V portfóliu Mercedes-Benz predstavuje model CLA najmenší, a zároveň najdostupnejší „dream car“. Štýlové štvordverové kupé s dynamickým vzhľadom cieli na mladšiu klientelu, než tradičné veľké limuzíny nemeckého výrobcu. Prvýkrát sa však objavuje na scéne s čisto elektrickým pohonom a sľubuje špičkovú efektivitu aj dojazd. Test Mercedes-Benz CLA 350 4MATIC with EQ Technology prebiehal v najhorších možných podmienkach pre elektromobil, v zime, snehu a zobrali sme ho aj na cestu do Košíc po novootvorenej diaľnici. Došiel tam bez nabíjania a potvrdil, čo sľubuje?
História modelu Mercedes-Benz CLA
Keď v roku 2013 prišla na trh prvá generácia, svet ohúrila najmä špičkovou aerodynamikou. Vychádzala z prototypu Mercedes-Benz Concept Style Coupé z roku 2012 a s koeficientom aerodynamického odporu vzduchu cx = 0,23 išlo o najaerodynamickejšie sériovo vyrábané vozidlo na svete, čím prekonalo aj rekord Tesly Model S.

Dokonca verzia Mercedes-Benz CLA 180 BlueEfficiency s dodatočnými aerodynamickými úpravami (dôkladnejšie zakrytovanie podvozku, menšie spätné zrkadlá, aerodynamickejšie kolesá, či zadný difúzor) ponúkla ešte nižšiu hodnotu 0,22; vďaka čomu dosahovala spotrebu benzínu len 5,0 l / 100 km. V roku 2015 dorazilo aj kombi s označením Shooting Brake, ktorému však chýbala elegancia aj aerodynamika trojpriestorovej karosérie.
Druhá generácia modelu CLA uvedená v roku 2019 o niečo narástla, o rok neskôr priniesla aj prvý plug-in hybrid CLA 250e. Výroba prebiehala už len výlučne v maďarskom Kecskeméte. Opticky najväčšie zmeny sa udiali v interiéri, ktorý obdržal masívny displej združujúci digitálny prístrojový štít aj centrálny displej infotainmentu do jedného celku. CLA sa vizuálne priblížilo najmä k väčšiemu modelu CLS a dizajnovo si polepšila aj verzia kombi.
Elektrický Mercedes-Benz CLA 350 4MATIC with EQ Technology: Karoséria a dizajn
Tretia generácia prináša opäť revolúciu – už bola od počiatku plánovaná prioritne ako elektromobil. Dizajn je funkčne podriadený dojazdu a efektivite, čo Mercedes otestoval na koncepte EQXX s rekordnou efektivitou.

Podvozok vozidla je úplne plochý a dokonca aj zadné zavesenie kolies má aerodynamické kryty na usmernenie prúdenia vzduchu. Kvôli zníženiu odporu vzduchu sú použité menšie spätné zrkadlá a zapustené kľučky dverí.

Exteriér nového Mercedesu CLA naopak predstavuje evolúciu jeho tradičného tvaru štvordverového kupé, pričom hlavný dôraz bol kladený na aerodynamickú efektivitu. Vozidlo má dĺžku 4,72 metra (+ 4 cm oproti predchodcovi) a vyznačuje sa mimoriadne uhladenými povrchmi a splývajúcou líniou strechy, vďaka čomu dosahuje vynikajúci koeficient odporu vzduchu cx = 0,21.

Na rozdiel od väčších elektrických modelov EQE a EQS, ktoré majú tvar absolútne podriadený aerodynamike, si nové CLA zachováva proporcie bližšie k tradičnému, elegantnému sedanu. Vozidlo je vybavené aj bezrámovými bočnými oknami.

Okrem trojpriestorovej verzie príde na jar aj praktickejšia kombi verzia Shooting Brake. Tá ponúkne o 50 litrov väčší objem batožinového priestoru a značných 26 mm miesta nad hlavami zadných cestujúcich. Daňou za to je o niečo málo horšia aerodynamika, resp. o kúsok kratší dojazd.

