MojElektromobil

Francúzska automobilka Renault mala v histórii viacero vlajkových lodí, no máloktorá vzbudzovala toľko emócií a očakávaní ako nový Rafale. Meno, ktoré si model požičal od legendárneho lietadla z 30. rokov minulého storočia, ktoré stanovilo svetový rýchlostný rekord 292 km/h a niektoré série boli vybavené motorom Renault. K oživeniu tohto mena došlo už koncom minulého storočia v podobe bojovej stíhačky. Teraz sa presunulo bližšie k zemi.

V podobe dynamicky strihnutého SUV-kupé prichádza model, ktorý má za úlohu jediné – posunúť značku do prémiovejších vôd a ukázať to najlepšie, čoho sú Francúzi v súčasnosti schopní. My sme si na test zobrali najvyššiu verziu, ktorá tomuto poslaniu dáva najväčší zmysel: Renault Rafale E-Tech 4×4 s plug-in hybridným pohonom, systémovým výkonom 300 koní a pohonom všetkých kolies. Je to len odvážny marketingový ťah, alebo sa skutočne pozeráme na nového vyzývateľa zavedených prémiových značiek?

TEST: Renault Rafale E-Tech: Cena, výbava a konkurencia

Renault si je vedomý kvalít svojho nového modelu a nebojí sa to ukázať na cenovke, ktorá jasne signalizuje útok na vyššie rebríčky. Kým základný model Rafale vo verzii Techno s full-hybridným pohonom E-Tech 200 štartuje na sume 41 100 €, nami testovaná vrcholná motorizácia Hyper-hybrid E-Tech 4×4 300 začína na sebavedomej čiastke 54 400 €. Náš konkrétny kus, nabitý prakticky všetkými dostupnými príplatkami, sa finálnou cenou vyšplhal až na 59 700 €.

Tu sa ukazuje najväčšia sila Rafale – zatiaľ čo pri sume takmer 60 000 € sa u nemeckej prémiovej konkurencie ako BMW X4 či Audi Q5 PHEV bavíme len o základných motorizáciách s dlhým zoznamom príplatkov, pri Renaulte už máte v rukách absolútny vrchol ponuky v maximálnej výbave.

O to zaujímavejší tak bude priamy súboj s novinkami ako sú športovejšia Cupra Terramar PHEV a plne elektrický Tavascan, ktoré sa pohybujú v podobných cenových hladinách. Peugeot 3008 nájdeme vo veľmi podobnej plug-in hybridnej konfigurácií, no s menším výkonom. Práve v tomto segmente bude musieť Rafale dokázať, že jeho prémiová cenovka je plne opodstatnená a že za svoje peniaze ponúka viac než len pútavý dizajn a dlhý zoznam výbavy.

Parametre

Rozmery4710 x 1866 x 1613 mm / 2738 rázvor
Svetlá výška155 mm
Pohotovostná hmotnosť1934 - 1950 kg
Objem a počet valcov spaľovacieho motora1199 cm³, 3 valce
PalivoBenzín
Maximálny výkon spaľovacieho motora110 kW (150 k)
Maximálny výkon elektromotoraPredný: 50 kW (70 k) / Zadný: 100 kW (136 k)
Kombinovaný výkon sústavy220 kW (300 k)
Krútiaci moment spaľovacieho motora230 Nm
Krútiaci moment elektromotoraPredný: 205 Nm / Zadný: 195 Nm
Systémový krútiaci moment600 Nm
Kapacita akumulátora22 kWh
Kombinovaná spotreba el. energie (WLTP)0,7 l/100 km
Udávaný dojazd na el. pohon (WLTP)do 100 km
Maximálna rýchlosť pri čisto elektrickom pohone135 km/h
Maximálna rýchlosť175 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h6,4 s
Výkon palubnej AC nabíjačky7,4 kW
Objem batožinového priestoru465 l
Cena testovaného vozidla59 700 €

TEST: Renault Rafale E-Tech: Interiér a exteriér

Už na prvý pohľad je jasné, že Renault Rafale je auto, ktoré chce pútať pozornosť. A musím priznať, že sa mu to darí. Ostré línie, ktoré sú rukopisom nového šéfdizajnéra Gillesa Vidala, vytvárajú agresívny a zároveň elegantný celok. Nami testovaná kombinácia matnej modrej farby (modrá sommet) s kontrastnou čiernou strechou je absolútne fenomenálna a dáva naplno vyniknúť dynamickej siluete SUV-kupé.

Nový svetelný podpis vpredu aj vzadu pôsobí moderne a prémiovo, pričom detaily ako zatmavené logo Renault na modrom podklade vzadu či svalnaté prelisy na blatníkoch a dverách len podčiarkujú sebavedomý postoj. Celkový dojem umocňujú masívne, v našom prípade až 21-palcové disky kolies, ktoré dokonale vypĺňajú priestor pod blatníkmi.

