Vôbec po prvýkrát sa na Slovensku objavil elektromobil od spoločnosti Renault s číselným označením 4, ktorý prišiel o čosi neskôr ako ikonický model 5. My sme dokonca mali možnosť byť z úplne prvých, ktorí si mohli auto vyskúšať počas celotýždňového testovania. Ako sa mu ale darilo? Vydržal aj cestu do Brna a späť? Toto je test Renault 4 E-Tech Iconic.
Test Renault 4 E-Tech Iconic: Cena, výbava a konkurencia
Ak sa pozrieme na stránky výrobcu, Renault 4 E-Tech prichádza vo viacerých verziách výbavy a v dvoch výkonnostných verziách. Najnižšia a zároveň najlacnejšia je verzia Evolution, pričom 120 k urban range stojí už od 29 500 €. My sme testovali verziu Iconic s 150 k comfort range, ktorej cenovka začína na 36 500 €. Okrem toho sa už predáva aj verzia Techno, ktorá sa nachádza cenovo medzi oboma spomínanými verziami, a jej cena začína od 34 500 €.

Naša najvyššia verzia výbavy – Iconic, sa od tých nižších odlišuje hneď niekoľkými prvkami. Nájdeme tu napríklad 18″ disky kolies so špecifickým diamantovým dizajnom, čiernu strechu, tmavé fólie na zadných oknách či viacero prvkov v interiéri. Tu nájdeme vyhrievaný volant, vyhrievané predné sedadlá (šoférove je elektricky ovládateľné), či parkovacie senzory na boku, vzadu aj vpredu spolu s hands-free parkovacím systémom.

Veľkostne aj tvarom bude jedným z najväčších konkurentov model Škoda Elroq. Tá vo verzii Essence 50 stojí už od 31 510 €. Ponúkne porovnateľnú 52 kWh batériu, kombinovaný dojazd 377 kilometrov, či zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 9 sekúnd. K podobným modelom radíme aj Kia EV3, ktorá v základnej verzii prichádza s cenovkou 37 690 €. Hyundai Kona Electric tiež určite stojí za spomenutie. Tá v najvyššej verzii prináša batériu s kapacitou 65 kWh, 100 kW DC nabíjanie, či 493 litrový batožinový priestor.
Parametre
Rozmery (dĺžka × šírka × výška) | 4 143 × 1 796 × 1 552 mm, rázvor 2 624 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1 537 kg |
Celková hmotnosť | 1 980 kg |
Frunk | nemá |
Koeficient odporu vzduchu (cx) | 0,27 |
Maximálny výkon, pohon | 110 kW (150 k), FWD |
Krútiaci moment | 245 Nm |
Udávaný dojazd (WLTP) | 308 km |
Maximálna rýchlosť | 150 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 8,2 s |
Kapacita batérie | 55 kWh (52 kWh využiteľných) |
Výkon DC nabíjania | 100 kW |
Výkon palubnej nabíjačky | 11 kW |
Objem batožinového priestoru | 420 l / 1405 l |
Cena testovaného vozidla | 38 760 € |
Test Renault 4 E-Tech Iconic: Interiér a exteriér
Aj keď automobil zvonku môže pôsobiť starosvetsky, keďže odkazuje dizajnom na predchádzajúce modely, vo vnútri je to plnohodnotné moderné auto. Nájdete tu dve obrazovky spojené jedným panelom, ale zároveň aj viacero fyzických tlačidiel. Ich zachovanie sa mi pozdáva, pretože niekedy sú práve tlačidlá to, čo mi na moderných automobiloch dnes chýba. Tu ich je ideálny počet. Okrem toho poteší elektricky ovládateľné predné sedadlo, čo by v modernom aute nemalo chýbať. Škoda, že len jedno.

