V redakcii nám pristál na testovanie najnovší elektromobil, a to ešte pred jeho uvedením na slovenský trh. Tentokrát ide o nástupcu obľúbeného modelu, ktorý sa predtým nazýval MG ZS. Po novom dostal športovejšie meno, lepšiu aerodynamiku, a zároveň štýlovejší dizajn. Pri teste sme ho vytiahli aj na dlhšiu cestu z Bratislavy do Prahy, ale to, či tam došiel bez nabíjania, vám prezradíme až nižšie. Toto je test MG S5 EV.
Test MG S5: Cena, výbava a konkurencia
Najnovšie MG na našom trhu prichádza vo viacerých verziách výbavy, a to hneď v troch. Samozrejme, všetky sa od seba líšia aj cenou. Najlacnejšiu verziu nájdete pod názvom Emotion SR (SR – Standard range), pričom by ste za ňu zaplatili momentálne od 31 990 €. Strednú priečku obhospodaruje Emotion LR (LR – Long range), s cenovkou od 35 490 €. Najvyššia verzia výbavy s názvom Exclusive LR by vás stála od 37 990 €. Všetky spomenuté ceny sú už so zarátaným 2 000 € bonusom, ktorý momentálne značka na tento model ponúka.

My sme už ako obvykle testovali poslednú spomenutú a najvyššiu výbavu Exclusive LR, ktorá prichádza oproti Emotion s ďalšími bonusovými prvkami výbavy. Nájdeme tu napríklad aj 6 reproduktorov, plánovač cesty pre EV, 360-stupovú panoramatickú kameru, bezdrôtovú nabíjačku, tepelné čerpadlo, vyhrievaný kožený volant, vyhrievané predné sedadlá, elektricky ovládané dvere batožinového priestoru, 18-palcové disky kolies s aerodynamickým krytom, či dokonca Bluetooth kľúč a ďalšie prvky.

Ku konkurencii budeme radiť napríklad takú Škodu Elroq 60. Tá stojí v základnej výbave takmer rovnako, konkrétne od 35 450 € a spadá do rovnakého segmentu kompaktných SUV. Okrem iného ponúka 63 kWh batériu, výkon 150 kW, kombinovaný dojazd okolo 410 km, zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 8,0 sekundy či koeficient odporu vzduchu na úrovni 0,26 Cd.
Ako ďalší vyberám medzi konkurentov aj Ford Explorer. Ten začína od 35 990 €. V tejto verzii (Explorer Standard range) prichádza ale len s 55 kWh batériou, 145 kW nabíjaním, či zrýchlením z 0 na 100 km/h za 9 sekúnd (výkon 170 koní). Okrem toho na jedno nabitie ponúka dojazd 384 km v tejto verzii, variant Long range ponúkne až 602 km.
Parametre
Rozmery (dĺžka × šírka × výška) | 4 476 × 2 094 × 1 633 mm, rázvor 2 730 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1 725 kg |
Celková hmotnosť | 2 170 kg |
Frunk | nemá |
Koeficient odporu vzduchu (cx) | 0,27 |
Maximálny výkon elektromotora | 170 kW (231 k), Zadný náhon |
Krútiaci moment | 350 Nm |
Udávaný dojazd (WLTP) | 480 km |
Maximálna rýchlosť | 190 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 6,3 s |
Kapacita batérie | 64 kWh (62,1 kWh využiteľných) |
Výkon DC nabíjania | 139 kW |
Výkon palubnej nabíjačky | 11 kW |
Objem batožinového priestoru | 453 l / 1 441 l |
Cena testovaného vozidla | 37 990 € |
Test MG S5: Interiér a exteriér
Interiér vozidla si oproti mnou testovanými elektromobilmi MG prešiel zaujímavými zmenami. Nebojím sa povedať, že 99 % z nich bolo k lepšiemu. Elektromobily ako MG 4 či MG 5 boli super na jazdu, no v interiéri boli také nemastné-neslané. Bolo okrem iného cítiť, že ide o lacnejšie čínske modely a celému infotainmentu, volantu či tlačidlám sa až tak pozorne nevenovali. Ešte dokonca aj pokrokový model Cyberster to mal citeľne menej doladené oproti najnovšiemu kompaktnému SUV S5.
Tu však prišli zmeny a v MG si povedali, že aj v tomto smere budú konkurovať popredným, najmä európskym, automobilkám. Čo musím pochváliť sú sedadlá. na ktorých sa sedí veľmi príjemne, dajú sa nastaviť do požadovaného stavu a tie vpredu sú aj vyhrievané. Možnosť ventilácie žiaľ chýba, to však v tejto cenovke neprekvapí. Sedadlo vodiča je elektricky nastaviteľné, spolujazdec sa musí uspokojiť s manuálnym nastavením.
Klimatizácia sa ovláda fyzickými tlačidlami a otočným ovládačom, ide o tie najčastejšie funkcie ako intenzita ventilátora, smer ofuku, či voľba požadovanej teploty. Aj vzadu sa nachádzajú výduchy, ktoré sú nastaviteľné. Keď už sme sa presunuli dozadu, tak tu je viac než dosť miesta na nohy aj na hlavu, čo som sa presvedčil vtedy, keď som na 3,5 hodinovú cestu zobral ďalších troch ľudí. Všetci si sedenie pochvaľovali a nemali žiadne sťažnosti.
Infotainment ako som spomenul prešiel zmenami, je krajší, o niečo rýchlejší (aj keď ešte by som privítal možno trošku rýchlejšiu odozvu na dotyk) a hlavne je prehľadný. Teda až do momentu, kedy si chcete nastaviť nejakú vlastnosť či asistenčný systém vozidla. Tu na vás vybehne monotónny zoznam funkcií, ktorých je pod sebou naozaj veľa a ťažko sa v nich orientuje. Displej vodiča ponúka základné informácie, aj keď nekomunikuje s Android Auto. to znamená, že nezobrazí prvky navigácie v Google Mapách ani prehrávané skladby. Najlepšie ho využijete vtedy, keď nemáte aktivované Android Auto a používate vstavanú navigáciu či apku na hudbu.
Materiály sú pevné, nevŕzgajú, pôsobia celkom kvalitne. Čo sa týka úložného priestoru, tak tu nájdeme aj vpredu (po vzore niektorých iných automobiliek) viacero miest na odloženie vecí. Hlboký priestor je pod lakťovou opierkou, nájdeme v ňom dva USB-C porty, k tomu je tu aj bezdrôtová nabíjačka v semišovom vyhotovení na štýl Tesly, dve miesta pre poháre a fľaše, či úložný priestor pod nimi.