21" Disky
21″ Disky

Športovo-prémiový dojem plynule pokračuje aj po otvorení dverí. Oči okamžite pritiahnu športovo-komfortné sedadlá čalúnené kombináciou kože a Alcantary, ktorých operadlá zdobí podsvietené logo divízie Alpine s funkciou masáže na vodičovom sedadle. Volant, ktorého spodná časť je potiahnutá príjemnou Alcantarou, padne skvele do ruky, hoci lesklé čierne plochy na jeho ramenách sú doslova magnetom na odtlačky prstov.

Za ním nájdeme usporiadanie, ktoré je presným opakom minimalistických interiérov Tesly. Na pravej strane sa tak trochu tlačia až tri páčky – volič prevodovky, ovládanie stieračov a tradičný satelit na ovládanie multimédií. Vľavo zostala už len klasická páčka pre smerovky a diaľkové svetlá.

Technologickou čerešničkou na torte je príplatková panoramatická strecha. Namiesto klasickej roletky využíva technológiu tekutých kryštálov, ktorá ju na povel zmení z priehľadnej na mliečne nepriehľadnú. Z môjho pohľadu je toto riešenie zvládnuté výborne. Spravili sme si aj jednoduchý pocitový test a aj počas slnečného dňa strecha na dotyk nepálila a do kabíny skutočne neprenikalo nepríjemné teplo. Je to praktický a zároveň efektný prvok, ktorý funguje presne tak, ako výrobca sľubuje, a prispieva k celkovému prémiovému pocitu z vozidla.

Naša pozornosť sa následne upriami na masívny stredový panel, ktorého kľúčovým prvkom je pozdĺžne posuvná opierka. Pod ňou sa skrýva šikovný odkladací priestor, no samotné materiály sú tu o poznanie tvrdšie.

Pri dlhšej ceste sme si všimli, že opieranie lakťa o na pohľad koženú, no v skutočnosti pomerne tvrdú opierku začína byť nekomfortné a lakeť ma pobolieval. Nachádza sa tu aj dedikované tlačidlo pre EV režim, ku ktorému sa ešte dostaneme. Samotná palubná doska potom kombinuje povrchy z mäkčeného plastu s vkusnou imitáciou dreva, čo spolu s príjemným ambientným osvetlením vytvára hodnotný a v noci útulný dojem.

Interiér v predu

Na pasažierov vzadu sa rozhodne nezabudlo. Čaká na nich plnohodnotné sedenie s rovnako kvalitným čalúnením z kože a Alcantary ako vpredu, hoci logicky už bez efektnej podsvietenej grafiky. Najväčším prekvapením je však samotný priestor. Napriek elegantne sa zvažujúcej línii strechy, ktorá je pre karosériu typu SUV-kupé typická, je na zadných sedadlách dostatok miesta na hlavu aj pre vyššie postavy a priestor na kolená je priam veľkorysý.

Absolútnym klenotom, ktorý poteší najmä pri dlhých rodinných cestách, je však mimoriadne premyslená zadná lakťová opierka. Renault ju síce marketingovo nazýva „ingenius®“ a toto označenie jej právom patrí. Po jej sklopení totiž neodhalí len klasické držiaky na nápoje, ale aj dva nabíjacie USB-C porty a predovšetkým dva nastaviteľné stojany, do ktorých si môžete pohodlne oprieť smartfón či tablet.

Infotainment

Dominantou palubnej dosky je bezpochyby displej infotainment systému OpenR Link. Jeho zobrazovacie schopnosti sú rozdelené do troch kľúčových zón. Tou prvou je prehľadný 9,3-palcový head-up displej premietaný priamo na čelné sklo. Renault sa tu nepúšťal do zbytočných experimentov s rozšírenou realitou, čo je podľa nás jedine dobre. Ide presne o ten zlatý stred – displej zobrazuje presne to, čo od neho vodič očakáva a potrebuje: aktuálnu rýchlosť, maximálnu povolenú rýchlosť a informácie o nastavení a stave tempomatu.

Druhým pilierom je 12,3-palcový digitálny prístrojový štít, ktorý si zaslúži extra pochvalu za široké možnosti personalizácie. Užívateľ si môže zvoliť z niekoľkých zobrazení – od minimalistického s čistou rýchlosťou, cez informačný pohľad na asistenčné systémy, až po pôsobivú mapu navigácie od Google cez celú plochu displeja. Trojicu uzatvára centrálny, vertikálne orientovaný 12-palcový dotykový displej. Kľúčom k úspechu celého systému je však softvér, keďže Renault stavil na Android Automotive s plne integrovanými službami od Google.