Čo musím ja osobne vyzdvihnúť, je volant. Ten sa veľmi príjemne drží, viete si jeho polohu prispôsobiť, a pre mňa sa dal dať do úplne ideálnej polohy. To sa nedá povedať napríklad o nedávno testovanom (taktiež francúzskom) Peugeote e-308 SW, kde práve poloha volantu bola pre mňa tŕňom v oku. Na druhej strane nie som úplne fanúšikom renaulťáckych troch páčiek na pravej strane za volantom. Dá sa na to zvyknúť, no nie je to niečo, čo by som chcel vo svojom aute ja sám mať.
Materiály použité vo vnútri patria k tým lepším. Nič nevŕzga, nezavadzia a dokonca tu nájdeme aj bezdrôtové nabíjanie. Infotainment a celkovo obidva displeje patria k tým prehľadnejším na trhu, aj keď dokonalé ešte nie sú. Privítal by som svetlejšie témy, tieto tmavé pôsobia dosť fádne. Pripojenie smartfónu pomocou Android Auto či Apple CarPlay je samozrejmosťou, dokonca aj bezdrôtovo. To je už dnes štandardom, no stále existujú modely elektromobilov, napríklad Lexus RZ 300e, kde na prepojenie potrebujete použiť kábel.

Počas testovania som vzal troch kamarátov z Bratislavy do Brna, čiže sme si na vlastnej koži vyskúšali, ako by sa s Renaultom išlo na dlhé (nie až tak) cesty. Takto, pokiaľ ste dvaja dospelí vpredu a vezmete dve deti dozadu, nebol by pri cestovaní žiadny problém, no 4 dospelí budú musieť hľadať kompromisy. Všetci sme sa zhodli, že to pre nikoho nebola ideálna cesta, čo sa týka osobného priestoru (najmä na nohy, no v priemere máme 185 cm).
Vonku nájdeme viacero dizajnových a najmä zaujímavých prvkov, ktoré sú typické pre tento model. Tak ako pri Renaulte 5, aj tu nájdeme číselné označenie na viacerých miestach, vrátane dvierok nabíjacieho portu. Celkovo pôsobí menej nápadne ako menší brat Renault 5, no ten zas niekomu môže pripadať až príliš extravagantne. Ide o väčší model, ktorý ponúkne viac priestoru, väčší rázvor, a rovnaké 100 kW DC nabíjanie.
Jazda, výkon a rekuperácia
Čo sa týka samotnej jazdy, nemám asi ani čo vytknúť. Ide o elektromobil z nižšej cenovej kategórie, no často sa na ceste správal ako by stál o niečo viac. Najmä v oblasti podvozku, ten bol naozaj veľmi dobre vyladený a zvládal aj väčšie nerovnosti na cestách. Vzal som ho aj na kratšiu horskú cestičku s väčšími jamami a nespevneným povrchom, kde to 4-ka ustála s veľkou rezervou.

Papierovo možno zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 8,2 sekundy pôsobí miernejšie, no tým, že ide o elektromobil, odpich je okamžitý a na križovatkách určite nebudete zaostávať. V meste je to úplne ideálne, ak potrebujete niekoho rýchlo obehnúť alebo sa pred/za niekoho zaradiť.
Jediné čo by som vytkol je to, že niekedy (napríklad pri parkovaní) sa mi podarilo po preradení z R do D stále pokračovať v cúvaní. Auto totiž musí byť úplne zastavené, aby sa vám správne zaradil potrebný jazdný režim. To sa mi stalo naposledy pri Citroene e-C3, no pri inej konkurencii sa toto nedeje a môže vás to, rovnako ako mňa, prekvapiť.