Najvýraznejším, a podľa niektorých názorov až kontroverzným prvkom dizajnu, je masívne využitie motívu trojcípej hviezdy. Predná časť elektrickej verzie nahrádza klasickú mriežku chladiča plným panelom, ktorý obsahuje 142 hviezd. Tie síce cez deň pôsobia len ako vzor, no v noci sú podsvietené a dokážu vytvárať efektné animácie pri odomknutí, zamknutí, či nabíjaní.

Hybridné verzie budú mať tradičnejšiu mriežku chladiča pre nasávanie vzduchu, no stále s výrazným logom uprostred. Svetelný podpis vozidla dopĺňajú predné svetlomety s denným svietením v tvare hviezdy a zadné svetlá s rovnakým motívom, pričom predné aj zadné sú vizuálne prepojené svetelnými lištami.
Jazdné vlastnosti
Silnou stránkou novej generácie CLA sú jazdné vlastnosti. Ako to už býva zvykom, lepšie rozloženie hmotnosti a nižšie ťažisko vďaka batérii v podlahe poskytuje elektromobilom možnosť naladiť podvozok športovo a zároveň komfortne.

Bočné náklony auto nepozná, citlivosť na bočný vietor vďaka aerodynamickej karosérii tiež nie. Elektromobil sme zobrali otestovať aj do zasnežených Vysokých Tatier.
Presné dávkovanie výkonu a krútiaceho momentu zaručuje pohon všetkých kolies 4MATIC, ktorý pri elektrických vozidlách vďaka lineárnej charakteristike výkonu a krútiaceho momentu pracuje ešte presnejšie. Vďaka tomu si vozidlo zachováva aj neutrálnu charakteristiku a aj na ujazdenom snehu držal stopu príkladne.

Oproti väčšiemu sedanu EQE s dvomi elektromotormi je tento ľahší o približne 350 kg, čo je poriadne cítiť. Vďaka kratšiemu rázvoru je aj viac hravý a agilný. Ak máte radi dynamickú jazdu, nízky sedan s tuhou karosériou je oproti SUV na ňu neporovnateľne vhodnejší.
Elektromobil Mercedes-Benz CLA 2025: Interiér a infotainment
Aj tu nájdeme inšpiráciu v dnes už legendárnom koncepte EQXX, interiéru dominujú displeje infotainmentu MBUX. Displeje sú združené do jedného plochého panelu, pričom pokrývajú celú šírku palubnej dosky. Najvyššia verzia so Superobrazovkou ponúka tri displeje: 10,25-palcový prístrojový panel pre vodiča, centrálny 14-palcový dotykový displej a ďalší 14-palcový displej určený pre spolujazdca.

Pokiaľ si zákazník nezvolí verziu s tromi obrazovkami, ako tomu bolo aj v našom prípade, priestor pred spolujazdcom vypĺňa plastový panel s motívom hviezd. Celkové rozloženie obrazoviek pôsobí veľmi futuristicky, pričom ovládanie klimatizácie je plne integrované do dotykového displeja. Súčasťou výbavy je aj kamera na palubnej doske, ktorá umožňuje robiť si selfie alebo sa pripojiť na videokonferenciu, keď je vozidlo zaparkované.

Technologickým srdcom kabíny je nový operačný systém MB.OS, ktorý využíva umelú inteligenciu od Google a ChatGPT. Tento systém má ambíciu posunúť hlasové ovládanie na vyššiu úroveň; virtuálny asistent dokáže rozpoznať náladu vodiča, má krátkodobú pamäť a zvládne vyhľadať špecifické požiadavky, ako napríklad reštauráciu povoľujúcu vstup so psom.

Zmenil sa aj volant, ten sa spolieha na kombináciu tlačidiel a posuvných dotykových plôch – otočné ovládače sa z neho vytratili. Rovnako zmizla aj možnosť ovládať infotainment tlačidlami na volante – vraj bola využívaná len málo. Nám to však pri predchádzajúcej generácii volantu vyhovovalo.
Jedným dychom však dodávame, že tento volant sa bude týkať pravdepodobne len prvého modelového roka. Už v júli sme totiž v predsériovom Shooting braku mali možnosť vidieť ešte novší volant, ktorý v horných ramenách opäť obsahuje prepínače na zvýšenie/zníženie rýchlosti tempomatu, či hlasitosti.

