MojElektromobil

Nemecký Mercedes len nedávno predstavil prvý čisto elektrický automobil, model EQC. Ten zatiaľ nemáme možnosť otestovať, no dostal sa nám do rúk iný zaujímavý model. Jedná sa o Mercedes E 300 de sedan v plnej výbave, ktorý sme otestovali. Jeho pohon je kombináciou dieselového motora s tým elektrickým. Ako si viedol v našom teste? Čo sa nám na ňom páči alebo nepáči a aké sú výhody či nevýhody oproti elektromobilom?

Overený exteriér v podaní Mercedesu

Zvonku je už na prvý pohľad jasné, že je to Mercedes. Nízky, dlhý a elegantný dizajn mu odoprieť nemôžeme. Vpredu na mriežke nasávania samozrejme nesmie chýbať ani logo výrobcu. E 300 sme dostali v čiernej farbe, ktorá vyzerá veľmi dobre. Avšak nečistoty sa na ňu doslova lepia. Budete teda musieť počítať s tým, že umývať budete častejšie. Teda v prípade, ak vám dizajnové nedokonalosti krásneho auta prekážajú.

Z boku je prakticky nemožné nevšimnúť si veľké elektróny, cez ktoré môžete krásne vidieť aj brzdy, na ktorých nechýba nápis Mercedes. Celkový dizajn by sme charakterizovali ako dynamický, čistý a zároveň upokojujúci. Výhody sú nesporné hlavne z hľadiska aerodynamiky a tým spojenou spotrebou. Zadná časť sa postupne znižuje a končí pri kufri. Trieda E sedan má svoj status napísaný v tvári. Jej štýlový dizajn exteriéru dokonale stelesňuje filozofiu zmyselnej čistoty značky Mercedes.

Na ceste pôsobí nový Mercedes E 300 výrazne, ale zároveň veľmi elegantne. Počas jazdy len na elektrický pohon ešte aj zaujímavo či futuristicky.

Interiér v znamení luxusu

Aj vo vnútri je jasne viditeľné, k akej značke tento automobil prislúcha. Je to typický Mercedes, elegantný, štýlový, útulný. Ihneď po nasadnutí vás upúta veľmi štedrý priestor vpredu aj vzadu. Menšie výhrady máme k tomu, že strop je nižšie kvôli presklenej streche auta. Pocítia to hlavne pasažieri vpredu, ktorí si sedadlo radi posúvajú vyššie a viac dopredu. Je to daň za to, že auto nie je vysoké. Jednoduchým riešením je posunutie sedadla trochu dozadu, pričom vzadu je stále dostatok miesta aj pre viac pasažierov.

Sedadlá sú veľmi pohodlné, trochu tvrdšie a veľmi dobre kopírujú postavu. Bezpečnostné pásy sa po začatí jazdy pritiahnu trochu silnejšie. To sa nám veľmi páči. Rovnako sa tak stane vtedy, keď Mercedes vidí, že pred vami nastal nejaký problém. Dokáže na to bez problémov zareagovať, ale o tom sa dočítate v ďalšej časti tohto testu.

Pred šoférom sa nachádza volant s množstvom rôznych tlačidiel a samozrejme nechýba displej, ktorý informuje o všetkých dôležitých aspektoch jazdy. Vidíte tu aktuálnu rýchlosť, spotrebu v l/100 km ale aj spotrebu batérie. Je len na vás, čo si na displeji necháte zobraziť. Môžete si zmeniť základný dizajn budíkov, pričom každý z nich si ešte následne upravíte podľa seba.

Displeje sú vo vnútri dva, ten druhý sa nachádza presne v strede a je poriadne širokouhlý. Slúži ako infotainment, pomocou neho tiež vykonáte všetky potrebné nastavenia, ktoré súvisia s jazdou, osvetlením interiéru a podobne. Výduchy klimatizácie sú už štandardne kruhové a veľmi dobre ladia s dizajnom interiéru. Všade okolo na vás dýcha luxus a pokoj. Použité materiály sú kvalitné a nešetrilo sa ani kožou. Šofér má na cestu pred sebou veľmi dobrý výhľad, jedinou väčšou prekážkou sú ovládacie prvky na streche nad ním. To si však všimnete len v prípadoch, keď stojíte na semafore na červenej.