Zvonku je to za mňa celkom bežne pôsobiace menšie SUV, ktoré má pár prvkov, ktorými sa odlišuje od ostatných. Tie mu pomáhajú aj k lepšej aerodynamike, keďže koeficient odporu vzduchu sa im tu podarilo stlačiť na 0,27 Cd. To majú niektoré športové autá, a nie malé SUV. Vzadu nájdeme kufor s objemom 453 litrov, čo je za mňa viac než postačujúce, pričom po sklopení sedadiel vznikne priestor s objemom 1 441 litrov. V kufri sa pod podlahou dokonca nachádza ešte ďalší priestor na veci, ideálne na nabíjacie káble a mnoho ďalšieho.
Jazda, výkon a rekuperácia
Po jazdnej stránke začína byť cítiť pár kompromisov. Celkovo to je stále veľmi dobré, no veci ako držanie v zákrutách či zvláštne fungovanie tempomatu ma mierne sklamali. Na druhú stranu ale je to jeden z tých lacnejších elektromobilov, a na túto cenovku to bolo prinajmenšom dostačujúce. Začnime teda tým tempomatom. Ten 99 % času funguje asi tak, ako má. No stalo sa mi pri ceste do Prahy, že počas toho, ako bol tempomat zapnutý, auto z ničoho nič začalo intenzívne brzdiť, a to aj vtedy, keď predo mnou nebola žiadna prekážka.

Išli sme v aute štyria, pričom ak by mi to spravilo samému, nejak by som to možno prežil, no ak trhá hlavu celej početnej posádke, to nie je nič, čo by ste od auta chceli. Okrem toho, prekvapila ma aj veľká vzdialenosti pri nastavení odstupu (pri zapnutom tempomate) od auta predo mnou. Aj po tom, ako som si nastavil vzdialenosť na čo najkratšiu, tak aj tak auto brzdilo už vo veľkej diaľke od ostatných účastníkov premávky, čo mi prišlo veľmi otravné a komplikovalo plynulé predbiehanie pomalších vodičov.
Čo sa týka tempomatu, ten sa nastavuje priamo tlačidlami na volante, asistenčné systémy treba riešiť už cez hlavný displej infotainmentu. Keď už sme pri nich, tak v tomto aute sú celkom otravné, dokonca by som povedal, že sa dotiahli na tie v Hyundai-och a Kii – ktoré dlhodobo kritizujeme.
Ja som veľmi kľudný šofér a jazdím podľa predpisov, no aj tak mi auto každú chvíľu niečo neznesiteľným pípaním signalizovalo a odoberalo moju pozornosť od premávky. Systémy sa dajú vypnúť, no pre neprehľadné „nastavenia“ je to často veľmi obtiažne, počas jazdy takmer nemožné. Existuje ale možnosť nastavenia „MG Pilot“, ktorý si zapamätá vaše obľúbené nastavenia a po dvoch klikoch ich všetky zapne/vypne. Dostať sa k nemu tiež ale trvá pár sekúnd.
Výkonovo to je naopak nečakane dynamické elektrické SUV, keďže ukrýva motor s maximálnym výkonom 230 koní. To umožní zrýchlenie z 0 na 100 km/h už za 6,3 sekundy. Štart a reakcia na pedál je okamžitá, no zároveň ak dáte pedál až na podlahu, nemusíte očakávať nejaké nepríjemné „kopnutie“.

