MojElektromobil

Vôbec po prvýkrát sa na Slovensku objavil elektromobil od spoločnosti Renault s číselným označením 4, ktorý prišiel o čosi neskôr ako ikonický model 5. My sme dokonca mali možnosť byť z úplne prvých, ktorí si mohli auto vyskúšať počas celotýždňového testovania. Ako sa mu ale darilo? Vydržal aj cestu do Brna a späť? Toto je test Renault 4 E-Tech Iconic.

Test Renault 4 E-Tech Iconic: Cena, výbava a konkurencia

Ak sa pozrieme na stránky výrobcu, Renault 4 E-Tech prichádza vo viacerých verziách výbavy a v dvoch výkonnostných verziách. Najnižšia a zároveň najlacnejšia je verzia Evolution, pričom 120 k urban range stojí už od 29 500 €. My sme testovali verziu Iconic s 150 k comfort range, ktorej cenovka začína na 36 500 €. Okrem toho sa už predáva aj verzia Techno, ktorá sa nachádza cenovo medzi oboma spomínanými verziami, a jej cena začína od 34 500 €.

Renault 4 E-Tech Iconic
Renault 4 E-Tech Iconic

Naša najvyššia verzia výbavy – Iconic, sa od tých nižších odlišuje hneď niekoľkými prvkami. Nájdeme tu napríklad 18″ disky kolies so špecifickým diamantovým dizajnom, čiernu strechu, tmavé fólie na zadných oknách či viacero prvkov v interiéri. Tu nájdeme vyhrievaný volant, vyhrievané predné sedadlá (šoférove je elektricky ovládateľné), či parkovacie senzory na boku, vzadu aj vpredu spolu s hands-free parkovacím systémom.

Škoda Elroq 85
Škoda Elroq

Veľkostne aj tvarom bude jedným z najväčších konkurentov model Škoda Elroq. Tá vo verzii Essence 50 stojí už od 31 510 €. Ponúkne porovnateľnú 52 kWh batériu, kombinovaný dojazd 377 kilometrov, či zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 9 sekúnd. K podobným modelom radíme aj Kia EV3, ktorá v základnej verzii prichádza s cenovkou 37 690 €. Hyundai Kona Electric tiež určite stojí za spomenutie. Tá v najvyššej verzii prináša batériu s kapacitou 65 kWh, 100 kW DC nabíjanie, či 493 litrový batožinový priestor.

Parametre

Rozmery (dĺžka × šírka × výška) 4 143 × 1 796 × 1 552 mm, rázvor 2 624 mm
Pohotovostná hmotnosť 1 537 kg
Celková hmotnosť 1 980 kg
Frunk nemá
Koeficient odporu vzduchu (cx) 0,27
Maximálny výkon, pohon 110 kW (150 k), FWD
Krútiaci moment 245 Nm
Udávaný dojazd (WLTP) 308 km
Maximálna rýchlosť 150 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h 8,2 s
Kapacita batérie 55 kWh (52 kWh využiteľných)
Výkon DC nabíjania 100 kW
Výkon palubnej nabíjačky 11 kW
Objem batožinového priestoru 420 l / 1405 l
Cena testovaného vozidla 38 760 €

Test Renault 4 E-Tech Iconic: Interiér a exteriér

Aj keď automobil zvonku môže pôsobiť starosvetsky, keďže odkazuje dizajnom na predchádzajúce modely, vo vnútri je to plnohodnotné moderné auto. Nájdete tu dve obrazovky spojené jedným panelom, ale zároveň aj viacero fyzických tlačidiel. Ich zachovanie sa mi pozdáva, pretože niekedy sú práve tlačidlá to, čo mi na moderných automobiloch dnes chýba. Tu ich je ideálny počet. Okrem toho poteší elektricky ovládateľné predné sedadlo, čo by v modernom aute nemalo chýbať. Škoda, že len jedno.

testovali sme nový elektromobil
Renault 4 E-Tech Iconic

Čo musím ja osobne vyzdvihnúť, je volant. Ten sa veľmi príjemne drží, viete si jeho polohu prispôsobiť, a pre mňa sa dal dať do úplne ideálnej polohy. To sa nedá povedať napríklad o nedávno testovanom (taktiež francúzskom) Peugeote e-308 SW, kde práve poloha volantu bola pre mňa tŕňom v oku. Na druhej strane nie som úplne fanúšikom renaulťáckych troch páčiek na pravej strane za volantom. Dá sa na to zvyknúť, no nie je to niečo, čo by som chcel vo svojom aute ja sám mať.