Jazda: Ten pravý pôžitok

Testovaný Mercedes E300 je vybavený hlavným dieselovým motorom s objemom 2 litre a výkonom 143 kW (193 koní). Sekunduje mu elektromotor s výkonom 90 kW (122 koní). Spolu dávajú maximálny výkon 225 kW (306 koní). Je to dostatok na to, aby dokázal zrýchliť z 0 na 100 km/h za 5,9 sekundy.

V porovnaní s elektromobilmi je vidieť rozdiel. Ak jazdíte v režime hybrid, pri akcelerácii vám pomáha elektromotor. Akcelerácia však nie je taká plynulá, jednoducho musíte počítať s tým, že sa tu nachádza prevodovka, ktorá musí radiť. Na zašliapnutie pedálu reaguje auto trochu oneskorene, avšak veľmi plynulo. Pôžitok z jazdy budete síce mať, no športoví nadšenci spokojní nebudú.

Po prepnutí na športový režim sa to zlepší, E 300 radí vo vyšších otáčkach a agresívnu jazdu si užijete viac. Pod volantom na pravej aj ľavej strane sú páčky, pomocou ktorých môžete podradiť či preradiť. Hlavne podradenie krásne pomôže pri športovej jazde a predbiehaní. V prípadoch, kedy potrebujete mať čo najrýchlejšiu akceleráciu k dispozícii ihneď. Jednoducho ťuknete do páky a dupnete na plyn.

Výkonu je však dostatok a spokojný musí byť každý. Jazda je veľmi pohodlná, zákruty prechádza s ľahkosťou. Toto sa Mercedesu naozaj podarilo. Na druhú stranu, nič iné sme ani nečakali. Prepínať môžete medzi viacerými štýlmi jazdy.

Základným je už spomínaný hybridný, kedy sa spájajú výhody oboch motorov. Auto tak dokáže zaznamenať nižšiu spotrebu, pri akcelerácii veľmi dobre pomôže elektromotor. O tom, že sa tiež zapojil, ste informovaní na displeji pred vami. Pri brzdení či pustení plynu dokáže auto energiu aj rekuperovať.

Tu však záleží na tom, aký režim máte nastavený, pri každom je to trochu iné. Ani maximálna rekuperácia však nie je taká silná, ako v prípade elektromobilov. Pri zatlačení brzdového pedálu vidíte, že sa rekuperácia zvyšuje. To znamená, že automobil brzdí v prvom rade motorom a tak dobíja energiu v akumulátore.

Pokiaľ je potrebné zabrzdiť viac, žiadny problém. Pridajú sa aj mechanické brzdy. Posádka prakticky nemá šancu rozoznať, kedy brzdí len motor a kedy aj brzdy. Inžinieri v Mercedese to vyriešili výborne.

Jazda na elektriku

Nechýba ani čisto elektrický jazdný režim. V tomto prípade sa o akceleráciu stará výlučne elektromotor. Výkon 90 kW je tiež plne dostatočný a dokáže celkom svižne zrýchliť. Počas tohto režimu nemáte štandardne k dispozícii celý rozsah plynového pedálu. Niekde za polovicou vás systém zastaví. To znamená, že práve ste dosiahli maximálny elektrický výkon. Pokiaľ by ste v tomto režime potrebovali výkonu viac, stačí silnejšie zatlačiť a ihneď sa pridá dieselový agregát, ktorý akcelerácii výrazne pomôže. Následne sa vypne a znovu idete len na elektrinu.

Ďalším zaujímavým režimom je režim dobíjania energie. V tomto prípade fungujete takmer výlučne len s naftovým motorom, elektromotor sa pridá naozaj len pri maximálnom možnom zrýchlení. Pri takejto jazde sme dokázali na trati dlhej približne 20 kilometrov (približne 15 km cez mesto a asi 5 km po diaľnici) dobiť akumulátor na dojazd ďalších 8 kilometrov, čo je celkom slušné.