Čo sa týka rekuperácie, tá bola pre mňa tiež riešená mierne nešťastne. Väčšina áut ju má nastavenú tak, že si zvolíte „B“ na radiacej páke a intenzitu si nastavujete na volante, prípadne pádlami za volantom. Tu si ju musíte zapnúť pomocou stredového displeja v nastaveniach, rovnako ako je potrebné zvoliť jej intenzitu.
Pochváliť ale treba možnosť jazdy jedným pedálom (one pedal drive), kde auto po pustení plynu zastaví až na 0 km/h. Nepotrebujete tak brzdiť manuálne a šetríte tak celé brzdové ústrojenstvo, hlavne v meste ide o vítaného pomocníka. Poteší aj odhlučnenie interiéru, ktoré je na túto cenu viac než dobré. Zvuk z reproduktorov je tiež veľmi príjemný, aj keď na prémiové audiosústavy sa to zatiaľ nechytá.
Test MG S5: Spotreba a dojazd
Ako pri každom aute, aj tu sme sa rozhodli overiť, či sú čísla dojazdu a spotreby (udávané výrobcom) naozaj pravdivé. Okrem klasickej bratislavskej mestskej jazdy sme auto naozaj prevetrali aj na okreskách aj diaľnici. Zobral som ho aj na cestu do Prahy, kde som cestou tam bral troch ďalších ľudí, naspäť som sa už viezol sám. Nemôžem teda povedať, že by som auto dostatočne nevyskúšal. Ako teda vyzerala spotreba v jednotlivých prípadoch?
Spotreba MG S5:
- v meste: 13,6 kWh/100 km
- testovací prímestský okruh: 11,5 kWh/100 km
- diaľnica 110 km/h: 17,2 kWh/100 km
- diaľnica 120 km/h: 18,8 kWh/100 km
- diaľnica 130 km/h: 22,8 kWh/100 km
- Cesta do Prahy (4 osoby): 17,5 kWh/100 km
- Cesta z Prahy (1 osoba): 16,9 kWh/100 km
- Celkovo počas testu: 16,8 kWh/100 km
Výrobca tiež udáva WLTP dojazd vozidla až 480 kilometrov. Aj v tomto prípade sa podľa jednotlivých spotrieb pozrieme na to, v akých situáciách je dosiahnutie takéhoto čísla možné.
- v meste: 456 km
- testovací prímestský okruh: 540 km
- diaľnica 110 km/h: 361 km
- diaľnica 120 km/h: 330 km
- diaľnica 130 km/h: 272 km
- Cesta do Prahy (4 osoby): 355 km
- Cesta z Prahy (1 osoba): 367 km
- Celkovo počas testu: 370 km
Test MG S5 EV Long Range: Batéria a nabíjanie
V podlahe nášho elektroauta sa nachádza NMC batéria s celkovou kapacitou 64 kWh, z čoho je 62,1 kWh využiteľnej kapacity. Verzia standard range je vybavená naopak LFP batériou s kapacitou 49 kWh (využiteľných 47,1 kWh).
MG podporuje aj predohrev pred nabíjaním, čo si viete pomocou infotainmentu zapnúť aj manuálne. To využijete najmä v chladnom období, kedy by ste bez tepelne správne pripravenej batérie na nabíjačke strávili večnosť.

Elektromobil podporuje nabíjanie maximálnym výkonom 139 kW pri DC nabíjaní, na AC nabíjačke je to 11 kW. To v praxi znamená, že referenčné nabíjanie od 10 do 80 % batérie zaberie 28 minút, v prípade verzie s menšou batériou za 24 minút. To sme si boli overiť na 150 kW nabíjacej stanici OMV. Čo sme zistili?

Maximálny nabíjací výkon prekonal údaje výrobcu, my sme dosiahli až 143 kW. Priemerný nabíjací výkon počas celého nabíjania sme mali veľmi solídnych 99,15 kW. Od 15 do 80 % trvalo nabíjanie príjemných 26,5 minút.
Navyše ešte poteší aj funkcia V2L v podobe 230V zásuvky v interiéri a exteriéri s maximálnym nabíjacím výkonom 3,6 kW. Tá je navyše súčasťou výbavy už od základu.
Galéria
Test MG S5: Záverečné hodnotenie
Nové MG S5 prešlo výrazným vylepšením oproti predchodcom, no stále sa nezaobíde bez kompromisov. Ak by som mal svoju spokojnosť s autom vyjadriť číslami, tak by som sa mu nebál dať 7,5 z 10 možných bodov. Sklamal ma adaptívny tempomat, neprehľadné nastavenia v infotainmente, či mierne vynášanie v zákrutách.
Na druhej strane som uvítal množstvo priestoru vnútri, čo pri mojich 195 cm býva večným problémom, množstvo úložných priestorov, veľmi príjemné sedenie, či odozva infotainmentu. Vo všeobecnosti je to dobré auto, ktoré by mohlo mať kľudne aj vyššiu cenovku. Dizajnéri by ešte trošku za mňa mohli popracovať na dizajne prednej masky a asi by som si vedel predstaviť aj jeho kúpu.