Z hľadiska materiálov a dizajnu interiéru ponúka CLA zmes moderných a udržateľných prvkov, ako sú vegánska koža, brúsený hliník, otvorené pórovité drevo či dekoratívny povrch pripomínajúci papier. Na rozdiel od niektorých iných redakcií nepovažujeme interiér za menej hodnotný – vyhotovenie zodpovedá triede vozidla (CLA), teda netreba očakávať Maybach so 4-násobnou cenou.
Prekážalo nám paradoxne miestami nevhodné použitie skutočného hliníka, ktorým bola obložená stredová konzola aj madlá dverí. V zime totiž pri dotyku prenášajú chlad na stehná či kolená predných pasažierov, a situácia sa nemení ani pri dlhej (4-hodinovej) jazde.
Aj keď máte teplotu nastavenú na 20, či 22 stupňov, pocitový chlad od obkladov vás núti si zbytočne ešte viac prikúriť – čo má opäť negatívny vplyv na dojazd. Ľahko sa tomu dá predísť už teraz voľbou drevených alebo iných obkladových materiálov. Dizajn stredovej konzoly aj madiel by prípadne mohol výrobca pri modernizácii prepracovať tak, aby dotykové plochy boli očalúnené kožou, alebo použiť mäkčený plast.
Opačnú situáciu, teda rozpálený hliníkový povrch možno predpokladať v lete pri rozpálenom interiéri cez panoramatické strešné okno. To je súčasťou štandardnej výbavy každého CLA, no bohužiaľ bez možnosti zatemnenia prostredníctvom roletky.

Od budúceho roka bude za príplatok možné zvoliť si elektrochromatické segmentové zatemňovanie, ako poznáme napríklad z vozidiel Porsche, či Audi. Čerešničkou na torte budú zobrazované podsvietené trojcípe hviezdičky.

Pokiaľ ide o priestrannosť, predná časť kabíny je veľkorysá a ponúka pohodlné sedadlá s možnosťou jednoduchších masážnych funkcií. Aj pri dlhšej jazde sme sa v interiéri cítili dobre. Nájdeme tu aj dostatok odkladacích priestorov, vrátane spomínanej „plávajúcej“ stredovej konzoly.

Medzigeneračne interiér narástol hlavne na výšku (vďaka spomínanému strešnému oknu), čo pri elektromobile s baterkou v podlahe prekvapí. Cestujúci v oboch radoch sedadiel majú viac priestoru nad hlavou, o 16 mm vpredu a 28 milimetrov vzadu. Vodič a spolujazdec majú aj o niečo viac priestoru na nohy (o 11 milimetrov), naopak pre tých vzadu ho 7 mm ubudlo.

Vzadu je situácia kompromisnejšia kvôli tvaru karosérie kupé. Hoci má vozidlo štandardne panoramatickú strechu pre zväčšenie priestoru nad hlavou, vyšší pasažieri môžu mať problém a kvôli vysokej podlahe aj s nedostatočnou oporou stehien. Kombi ponúkne nad hlavami zadných cestujúcich o 26 mm viac, čo určite poteší. Oproti predchodcovi sa kabína vzadu aj o kúsok zúžila, čo sa týka šírky v priestore lakťov aj ramien.
Batožinový priestor
Sedan Mercedes-Benz CLA má o niečo menší zadný batožinový priestor (405 l) v porovnaní s predchodcom. Prístup doňho cez relatívne malý vstupný otvor nie je ideálny, ako tomu už pri sedanoch býva. Kto potrebuje prevážať väčšie predmety, môže siahnuť po praktickejšej kombi verzii Shooting brake.
Ako prvý model značky prichádza s batožinovým priestorom aj pod prednou kapotou. Tzv. frunk (predný kufor) nového CLA má poriadny objem až 101 litrov.
Pohonné ústrojenstvo
Z úvodných dvoch verzií sa paleta variantov značne rozšírila. Na jeseň pribudla základná elektrická verzia a hoci bol tento model pôvodne vyvíjaný čisto ako elektromobil, v priebehu vývoja sa výrobca rozhodol zapracovať pod kapotu aj benzínové, resp. mild-hybridné spaľovacie pohonné jednotky. Akumulátor sa tu nachádza pod sedadlom vodiča.