Pri konštantnej rýchlosti na diaľnici je motor príjemne tichý, po zatlačení plynového pedála na podlahu dá o sebe naozaj vedieť. Interiér je počas jazdy veľmi dobre odhlučnený. Dieselový motor je pri nízkych otáčkach tichý a kultivovaný.

Parkovanie pomocou kamier

Parkovanie je s novým Mercedesom E 300 veľmi jednoduché. Pomáhajú mu dve kamery, jedna vzadu a tá druhá vpredu. Rovnako sa môžete spoľahnúť aj na parkovací senzor, ktorý vás zvukovo upozorní na blízkosť prekážky. Senzory sa nenachádzajú len vpredu a vzadu, ale aj po bokoch. Vhod môže prísť aj 360 stupňový pohľad zhora, takže na displeji vždy vidíte, čo sa deje okolo vás. Páčilo sa nám aj efektívne sklopenie pravého spätného zrkadla pri cúvaní.

Systémy, ktoré vám pomôžu

Nový Mercedes E 300 je vybavenými aj pokročilými asistenčnými systémami, ktoré sme samozrejme vyskúšali. V prípade, že auto pred vami prudšie zabrzdí, zabrzdíte automaticky aj vy. Ak je situácia veľmi vážna, ozve sa aj výstražný zvukový signál a E 300 vám s brzdením výrazne pomôže. Dokáže až úplne zastaviť.

Na lepšie zafixovanie cestujúcich sa nafúknu bočné vankúše sedadiel. Pásy sa automaticky napnú a otvorené okná sa zatvoria. So systémom zvuk PRE-SAFE možno pri nehode zmierniť účinky hluku na sluch. Sedadlo spolujazdca sa presunie do polohy, ktorá je pri náraze vhodnejšia. Tento aktívny asistent brzdenia si môžete všimnúť vo viacerých situáciách, aj tých, ktoré máte plne pod kontrolou. Častokrát cítite, ako vozidlo z ničoho nič pribrzdilo trochu silnejšie, aj keď vy máte brzdový pedál zatlačený stále úplne rovnako. Tento systém vám dokáže výrazne pomôcť vo vypätých situáciách a za to Mercedes chválime.

Výborná je aj funkcia automatického brzdenia na konci dopravnej zápchy. Ak systém rozpozná, že už nie je možné vykonať vyhýbací manéver, funkcia núdzového brzdenia na konci dopravných zápch dokáže automaticky znížiť rýchlosť. Týmto spôsobom možno zabrániť nehode alebo aspoň zmierniť jej závažnosť. Za všetky tieto pomôcky je zodpovedný radarový snímač, ktorý je zabudovaný v obložení chladiča.

Asistent sledovania dopravných značiek dokáže rozpoznať a zobraziť obmedzenia rýchlosti, zákazy vjazdu a predchádzania, ako aj zrušenie týchto obmedzení. Prináša to účinnú podporu vodiča pri dodržiavaní dopravných predpisov a zvýšenie bezpečnosti jazdy. Platí to najmä na dlhých a monotónnych trasách s premenlivými dopravnými značkami, v oblasti stavenísk alebo v cudzích mestách.

S Mercedesom E 300 jazdíte vždy bezpečne v jazdných pruhoch. Automobil dokáže vodiča upozorniť na autá v mŕtvom uhle (v spätnom zrkadle sa zjaví výstražný trojuholník). Mimochodom, spätné zrkadlá sú dostatočne veľké a získate s nimi slušný prehľad o tom, čo sa deje po bokoch vozidla. Ak vodič prehliadne výstražný trojuholník a aj napriek tomu začne dávať znamenie o smere jazdy, zaznie aj zvuková výstraha.

Aktívny asistent udržiavania v jazdnom pruhu rozpozná neúmyselné opustenie jazdného pruhu v rýchlosti od 60 do 200 km/h a upozorní vodiča pulzujúcimi vibráciami volantu. Ak by vodič na toto upozornenie nereagoval, systém dokáže jednostrannými zásahmi bŕzd pomôcť naviesť vozidlo späť do jazdného pruhu.