Rekuperácia je zapnutá už priamo v režime „D“, pričom jej intenzitu si viete prispôsobiť pádlami za volantom. Oproti Renaultu 5 je tu už k dispozícii aj One Pedal Drive, a teda úplné ovládanie auta pomocou jedného pedálu. Elektromobil vám tak po pustení plynového pedálu zastaví až na 0 km/h. Nastavená je veľmi solídne, má 4 stupne intenzity až po úplné plachtenie.
Jediné negatívum, čo som postrehol je to, že veľmi silné brzdenie po vypnutí tempomatu, ktoré hádže posádkou. Väčšinou sa aj pri silnej rekuperácii auto po vypnutí tempomatu správa plynulo, tu to bolo okamžite trošku prudšie brzdenie.
Test Renault 4 E-Tech Iconic: Spotreba a dojazd
Ako už tradične, aj tu sme sa zamerali na spotrebu a dojazd vozidla v rôznych podmienkach, ktoré môžu nastať. Počas testovania sme mali prevažne teplo, keďže sme auto testovali na konci júna, a teda môžeme zatiaľ len odhadovať, ako sa bude auto správať v zime. Zobrali sme ho na výlet po diaľnici do Brna, na testovací prímestský okruh, aj sme si čo-to odjazdili po meste. Aké sú ale výsledky?
Spotreba:
- v meste – 13,5 kWh/100 km
- prímestský okruh – 11,4 kWh/100 km
- diaľnica 110 km/h – 17,0 kWh/100 km (mierne do kopca smer Brno)
- diaľnica 120 km/h – 20,4 kWh/100 km (mierne do kopca smer Brno)
V závislosti od spotreby sa odvíja aj dojazd. Ten je už štandardne uvádzaný v metodike WLTP. Ide o vozidlo, ktoré je určené primárne do mesta, no nemusíte sa s ním báť vyjsť aj mimo mesto, čomu odpovedá aj náš výlet. Podľa WLTP je dojazd síce len 308 kilometrov, no myslím si, že nemusíte mať strach a zbytočné obavy. Poďme si to prepočítať.

Dojazd:
- v meste – 385 km
- prímestský okruh – 456 km
- diaľnica 110 km/h – 305 km
- diaľnica 120 km/h – 254 km
Pozrite si ešte, ako sa mu darilo na prímestskom okruhu v porovnaní s ostatnými elektromobilmi na letných pneumatikách:
Vyhodnotenie testov spotreby 2024/2025 - letné pneu | |||
---|---|---|---|
Vozidlo | Spotreba | Teoretický el. dojazd | Vonkajšia teplota |
Renault 5 E-Tech comfort range | 9,5 kWh / 100 km | 547 km | 21 °C |
Fiat 500e | 9,9 kWh / 100 km | 377 km | 13 °C |
Ford Puma Gen-E | 10,0 kWh / 100 km | 436 km | 29 °C |
Peugeot E-2008 | 10,5 kWh / 100 km | 484 km | 19 °C |
Alfa Romeo Junior | 10,8 kWh / 100 km | 470 km | 28 °C |
Lexus RZ 300e | 10,8 kWh / 100 km | 592 km | 30 °C |
Škoda Enyaq 60 | 11,2 kWh / 100 km | 518 km | 16 °C |
Volkswagen ID.7 Pro Tourer | 11,2 kWh / 100 km | 688 km | 30 °C |
Renault 4 E-Tech comfort range | 11,4 kWh / 100 km | 456 km | 30 °C |
Tesla Model Y Juniper AWD | 11,4 kWh / 100 km | 657 km | 22 °C |
Volkswagen ID.3 Pure | 11,5 kWh / 100 km | 478 km | 7 °C |
Škoda Enyaq 85x | 11,5 kWh / 100 km | 670 km | 18 °C |
Mini Countryman SE ALL4 | 11,7 kWh / 100 km | 552 km | 20 °C |
MG5 Electric | 11,8 kWh / 100 km | 486 km | 17 °C |
Ford Capri AWD | 12,0 kWh / 100 km | 658 km | 20 °C |
Hyundai Kona Electric+ | 12,4 kWh / 100 km | 527 km | 25 °C |
Kia EV3 | 12,5 kWh / 100 km | 624 km | 30 °C |
Tesla Model 3 Performance | 12,8 kWh / 100 km | 586 km | 24 °C |
Renault Scenic E-Tech Electric | 13,1 kWh / 100 km | 661 km | 33 °C |
BMW iX xDrive45 | 13,1 kWh / 100 km | 723 km | 30 °C |
Audi S6 e-tron Avant | 13,3 kWh / 100 km | 714 km | 22 °C |
MG Cyberster AWD | 13,4 kWh / 100 km | 555 km | 20 °C |
Porsche Taycan | 13,5 kWh / 100 km | 704 km | 28 °C |
Peugeot E-308 SW | 13,6 kWh / 100 km | 374 km | 14 °C |
Audi Q6 e-tron quattro | 13,7 kWh / 100 km | 693 km | 27 °C |
Hyundai Ioniq 5 AWD N Line | 13,9 kWh / 100 km | 576 km | 17 °C |
Volvo EX90 Performance AWD | 14,0 kWh / 100 km | 764 km | 31 °C |
MG4 XPower | 14,1 kWh / 100 km | 438 km | 10 °C |
Volkswagen ID. Buzz GTX Long | 14,2 kWh / 100 km | 605 km | 25 °C |
Kia EV9 | 14,2 kWh / 100 km | 676 km | 22 °C |
Peugeot 508 SW PSE | 14,3 kWh / 100 km | 80 km (Plug-in hybrid) | 16 °C |
Tesla Model S Plaid | 14,3 kWh / 100 km | 664 km | 22 °C |
Porsche Macan 4 | 14,4 kWh / 100 km | 659 km | 11 °C |
Mercedes-Benz EQS 500 4MATIC | 15,0 kWh / 100 km | 787 km | 14 °C |
Ssangyong Torres EVX | 15,0 kWh / 100 km | 480 km | 17 °C |
BMW i4 xDrive40 | 15,1 kWh / 100 km | 537 km | 26 °C |
BMW i5 M60 xDrive Touring | 15,4 kWh / 100 km | 527 km | 19 °C |
Mercedes-Benz E 300 de 4MATIC All-Terrain | 15,7 kWh / 100 km | 124 km (Plug-in hybrid) | 28 °C |
Hyundai Ioniq 5 N | 15,9 kWh / 100 km | 503 km | 31 °C |
BMW 330e xDrive | 16,9 kWh / 100 km | 115 km (Plug-in hybrid) | 21 °C |
BMW 550e xDrive | 19,6 kWh / 100 km | 97 km (Plug-in hybrid) | 17 °C |
Mercedes-Benz eSprinter 420 Long Pro | 21,0 kWh / 100 km | 538 km | 19 °C |
Batéria a nabíjanie
V podlahe nájdeme batériu s celkovou kapacitou 55 kWh, z čoho je 52 kWh využiteľných. Má dobre nastavený teplotný manažment, spolu s možnosťou predohrevu batérie pred jej nabíjaním cez navigáciu. Táto metóda vám určite dokáže pomôcť, najmä počas zimných mesiacov, kedy je problém štandardne zahriať batériu.