Vo všetkých prípadoch ide o 1,5-litrový štvorvalcový benzínový motor s elektrickou podporou. Základ ponuky predstavuje výkonovo pomerne skromná verzia Mercedes-Benz CLA 180 s maximálnym kombinovaným výkonom sústavy 115 kW (100 kW spaľovák + pre všetky varianty 22 kW elektromotor, tieto výkony sa však matematicky nesčítavajú). Uprostred ponuky stojí mild-hybridný variant CLA 200 s kombinovaným výkonom 135 kW a nad ňou CLA 220 so systémovým výkonom 155 kW.
Zaujímavosťou je, že v prípade spaľovacej verzie motor uložený vpredu poháňa kolesá prednej nápravy, pre verzie 200 a 220 je k dispozícii aj pohon všetkých kolies 4MATIC. Na druhú stranu, elektrické varianty s motorom uloženým vzadu sú prioritne s pohonom zadných kolies, vrcholný variant 350 4MATIC k nemu pridáva aj sekundárny predný elektromotor pre pohon prednej nápravy.

Už základný elektromobil Mercedes-Benz CLA 200 with EQ Technology prekračuje výkonové parametre výkonnejších benzínových verzii. Maximálny výkon 165 kW (224 koní) a krútiaci moment 335 Nm mu zabezpečujú zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 7,5 sekundy. Rovnaký krútiaci moment, no vyšší výkon (200 kW / 272 koní) ponúka Mercedes-Benz CLA 250+ with EQ Technology, teda verzia s najdlhším dojazdom. Z nuly na stovku zrýchli za 6,7 sekundy.

Nami testovaný vrcholný model Mercedes-Benz CLA 350 4MATIC with EQ Technology dostal ešte ďalší elektromotor na prednú nápravu, vďaka čomu sa jeho maximálny výkon zvýšil na 260 kW (354 koní) a krútiaci moment na 515 Nm. Vďaka tomu zrýchli z 0-100 km/h za 4,9 sekundy. Maximálna rýchlosť 210 km/h je potom spoločná pre všetky elektrické verzie.
Rovnako tak dvojstupňová prevodovka, ktorá je pri elektromobiloch celkom výnimočná, ale majú ju napríklad Porsche Taycan, či sesterské Audi e-tron GT. Jej úlohou je jednak zlepšiť dynamické parametre pri vysokých rýchlostiach, no najmä znížiť otáčky (a teda aj tepelné straty) elektromotora pri jazde na diaľnici s cieľom znížiť spotrebu energie.

Radenie prevodov dokonca za normálnych okolností vôbec necítiť. Ucítiť ho môžete akurát pri výraznejšej akcelerácii, s pedálom na podlahe sa „dvojka“ zaradí okolo 110 až 120 km/h. Naopak v úspornom režime pri „ľahkej nohe“ CLA preraďuje na druhý prevodový stupeň už okolo 60 km/h.
Elektromobil Mercedes-Benz CLA EQ 2025: Batéria a nabíjanie
K dispozícii sú dva typy akumulátorov. Okrem cenového rozdielu prináša rozdielne chemické zloženie síce odlišnú energetickú hustotu, čiže napriek veľkému rozdielu v energetickej kapacite sa objemom aj hmotnosťou k sebe obe verzie približujú. To má pozitívny vplyv na rozloženie hmotnosti, či naladenie podvozku vozidla.

Nedávno uvedený základný variant Mercedes-Benz CLA 200 with EQ Technology ponúkne batériu s chemickým zložením z lítia, fosfátu a železa (LFP / LiFePo) s využiteľnou kapacitou 58 kWh. Vďaka maximálnemu DC nabíjaciemu výkonu 200 kW a priaznivej nabíjacej krivke trvá nabíjanie z 10-80 % len 20 minút.
Uvádzajúce verzie CLA 250+ a CLA 350 4MATIC s dlhším dojazdom potom využívajú NMC (nikel, mangán a kobalt) akumulátor. Kapacita tejto batérie je 90 kWh, z čoho 85 kWh je využiteľných. Vďaka 800–voltovej elektrickej architektúre sa batéria dokáže nabiť na takmer 50 % kapacity už za 10 minút a nabíjanie z 10 na 80 % SoC má trvať 22 minút. Maximálny DC nabíjací výkon výrobca udáva na hodnote 320 kW.