Materiály použité vo vnútri patria k tým lepším. Nič nevŕzga, nezavadzia a dokonca tu nájdeme aj bezdrôtové nabíjanie. Infotainment a celkovo obidva displeje patria k tým prehľadnejším na trhu, aj keď dokonalé ešte nie sú. Privítal by som svetlejšie témy, tieto tmavé pôsobia dosť fádne. Pripojenie smartfónu pomocou Android Auto či Apple CarPlay je samozrejmosťou, dokonca aj bezdrôtovo. To je už dnes štandardom, no stále existujú modely elektromobilov, napríklad Lexus RZ 300e, kde na prepojenie potrebujete použiť kábel.

Renault 4 E-Tech Iconic
Renault 4 E-Tech Iconic

Počas testovania som vzal troch kamarátov z Bratislavy do Brna, čiže sme si na vlastnej koži vyskúšali, ako by sa s Renaultom išlo na dlhé (nie až tak) cesty. Takto, pokiaľ ste dvaja dospelí vpredu a vezmete dve deti dozadu, nebol by pri cestovaní žiadny problém, no 4 dospelí budú musieť hľadať kompromisy. Všetci sme sa zhodli, že to pre nikoho nebola ideálna cesta, čo sa týka osobného priestoru (najmä na nohy, no v priemere máme 185 cm).

Vonku nájdeme viacero dizajnových a najmä zaujímavých prvkov, ktoré sú typické pre tento model. Tak ako pri Renaulte 5, aj tu nájdeme číselné označenie na viacerých miestach, vrátane dvierok nabíjacieho portu. Celkovo pôsobí menej nápadne ako menší brat Renault 5, no ten zas niekomu môže pripadať až príliš extravagantne. Ide o väčší model, ktorý ponúkne viac priestoru, väčší rázvor, a rovnaké 100 kW DC nabíjanie.

Jazda, výkon a rekuperácia

Čo sa týka samotnej jazdy, nemám asi ani čo vytknúť. Ide o elektromobil z nižšej cenovej kategórie, no často sa na ceste správal ako by stál o niečo viac. Najmä v oblasti podvozku, ten bol naozaj veľmi dobre vyladený a zvládal aj väčšie nerovnosti na cestách. Vzal som ho aj na kratšiu horskú cestičku s väčšími jamami a nespevneným povrchom, kde to 4-ka ustála s veľkou rezervou.

Renault 4 E-Tech Iconic
Renault 4 E-Tech Iconic

Papierovo možno zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 8,2 sekundy pôsobí miernejšie, no tým, že ide o elektromobil, odpich je okamžitý a na križovatkách určite nebudete zaostávať. V meste je to úplne ideálne, ak potrebujete niekoho rýchlo obehnúť alebo sa pred/za niekoho zaradiť.

Jediné čo by som vytkol je to, že niekedy (napríklad pri parkovaní) sa mi podarilo po preradení z R do D stále pokračovať v cúvaní. Auto totiž musí byť úplne zastavené, aby sa vám správne zaradil potrebný jazdný režim. To sa mi stalo naposledy pri Citroene e-C3, no pri inej konkurencii sa toto nedeje a môže vás to, rovnako ako mňa, prekvapiť.

Renault 4 E-Tech Iconic
Renault 4 E-Tech Iconic

Rekuperácia je zapnutá už priamo v režime „D“, pričom jej intenzitu si viete prispôsobiť pádlami za volantom. Oproti Renaultu 5 je tu už k dispozícii aj One Pedal Drive, a teda úplné ovládanie auta pomocou jedného pedálu. Elektromobil vám tak po pustení plynového pedálu zastaví až na 0 km/h. Nastavená je veľmi solídne, má 4 stupne intenzity až po úplné plachtenie.