Vyskúšali sme si nabíjanie na 150 kW nabíjacej stanici OMV eMotion, pričom maximálny nabíjací výkon auta je 100 kW. Vypýtali sme si aj nabíjaciu krivku, ktorá je celkom zaujímavá. Maximálny nabíjací výkon totiž presiahol sľubovaných 100 kW, keď sa vyšplhal podľa krivky až na 102,27 kW. Nabíjanie z 10 na 80 % v tomto prípade trvalo 31,68 minút, čo je v tejto triede prijateľná hodnota. Je to dokonca rýchlejšie, než uvádza výrobca (nabíjanie z 15 na 80 % SoC za 31 minút). Spomeniem aj priemerný výkon nabíjania, ktorý bol 74,8 kW.

Galéria
Test Renault 4 E-Tech Iconic: Záverečné hodnotenie
Renault 4 E-Tech vo výbave Iconic je veľmi slušné elektrické auto, ktoré v modrej farbe dokáže aj navonok upútať pozornosť. Nehľadajte tu však maximálny výkon, dojazd či špičkový komfort. To ale do tejto cenovej kategórie ani nepatrí, stále tu však nájdeme najmodernejšie technológie.
V cenovke s akou prichádza sa však nevyhne silnej konkurencii. Mnohí by preferovali Elroq, iní by radšej šli do o niečo drahšej Tesly, niekto by si dokonca mohol zvoliť aj starší Hyundai Ioniq 5.

Ak sa ale rozhodnete kúpiť si Renault 4, nemyslím si, že budete ľutovať. Teda okrem troch páčiek na pravej strane za volantom. Inak spĺňa všetky štandardy moderného elektrického vozidla, s ktorým sa nemusíte báť vybehnúť aj mimo mesto. Ak by ste chceli niečo ešte menšie, automobilka ponúka aj model Renault 5, ktorý sme testovali nedávno. Je to len a len na vás.