Je tu ale jedno „ale“. Na rozdiel od drvivej väčšiny iných 800 V áut na našom trhu, nepodporuje Mercedes-Benz CLA spočiatku nabíjanie na 400 V nabíjacích staniciach. Na najmenších a najrozšírenejších „lidlových“, či „kauflandových“ 50 kW DC nabíjačkách, ktoré ponúkajú najčastejší a najkomfortnejší spôsob nabíjania počas nákupu pre tých, ktorí nemajú možnosť nabíjať doma, ho teda nenabijete. Prvé kusy totiž vôbec nemajú DC menič zo 400 V, rovnako ako nami testované vozidlo.
Menič napätia pre 400 V nabíjanie sa údajne v priebehu roku 2026 už bude dať objednať formou príplatkovej výbavy, ako tomu už je napríklad pri novom modeli GLC. Túto opciu dôrazne odporúčame pre každého, a to bez ohľadu na to, či ju ako prvý majiteľ využijete, alebo nie. Auto bez neho môže byť v budúcnosti ťažšie predajné, rovnako prípadné výlety či dovolenky v lokalitách so staršou/slabšou nabíjacou infraštruktúrou môžu byť už pre vás menej komfortné.

Palubná AC nabíjačka je v štandardne trojfázová s výkonom 11 kW. Za príplatok 676,50 € je možnosť zvoliť si aj výkonnejšiu 22 kW. Tú síce doma nevyužijete, no pri verejnom nabíjaní ponúka aspoň akú-takú, hoci menej výkonnú, no lacnejšiu alternatívu pre absentujúce 400 V DC nabíjanie (najčastejšie 50 kW).
Nabíjacia krivka
Nabíjanie sme samozrejme vyskúšali aj my, a to rovno na najvýkonnejšej 400 kW / 600 A nabíjacej stanici od ZSE Drive na Landererovej ulici. Tam sme absolvovali nabíjanie s predohriatym akumulátorom v takmer celom bežne používanom pásme 9-90 % SoC. Pohľad na nabíjaciu krivku prezradí, že výrobcom udávaný maximálny DC nabíjací výkon (320 kW) sa nám podarilo značne prekročiť – dosiahli sme až 334,7 kW. Ide o najvyšší výkon, aký sa nám zatiaľ podarilo dosiahnuť spomedzi všetkých testovaných vozidiel.
Jedným dychom dodávame, že pri nižšom stave nabitia (cca. 5-6 %) vozidlo dokonca zobrazovalo schopnosť nabíjať až 351 kW výkonom. Ak chcete jeho potenciál využiť naplno, pauzy na rýchlonabíjanie realizujte v pásme cca. 5-65 % SoC, ktoré zvládne za cca. 15 minút.