Nie je to teda plnohodnotný autopilot, na ktorého sa môžete vždy spoľahnúť, no dokáže vám v mnohých prípadoch výrazne pomôcť. Tento systém však nie je úplne dokonalý, takže by sme sa naň určite nespoliehali. Má slúžiť skôr ako pomôcka a využívať ho ako autopilota nedáva zmysel. Hlavne v prípadoch, keď jazdíte rýchlosťou nižšou ako 60 km/h, pretože vtedy je systém vypnutý.

Spotreba hybridu aj pod tri litre

Vozidlá s hybridným pohonom sú akýmsi prestupovým mostíkom medzi konvenčnými a elektromobilmi. Majú svoje výhody, ale aj nevýhody. Hlavnou výhodou oproti štandardným elektromobilom je vyšší dojazd a rýchlejšie doplnenie energie. Nevýhodou je zase slabá batéria. Z pohľadu elektromobilistu je tých nevýhod viac. Takýto automobil je vhodný hlavne pre tých, ktorí často cestujú na dlhé trate a nemajú čas na častejšie dobíjanie. S hybridným pohonom ušetria náklady na pohonné hmoty, v meste zase vedia pár kilometrov prejsť čisto na elektrický pohon.

Merať spotrebu na hybride je trochu ťažší oriešok. Spotreba sa mení v závislosti od toho či jazdíte po diaľnici, meste a podobne. Rovnako závisí aj od nastaveného jazdného režimu. My sme sa zamerali na viacero aspektov spotreby a pokúsime sa to popísať čo najpodrobnejšie.

  1. Jazda bez využitia elektromotora

Prvou jazdou bol približne 20 kilometrový úsek. 10 km mesto, 5 km diaľnica a 5 km cesty 1. triedy. Počas tohto meraného úseku sme namerali spotrebu 7,8 litra / 100 km. Za tento meraný úsek sme dobili batériu na dojazd ďalších 8 kilometrov.

2. Maximálny dojazd elektromotora

Druhým testom je spotreba elektrickej energie pri jazde len na elektromotor. Výrobca uvádza dojazd do 54 kilometrov, no to je až príliš pozitívne. V našom teste sme dokázali prejsť 39 kilometrov. Jazdili sme prevažne v meste, asi 5 km z toho bola diaľnica v meste (rýchlosť cca 100 km/h). Štýl jazdy bol defenzívny, snažili sme sa o využívanie rekuperácie a predvídanie situácie. Avšak nevenovali sme tomu stopercentnú pozornosť. V takom prípade by sme možno dokázali ešte o nejaký ten kilometer dojazd predĺžiť. Pri bežnej jazde sa môžete spoľahnúť na približne 35 kilometrový dojazd. Udávaných 54 kilometrov prejdete pravdepodobne len pri jazde dole kopcom.

3. Celková spotreba pri hybridnom pohone

Na začiatku tohto testu sme mali batériu nabitú približne na 50 percent, systém ukazoval elektrický dojazd 18 kilometrov. Jazdili sme väčšinou mesto a okrsky, pár kilometrov na diaľnici. Spotreba nafty bola spočiatku približne 2-3 litre/100 kilometrov. Ako sa nabitie batérie znižovalo, spotreba nafty sa postupne zvyšovala. Počas tohto testu sme prejazdili 154 kilometrov a celková spotreba nafty bola 5 l/100 km, údaje z elektromotora ukazovali spotrebu 6,2 kWh/100 km.

4. Jazda na elektromotor, neskôr na naftu

Počas tohto testu sme prejazdili 72 kilometrov, pričom v prvom rade sme sa snažili jazdiť čisto na elektrický pohon. Po vybití batérie (ktorá bola pôvodne nabitá na 100 percent) sme jazdili ďalej. Aktivoval sa naftový motor. Počas jazdy sa samozrejme batéria postupne dobíjala a tak nám raz za čas pomohol aj elektromotor. Systém po prejdení 72 kilometrov ukazoval, že na elektrinu sme prešli 47 km. To znamená, že k dojazdu približne 39 km sme pridali ďalších 8. Tie sa nazbierali počas brzdenia, keď sme jazdili na konvenčný pohon. Celkovú spotrebu nám po tejto jazde systém ukázal nasledovne: Spotreba nafty 3,5 l /100 km a spotreba elektrickej energie 13,2 kWh / 100 km.