Celkovo je infotainment skutočne rýchly a intuitívny. Väčšina bežne používaných funkcií je dostupná na jeden, maximálne dva kliky, a len pri hľadaní špecifických, menej častých nastavení sa treba trochu pohrabať v menu. Prítomnosť natívnych Google Máp je absolútnou výhrou – navigácia je plynulá, mapové podklady sú vždy aktuálne a systém dokáže inteligentne plánovať trasy.

Vďaka prístupu do obchodu Google Play si môžete do auta stiahnuť ďalšie aplikácie ako Spotify či Waze. Hoci je k dispozícii aj bezdrôtové pripojenie Apple CarPlay a Android Auto, natívny systém je taký dobrý, že tieto pravdepodobne ani nebudete potrebovať. Veľmi sa nám páči, že Renault zachoval pod displejom lištu s fyzickými tlačidlami, ktoré majú príjemný stisk. Nájdeme tu kľúčové ovládače pre klimatizáciu, výstražné svetlá či zamykanie vozidla. Je to presne to riešenie, ktoré výrazne zvyšuje bezpečnosť a komfort ovládania počas jazdy.

Jazda, podvozok a výkon

Najväčšou silou Rafale nie je samotný výkon, ale špičkový podvozok. Systém riadenia všetkých štyroch kolies 4Control Advanced v kombinácii s adaptívnym pružením a natáčacou zadnou nápravou robí z veľkého SUV neuveriteľne agilne a stabilné auto. V meste sa ovláda s ľahkosťou, v zákrutách drží stopu s absolútnou istotou a napriek hmotnosti je radosť ho šoférovať na kvalitnej ceste.

Renault Rafale PHEV

Táto agilita je však vykúpená tvrdším podvozkom. Aj v režime Comfort, a najmä na 21-palcových kolesách, Rafale nepríjemne prenáša do kabíny najmä priečne nerovnosti.

Dvojakú tvár má aj pohon. Veľká 22 kWh batéria poskytuje vynikajúci elektrický dojazd vyše 100 km pre tichú a plynulú každodennú jazdu. Druhú časť pohon zaobstaráva spaľovací motor, 1,2-litrový benzínový trojvalec s turbom. Pri požiadavke na plný výkon však váhavá CVT prevodovka reaguje pomaly, čo uberá na pocite športovej jazdy.

Renault Rafale PHEV Platforma

Body si Rafale zbiera za inteligentné technológie. Špičkové Matrix LED svetlomety robia z nočnej jazdy bezpečný zážitok. Ovládanie uľahčuje tlačidlo MULTI-SENSE na volante pre zmenu jazdných režimov a najmä geniálne tlačidlo „My Perso“ naľavo od volantu, ktorým sa dá dvoma stlačeniami aktivovať prednastavený režim asistenčných systémov bez nutnosti hľadania v menu.

Najväčšou slabinou je softvérové zladenie pohonu. Automatická funkcia šetrenia batérie pre mesto nefunguje a vodič musí režim E-Save zapínať manuálne cez tlačidlo EV MODE. S vybitou batériou systém úplne zlyhávaspráva sa chaoticky, motor sa zapína v nelogických momentoch (z kopca, pri vjazde do mesta) s vysokou spotrebou a nepríjemnými vibráciami.

EV Mode

Spotreba a dojazd

Renault Rafale v 300-koňovej plug-in hybridnej verzii nie je auto, ktoré si človek kupuje primárne kvôli nízkej spotrebe. Jeho hlavnou devízou je kombinácia dvoch svetov: schopnosť absolvovať každodenné jazdy v tichosti a s nulovými lokálnymi emisiami, a zároveň poskytnúť suverénny výkon na dlhých diaľničných presunoch. Výrobcom udávaná spotreba 0,7 l/100 km je, samozrejme, laboratórna hodnota, ktorá platí len pre prvých 100 kilometrov s plne nabitou batériou. My sme sa preto pozreli na reálne scenáre, ktoré odhalili skutočný charakter a efektivitu tohto komplexného pohonu.

Nabíjací port

Prvý test prebehol na trase z Považskej Bystrice do Martina v čisto elektrickom režime. Pri rýchlostiach medzi 90 a 110 km/h si Rafale z batérie odpil v priemere 20,4 kWh/100 km. S využiteľnou kapacitou batérie 22 kWh to v praxi znamená, že pri plynulej jazde je možné dosiahnuť reálny elektrický dojazd až okolo 108 kilometrov, čo je dokonca viac, ako sľubuje samotný výrobca. Na spätnej ceste sme zvolili kombinovaný režim, kde sme na diaľnici využívali spaľovací motor a na okresných cestách elektrický pohon. Výsledkom bola priemerná spotreba 3,4 l/100 km a 16,2 kWh/100 km, čo ukazuje ideálny model používania pre maximálnu efektivitu na kratších trasách.