Referenčné nabíjanie z 10-80 % SoC nám trvalo 21 minút, čím sme ešte podliezli výrobcom udávanú hodnotu 22 minút. Počas celého 28-minútového nabíjania nám pribudol dojazd 380 kilometrov, ktorý vozidlo prerátalo na mrazivé teploty a diaľničné tempo z predchádzajúcej cesty.
Priemerný nabíjací výkon dosiahol v meranom okne 10 až 80 % slušných 187 kW, čo je však na pomery 800 V vozidiel relatívne štandardná hodnota. Prvých 100 kilometrov dodatočného WLTP dojazdu sa nám dobilo po 3 minútach nabíjania. Zvýšenie dojazdu o 300 kilometrov zaberie cca. 10,5 minúty a na nabitie +500 kilometrov v optimálnych podmienkach potrebujete 23-minútovú prestávku.
Keďže nie vždy a všade narazíte na takto výkonnú nabíjačku, rozhodli sme sa otestovať nabíjanie aj na bežnejšej 175 kW / 375 A nabíjacej stanici. Na tejto sa nabilo z 10 na 80 % SoC za stále slušných 24,5 minút; teda hodnota značne lepšia oproti 400 V elektromobilom s podobnou kapacitou akumulátora.
Elektromobil Mercedes-Benz CLA 350 4MATIC with EQ Technology: Spotreba a dojazd
Výrobca udáva pre nami testovanú konfiguráciu Mercedes-Benz CLA 350 4MATIC with EQ Technology kombinovanú spotrebu 13,9 kWh / 100 kilometrov a dojazd až 709 kilometrov. S plne nabitým vozidlom avšak v chladnej teplote zobrazil ukazovateľ „MAX“ hodnotu 700 km.
Náš klasický test spotreby odzrkadľuje bežný denný režim v podobe referenčného 30 km okruhu z Bratislavy cez okolité obce a naspäť do mesta. V tomto prímestskom režime vozidlo dosiahlo spotrebu 14,5 kWh / 100 km, pri čom vonkajšia teplota sa pohybovala na chladných 3 stupňoch Celzia. Podotýkame, že vozidlo už bolo obuté na zimných pneumatikách, ktoré majú negatívny vplyv na spotrebu. Tempo jazdy bolo na hranici maximálnej povolenej rýchlosti, teda približne 50 km/h v obci a 90 km/h mimo obce, jazdný štýl plynulý. V takomto jazdnom režime by sa reálny dojazd mohol pohybovať na úrovni okolo 580 kilometrov.

| Porovnanie spotreby prímestský okruh 2025 - zimné pneu | |||
|---|---|---|---|
| Vozidlo | Spotreba | Teoretický el. dojazd | Vonkajšia teplota |
| Dacia Spring | 10,9 kWh / 100 km | 246 km | 4 °C |
| Volkswagen ID.7 Pro S Tourer | 11,7 kWh / 100 km | 735 km | 14 °C |
| Leapmotor T03 | 12,0 kWh / 100 km | 300 km | 6 °C |
| Hyundai Inster Long Range | 12,4 kWh / 100 km | 370 km | 5 °C |
| Mini Aceman E | 12,9 kWh / 100 km | 298 km | 4 °C |
| Škoda Elroq 85 | 13,6 kWh / 100 km | 566 km | 17 °C |
| Škoda Elroq 60 | 13,7 kWh / 100 km | 430 km | 9 °C |
| Mini Aceman SE | 13,9 kWh / 100 km | 354 km | 3 °C |
| Škoda Superb Combi PHEV | 14,0 kWh / 100 km | 141 km (plug-in hybrid) | 14 °C |
| Ford Explorer MAX AWD | 14,1 kWh / 100 km | 560 km | 16 °C |
| Mercedes-Benz CLA 350 with EQ Technology | 14,5 kWh / 100 km | 586 km | 3 °C |
| MG HS PHEV | 14,6 kWh / 100 km | 125 km (plug-in hybrid) | 6 °C |
| Cupra Born VZ | 16,5 kWh / 100 km | 478 km | 3 °C |
| Porsche Macan Turbo | 17,7 kWh / 100 km | 537 km | 3 °C |
| Renault Master E-Tech EV87 | 19,2 kWh / 100 km | 453 km | 17 °C |
| Porsche Panamera Turbo S | 20,5 kWh / 100 km | 106 km (plug-in hybrid) | 13 °C |
| BMW M5 | 21,6 kWh / 100 km | 86 km (plug-in hybrid) | 3 °C |
| Mercedes-Maybach EQS 680 SUV | 21,8 kWh / 100 km | 541 km | 3 °C |
| Audi Q8 e-tron Edition Dakar | 22,8 kWh / 100 km | 465 km | 6 °C |
| Mercedes-Benz EQV 300 | 22,9 kWh / 100 km | 393 km | 2 °C |
| Mercedes-Benz G 580 with EQ Technology | 26,4 kWh / 100 km | 439 km | 4 °C |
| Audi SQ6 e-tron | 27,0 kWh / 100 km | 351 km | 3 °C |
Cesta elektromobilom v zime do Košíc
Nový Mercedes-Benz CLA sme vzhľadom na rekordný dojazd v segmente chceli vyskúšať na dlhej trase. Treba však dodať že s ohľadom na jeho špecifikáciu (najvýkonnejšia štvorkolka, AMG paket, ťažné zariadenie, či zimné pneumatiky) ide o energeticky (aj z pohľadu aerodynamiky) najnáročnejšiu možnosť, aká sa dá nakonfigurovať. Keď sa rozhodnete pre zadokolku, bez AMG paketu, bez ťažného zariadenia, s menšími diskami kolies, či bude obuté na letných alebo celoročných pneumatikách; spotreba bude vždy len nižšia.