Jediné negatívum, čo som postrehol je to, že veľmi silné brzdenie po vypnutí tempomatu, ktoré hádže posádkou. Väčšinou sa aj pri silnej rekuperácii auto po vypnutí tempomatu správa plynulo, tu to bolo okamžite trošku prudšie brzdenie.

Test Renault 4 E-Tech Iconic: Spotreba a dojazd

Ako už tradične, aj tu sme sa zamerali na spotrebu a dojazd vozidla v rôznych podmienkach, ktoré môžu nastať. Počas testovania sme mali prevažne teplo, keďže sme auto testovali na konci júna, a teda môžeme zatiaľ len odhadovať, ako sa bude auto správať v zime. Zobrali sme ho na výlet po diaľnici do Brna, na testovací prímestský okruh, aj sme si čo-to odjazdili po meste. Aké sú ale výsledky?

Spotreba:
  • v meste – 13,5 kWh/100 km
  • prímestský okruh – 11,4 kWh/100 km
  • diaľnica 110 km/h – 17,0 kWh/100 km (mierne do kopca smer Brno)
  • diaľnica 120 km/h – 20,4 kWh/100 km (mierne do kopca smer Brno)

V závislosti od spotreby sa odvíja aj dojazd. Ten je už štandardne uvádzaný v metodike WLTP. Ide o vozidlo, ktoré je určené primárne do mesta, no nemusíte sa s ním báť vyjsť aj mimo mesto, čomu odpovedá aj náš výlet. Podľa WLTP je dojazd síce len 308 kilometrov, no myslím si, že nemusíte mať strach a zbytočné obavy. Poďme si to prepočítať.

Renault 4 E-Tech Iconic
Renault 4 E-Tech Iconic
Dojazd:
  • v meste – 385 km
  • prímestský okruh – 456 km
  • diaľnica 110 km/h – 305 km
  • diaľnica 120 km/h – 254 km

Pozrite si ešte, ako sa mu darilo na prímestskom okruhu v porovnaní s ostatnými elektromobilmi na letných pneumatikách:

Vyhodnotenie testov spotreby 2024/2025 - letné pneu
VozidloSpotrebaTeoretický el. dojazdVonkajšia teplota
Renault 5 E-Tech comfort range9,5 kWh / 100 km547 km21 °C
Fiat 500e9,9 kWh / 100 km377 km13 °C
Ford Puma Gen-E10,0 kWh / 100 km436 km29 °C
Peugeot E-200810,5 kWh / 100 km484 km19 °C
Alfa Romeo Junior10,8 kWh / 100 km470 km28 °C
Lexus RZ 300e10,8 kWh / 100 km592 km30 °C
Škoda Enyaq 6011,2 kWh / 100 km518 km16 °C
Volkswagen ID.7 Pro Tourer11,2 kWh / 100 km688 km30 °C
Renault 4 E-Tech comfort range11,4 kWh / 100 km456 km30 °C
Tesla Model Y Juniper AWD11,4 kWh / 100 km657 km22 °C
Volkswagen ID.3 Pure11,5 kWh / 100 km478 km7 °C
Škoda Enyaq 85x11,5 kWh / 100 km670 km18 °C
Mini Countryman SE ALL411,7 kWh / 100 km552 km20 °C
MG5 Electric11,8 kWh / 100 km486 km17 °C
Ford Capri AWD12,0 kWh / 100 km658 km20 °C
Hyundai Kona Electric+12,4 kWh / 100 km527 km25 °C
Kia EV312,5 kWh / 100 km624 km30 °C
Tesla Model 3 Performance12,8 kWh / 100 km586 km24 °C
Renault Scenic E-Tech Electric13,1 kWh / 100 km661 km33 °C
BMW iX xDrive4513,1 kWh / 100 km723 km30 °C
Audi S6 e-tron Avant13,3 kWh / 100 km714 km22 °C
MG Cyberster AWD13,4 kWh / 100 km555 km20 °C
Porsche Taycan13,5 kWh / 100 km704 km28 °C
Peugeot E-308 SW13,6 kWh / 100 km374 km14 °C
Audi Q6 e-tron quattro13,7 kWh / 100 km693 km27 °C
Hyundai Ioniq 5 AWD N Line13,9 kWh / 100 km576 km17 °C
Volvo EX90 Performance AWD14,0 kWh / 100 km764 km31 °C
MG4 XPower14,1 kWh / 100 km438 km10 °C
Volkswagen ID. Buzz GTX Long14,2 kWh / 100 km605 km25 °C
Kia EV914,2 kWh / 100 km676 km22 °C
Peugeot 508 SW PSE14,3 kWh / 100 km80 km (Plug-in hybrid)16 °C
Tesla Model S Plaid14,3 kWh / 100 km664 km22 °C
Porsche Macan 414,4 kWh / 100 km659 km11 °C
Mercedes-Benz EQS 500 4MATIC15,0 kWh / 100 km787 km14 °C
Ssangyong Torres EVX15,0 kWh / 100 km480 km17 °C
BMW i4 xDrive4015,1 kWh / 100 km537 km26 °C
BMW i5 M60 xDrive Touring15,4 kWh / 100 km527 km19 °C
Mercedes-Benz E 300 de 4MATIC All-Terrain15,7 kWh / 100 km124 km (Plug-in hybrid)28 °C
Hyundai Ioniq 5 N15,9 kWh / 100 km503 km31 °C
BMW 330e xDrive16,9 kWh / 100 km115 km (Plug-in hybrid)21 °C
BMW 550e xDrive19,6 kWh / 100 km97 km (Plug-in hybrid)17 °C
Mercedes-Benz eSprinter 420 Long Pro21,0 kWh / 100 km538 km19 °C