Infotainment: Niekedy by sa zišiel dotykový displej

V strede sa nachádza veľký širokouhlý displej, ktorý ponúka výborné farby a skvelú čitateľnosť aj na slnku. Nie je dotykový, čo je výhoda, ale aj nevýhoda. Odtlačky prstov na ňom mať nebudete, no v niektorých prípadoch by sa dotykový displej hodil. Asi tým najväčším je využitie funkcie Android Auto, ktorá je viazaná práve na dotykové displeje.

Inak je ovládanie vyriešené veľmi jednoducho a efektívne. Teda až na niektoré veci. Chválime možnosť ovládania displeja pomocou pravej ruky z volantu, rovnaké ovládanie nájdete aj v stredovej konzole. Nachádza sa tu kruhové tlačidlo s možnosťou potvrdzovania, vedľa ktorého je domovské tlačidlo a ešte tlačidlo návratu o krok späť. Pomocou nich dokážete nastaviť prakticky akúkoľvek funkciu. Doplnené sú o ovládač hlasitosti zvuku. Nad spomínaným kruhovým ovládačom sa nachádzajú ďalšie tlačidlá, ktoré slúžia prakticky na to isté.

Na ľavej strane volantu sa nachádzajú všetky dôležité ovládacie tlačidlá, ktorými ovládate displej pred vami. Práve pomocou týchto tlačidiel si zmeníte budíky, nastavíte informácie o tom, čo sa pred vami zobrazuje a podobne. Rovnako tu nájdete základné tlačidlá ovládania adaptívneho tempomatu.

Infotainment okrem funkcie Android Auto či Apple CarPlay ponúka ďalšie zaujímavé možnosti. nechýba tu rádio, telefón a hlavne rôzne nastavenia. Práve pomocou neho si môžete zvoliť farbu podsvietenia interiéru, nastaviť si správanie hlavných svetlometov. Svoj smartfón môžete s automobilom spojiť aj prostredníctvom technológie bluetooth. Bez problémov tak môžete napríklad telefonovať. Mikrofóny sú dva, nachádzajú sa nad šoférom a jeho spolujazdcom. S kvalitou zvuku sme nemali žiadne problémy.

Mercedes E 300 ponúka aj vlastné riešenie navigácie, ktorá sa nám celkom páči. Jednoducho si zadáte cieľ a bez problémov vás odnaviguje. Nechýbajú ani informácie o aktuálnej premávke, takže zápcham sa dokážete v mnohých prípadoch efektívne vyhnúť.

Ruka v ruke s infotainmentom ako centrom zábavy, idú aj reproduktory. Tie sme si nevedeli vynachváliť. Svoju obľúbenú hudbu sme mohli počúvať naozaj v skvelej kvalite. Zvuk je krásne čistý, basová zložka výrazná, výšky a stredy vyrovnané. Problém nenastáva ani pri zvyšovaní hlasitosti. Na úrovni asi 80 percent hrajú už poriadne nahlas, avšak stále kvalitne, bez náznaku rezonancie či skreslenia. Len naše uši to už nezvládali.

Záverečné hodnotenie: Starý dobrý Mercedes s moderným pohonom

Nie je to síce čistokrvný elektromobil, no aj napriek tomu v nás Mercedes E 300 zanechal veľmi dobré pocity. Zážitok z jazdy bol skvelý, interiér príkladne odhlučnený, výkonu je dostatok. Dojazd elektromotora by však mohol byť vyšší. So spotrebou nafty sme boli tiež spokojní. Takýto automobil si nekúpi elektromobilista, ale človek, ktorý hľadá kompromis. Chce dosiahnuť nižšiu spotrebu, prípadne častejšie jazdí dlhé trate, alebo naopak, veľmi krátke. Po meste je aj tých 39 kilometrov dojazdu elektromotora dostatočných.

15. mája 2019

+