Kľúčovým testom pre plug-in hybrid je dlhá diaľničná trasa, ktorú sme absolvovali na trase Bratislava – Praha a späť, s priemernou rýchlosťou okolo 120 km/h. Cesta do Prahy so štartom s plne nabitou batériou ukázala najväčšiu výhodu tohto pohonu. Výsledná spotreba bola fantastických 5,3 l/100 km, keďže veľkú časť cesty si auto pomáhalo elektrinou.

Cesta späť s vybitou batériou odhalila spotrebu v režime klasického hybridu. Výsledok 6,2 l/100 km je na 300-koňové SUV s hmotnosťou dve tony stále veľmi slušná hodnota. Počas tejto cesty systém dokázal rekuperáciou, najmä pri jazde z kopca, zrekuperovať dostatok energie na prejdenie až 113 km v elektrickom režime, čo výrazne prispelo k výslednej spotrebe. Pre úplnosť, pri čisto diaľničnej jazde ustálenou rýchlosťou 130 km/h si Rafale na spaľovací motor vypýtal 7,8 l/100 km.

Rafale je z pohľadu spotreby autom dvoch tvárí a jeho efektivita je plne v rukách majiteľa. Pokiaľ ho budete pravidlne nabíjať, odmení sa vám takmer čisto elektrickou prevádzkou s reálnym dojazdom okolo 100 km. Na dlhých trasách je to úsporný a silný krížnik, ktorého spotreba sa aj s vybitou batériou drží v prekvapivo rozumných medziach. S 55-litrovou nádržou tak teoretický diaľničný dojazd presahuje 700 kilometrov. Háčik je v tom, že tieto skvelé čísla sú podmienené správnym fungovaním hybridného systému. Ak sa však rozhodnete pre športovú jazdu, alebo vás zaskočí nelogické správanie systému s vybitou batériou, spotreba benzínu môže presiahnuť aj 10 litrov na 100 kilometrov.

Záverečné hodnotenie

Renault Rafale E-Tech 4×4 300 je bezpochyby najodvážnejším a najambicióznejším modelom značky za posledné roky. Je to jasný signál, že Renault to s posunom do prémiovejších vôd myslí vážne, a treba uznať, že sa mu to z veľkej časti darí. Už na prvý pohľad zaujme odvážnym a elegantným dizajnom, ktorý v dave rozhodne nezanikne. Tento pocit pokračuje aj v kabíne, ktorá vodiča rozmaznáva špičkovými technológiami. Infotainment s integrovaným Google systémom patrí k najlepším na trhu, head-up displej zobrazuje presne to, čo treba, a celkový dojem dotvárajú detaily ako výborný audiosystém Harman Kardon, inovatívna strecha Solarbay či geniálne tlačidlo „My Perso“ na rýchlu voľbu asistentov.

Harman Kardon

Jadrom celého zážitku je však podvozok. Systém natáčania všetkých štyroch kolies 4Control je absolútne fenomenálny a dáva tomuto veľkému SUV agilitu malého hatchbacku a zároveň stabilitu prémiovej limuzíny. V zákrutách drží Rafale s neuveriteľnou istotou a jazda s ním je skutočná radosť. Táto športová DNA je však vykúpená tvrdším pružením, ktoré na masívnych 21-palcových kolesách dáva na priečnych nerovnostiach pocítiť tvrdý úder. Skvelý podvozok by si tiež zaslúžil sedadlá s o niečo výraznejším bočným vedením; tie súčasné sú skôr komfortné než skutočne športové.

Je teda Renault Rafale dokonalé auto? Nie je, no jeho pozitíva výrazne prevažujú nad negatívami. Najväčšou výzvou zostáva doladenie softvérovej logiky hybridného systému, ktorá si občas žije vlastným životom, a váhavejšia odozva CVT prevodovky pri plnom výkone. Napriek tomu sme mali z auta celkovo veľmi dobrý pocit. Rafale je pôsobivý balík štýlu, špičkových technológií a predovšetkým fantastických jazdných vlastností. Je dôkazom toho, že Renault vie robiť autá, ktoré vedia nadchnúť. Má ešte priestor na zlepšenie, no ako vlajková loď a ukážka toho najlepšieho, čo značka dokáže, funguje na výbornú.

✅ Klady

  • Natáčanie zadnej nápravy
  • Slušný dojazd na elektriku
  • Google infotainment
  • Prepínanie asistenčných systémov My Perso
  • Špičkové Matrix svetlá

❌ Zápory

  • Pomalá odovzda CVT prevodovky
  • Zladenie hybridného systému
  • Slabšie odhlučnenie od kolies a aerodynamického hluku

Galéria

Exteriér

Interiér

Infotainment – displej vodiča

Infotainment – hlavný displej

Náš tip
Test Volvo EX90 Ultra Twin Motor Performance: Bezpečnosť na prvom mieste, pohodlie hneď za ním
4. augusta 2025

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

Nie je možné pridávať komentáre.

+