Batéria a nabíjanie

V podlahe nájdeme batériu s celkovou kapacitou 55 kWh, z čoho je 52 kWh využiteľných. Má dobre nastavený teplotný manažment, spolu s možnosťou predohrevu batérie pred jej nabíjaním cez navigáciu. Táto metóda vám určite dokáže pomôcť, najmä počas zimných mesiacov, kedy je problém štandardne zahriať batériu.

testovali sme nový elektromobil
Renault 4 E-Tech Iconic

Vyskúšali sme si nabíjanie na 150 kW nabíjacej stanici OMV eMotion, pričom maximálny nabíjací výkon auta je 100 kW. Vypýtali sme si aj nabíjaciu krivku, ktorá je celkom zaujímavá. Maximálny nabíjací výkon totiž presiahol sľubovaných 100 kW, keď sa vyšplhal podľa krivky až na 102,27 kW. Nabíjanie z 10 na 80 % v tomto prípade trvalo 31,68 minút, čo je v tejto triede prijateľná hodnota. Je to dokonca rýchlejšie, než uvádza výrobca (nabíjanie z 15 na 80 % SoC za 31 minút). Spomeniem aj priemerný výkon nabíjania, ktorý bol 74,8 kW.

Nabíjacia krivka elektromobilu na omv nabijacej stanici
Nabíjacia krivka Renault 4 E-Tech

Galéria

Test Renault 4 E-Tech Iconic: Záverečné hodnotenie

Renault 4 E-Tech vo výbave Iconic je veľmi slušné elektrické auto, ktoré v modrej farbe dokáže aj navonok upútať pozornosť. Nehľadajte tu však maximálny výkon, dojazd či špičkový komfort. To ale do tejto cenovej kategórie ani nepatrí, stále tu však nájdeme najmodernejšie technológie.

V cenovke s akou prichádza sa však nevyhne silnej konkurencii. Mnohí by preferovali Elroq, iní by radšej šli do o niečo drahšej Tesly, niekto by si dokonca mohol zvoliť aj starší Hyundai Ioniq 5.

Renault 4 E-Tech Iconic
Renault 4 E-Tech Iconic

Ak sa ale rozhodnete kúpiť si Renault 4, nemyslím si, že budete ľutovať. Teda okrem troch páčiek na pravej strane za volantom. Inak spĺňa všetky štandardy moderného elektrického vozidla, s ktorým sa nemusíte báť vybehnúť aj mimo mesto. Ak by ste chceli niečo ešte menšie, automobilka ponúka aj model Renault 5, ktorý sme testovali nedávno. Je to len a len na vás.

Náš tip
Tesla predstavila novú verziu svojho najpredávanejšieho elektromobilu, Model Y L. Má to však háčik
21. júla 2025

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

Nie je možné pridávať komentáre.

+