Pomyselnou trofejou pre dobrý elektromobil na Slovensku je absolvovaná cesta do Košíc bez prestávky na nabíjanie. Tak ako v minulosti, aj teraz sme si vybrali južnú trasu cez Zvolen a Lučenec, ktorú aj navigácia považovala za najrýchlejšiu. Okrem toho bol deň pred našou cestou otvorený nový úsek rýchlostnej cesty R2 Kriváň-Mýtna, ktorý sme si tiež chceli prejsť.
Z Bratislavy sme vyrazili s vozidlom nabitým na 98 percent. Vonkajšia teplota sa pohybovala okolo 1-2 stupňov Celzia, celou cestou padal jemný, no hustý dážď. Od Novej Bane sa z neho stal dážď so snehom, o niečo sa ochladilo a okolitá krajina bola zasnežená. Oboje má na spotrebu zásadný negatívny vplyv, navyše si svoju daň vyberie aj kúrenie.

Nechceli sme sa napriek tomu nijako obmedzovať, používali sme aj masážne funkcie a s výnimkou ostrejších zákrut, kde by vozidlo mohlo priľnavosť, sme jazdili maximálnou povolenou rýchlosťou. Cesta z Bratislavy do Lučenca po novej R2-ke ubehla za menej než 2 hodiny, no po svižnej diaľničnej jazde v akumulátore zostalo menej než 40 % kapacity batérie.
Ako sme zišli z diaľnice, o niečo klesla aj spotreba. Brzdou premávky sme ale rozhodne neboli, skôr naopak. Prázdne, prehľadné a aj celkom kvalitné cesty po južnej trase dovoľovali poväčšine dynamickú a plynulú jazdu. Pri Rimavskej Sobote sme sa už museli zastaviť na hygienickú prestávku, počas ktorej by sa síce dalo nabíjať, no vzhľadom na test sme to neurobili.

Rovnako ako v lete 2024 s Porsche Taycan, aj teraz nám zabrala cesta Bratislava-Košice presne 3 hodiny a 57 minút. Chvíľami zníženú rýchlosť pri nepriazni počasia naopak vynahradil plynulejší a rýchlejší novootvorený úsek rýchlostnej cesty. Priemerná rýchlosť sa teda takmer udržala na hranici 100 km/h. S energiou sme však išli celkom na doraz – pri príchode do Košíc nám zostali 2 % kapacity akumulátora, resp. 10 kilometrov dojazdu (max. 16 km). Nevyrážali sme ale úplne „s plnou baterkou“.

