie, avšak zvládne výkon 200 kW, čo ponecháva výhodu lacnejšiemu Modelu 3 (ktorý bol navrhnutý pre nový Supercharger).

Tesla zvýšila pre Modely S a X nabíjací výkon aj na Superchargeroch 2. generácie, a to zo 120 kW na 150 kW. Týka sa to nielen nových verzii, ale aj existujúcich modelov so 100kWh batériou.

Model S bravúrne zvláda všetky nerovnosti a prekážky na ceste. Donedávna sa výška podvozku znižovala so zvyšujúcou sa rýchlosťou. Teraz sa podvozok riadi podľa rýchlostných limitov na ceste, ktoré Tesla sleduje.

Motor Trend vyráža na diaľnicu Interstate-5, kde sa nachádza aj horský priesmyk Grapevine. Klimatizácia bola nastavená na 22°C a rýchlosť jazdy podľa oficiálnych rýchlostných limitov. Na diaľnici Tesla jazdila v priemernej rýchlosti 110 km/h. Po odpojení nabíjacieho káblu zo Superchargera na displeji svieti 100% a krásnych 592 km dojazdu.

Najprv opatrne

Tesla bola naložená dvoma chlapmi priemernej váhy 85 kg, čo znamená 170 kg nárast na hmotnosti. Zamestnanec Tesly sleduje aj počasie na trase a hovorí, že elektromobil potrápi aj protivietor. Ten by mohol ovplyvniť test.

Na stúpaní po diaľnici sa Tesla držala za kamiónmi v pravom pruhu, no na rovinke sa preradí do rýchleho pruhu a obehuje aj iné vozidlá. Tu sa rýchlosť jazdy prispôsobuje premávke a zvyšuje na približne 120 km/h. Takmer celú cestu jazdila so zapnutým Autopilotom.

S dojazdom 435 km Model S predpovedá 8% zvyšný dojazd v destinácii v Hawthorne. Ale pred sebou má ešte kopec Grapevine a 1,200-metrový vrchol hory Tejon.

Spustili sa dole kopcom do Los Angeles a Tesla nakoniec zvládla úspešne zaparkovať až pred centrálou SpaceX. 

Tesne pred napojením na miestny Supercharger zobrazovala celkový čas jazdy 6 hodín, 11 minút a 577 najazdených kilometrov. Model S spotreboval 83 kWh a zvyšný dojazd bol 11%, čo by stačilo ešte na ďalších 66 km jazdy. Nebolo tak potrebné sa počas jazdy ani obmedzovať a Model S by túto jazdu bez problémov zvládol.


Už Vám nič neujde!

Prihláste sa na odber noviniek súvisiacich s týmto vozidlom

29. apríla 2019
Zdroj: Motor Trend

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+