Mercedes-Benz CLA 350 4MATIC with EQ Technology túto trasu absolvoval so spotrebou 20,9 kWh / 100 km. To sa môže na prvý pohľad zdať ako bežná hodnota, no vzhľadom na cestovnú rýchlosť a nepriaznivé počasie, nový Mercedes CLA preukázal vysokú efektivitu pohonu aj tepelného manažmentu a trúfame si tvrdiť, že aktuálne asi nie je možné nájsť na trhu vozidlo, ktoré by túto trasu v takýchto podmienkach dokázalo absolvovať s nižšou spotrebou a zároveň bez nabíjania.
Technické údaje Mercedes-Benz CLA 350 4MATIC with EQ Technology
| Rozmery (dĺžka x šírka x výška) | 4 723 x 1 855 x 1 468 mm, rázvor 2 790 mm |
| Svetlá výška | 108 mm |
| Pohotovostná hmotnosť | 2 135 kg |
| Celková hmotnosť | 2 575 kg |
| Maximálna hmotnosť prívesu | 750 kg nebrzdený, 1 800 kg brzdený |
| Koeficient odporu vzduchu (cx) | 0,24 |
| Maximálny kombinovaný výkon elektromotorov | 260 kW (354 k), pohon oboch náprav (AWD) |
| Krútiaci moment | 515 Nm |
| Kombinovaná spotreba (WLTP) | 13,9 kWh / 100 km |
| Kombinovaný dojazd (WLTP) | 709 km |
| Maximálna rýchlosť | 210 km/h |
| Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 4,9 s |
| Kapacita batérie | 90 kWh (85 kWh využiteľných) |
| Maximálny výkon DC nabíjania | 320 kW |
| Výkon palubnej AC nabíjačky | 11 kW (opcia 22 kW) |
| Objem batožinového priestoru | 405 l + frunk 101 l |
| Cena testovaného vozidla | 77 939 € |
Elektrický Mercedes-Benz CLA 2025: Cena a konkurencia
Nový Mercedes-Benz CLA je ďalším z vozidiel, kde spaľovací a elektrický pohon dosiahli cenovú paritu, resp. karta sa už obrátila. Hoci najlacnejším v ponuke zostáva mild-hybridný benzín Mercedes-Benz CLA 180 s cenou od 46 248 € s DPH, tento ponúkne pomerne skromný výkon 100 kW (spaľovací motor) + 22 kW (elektromotor). O niečo vyšší výkon ponúkne verzia CLA 200 za 48 585 €, no so základnou elektrickou výkonovo porovnateľná spaľovacia verzia CLA 220 už stojí o takmer 2 000 € viac od elektrickej.

Slovenská cena elektromobilu Mercedes-Benz CLA 200 with EQ Technology s menším LFP akumulátorom začína na sume 49 200 €. Cena za nový model Mercedes-Benz CLA 250+ EQ s najdlhším dojazdom skoro 800 km potom štartuje na úrovni 55 719 eur s DPH. Nečudo, že aj konfigurátor označuje túto verziu za najčastejšie kupovanú – najlepšie sa hodí k charakteru vozidla.
Nami testovaná aktuálne najvýkonnejšia verzia s pohonom 4×4, Mercedes-Benz CLA 350 4MATIC EQ stojí od 60 393 eur. Viacero položiek príplatkovej výbavy, ako napríklad paket AMG Line Plus, digitálne doplnky, či ťažné zariadenie však vyšvihli cenovku testovaného vozidla až na sumu 77 939 eur s DPH. Aj tu preto platí, že pri konfigurácii treba dvakrát premýšľať a zvážiť si, či niektoré dizajnové prvky (s negatívnym vplyvom na dojazd) stoja za relatívne vysoký príplatok.

Nový Mercedes-Benz CLA konkuruje napríklad Tesle Model 3 s o niečo nižšou základnou cenovkou, alebo BMW i4, ktoré je naopak o čosi drahšie. Medzi konkurentov môžeme zaradiť aj elektrický liftback Mazda 6e alebo Audi A6 e-tron, v oboch prípadoch však ide o väčšie vozidlá.
Galéria
Záverečné hodnotenie
Nový Mercedes-Benz CLA aktuálne prekonáva konkurenciu v segmente kompaktných elektrických sedanov najmä efektivitou a dojazdom. Daňou za skvelú aerodynamiku je však menej priestoru v kabíne, čo však ku modelovému radu CLA patrilo vždy. Vpredu je ho ale dosť a väčší priestor na zadných sedadlách, či praktickejší batožinový priestor čoskoro ponúkne kombi verzia Shooting Brake.
Atraktívna základná cenovka robí dlhý dojazd dostupný aj pre širšiu klientelu, než tomu bolo pri elektromobiloch doteraz. Pri konfigurácii však treba triezvo rozmýšľať a nezaškrtnúť každú položku príplatkovej výbavy. Mnoho prvkov (hlavne čo sa týka dizajnu) má totiž práve negatívny vplyv na dojazd, a dokážu poriadne zvýšiť výslednú cenovku.

Zákazníkom zo strednej Európy bude určite chýbať spočiatku menič na 400 V DC nabíjanie. To znemožňuje nabíjanie na najbežnejších slabších či starších DC nabíjačkách pri obchodných reťazcoch. Predpokladáme však, že väčšina majiteľov bude vozidlo nabíjať počas dlhých ciest na ultrarýchlych nabíjacích stojanoch, v čom CLA vďaka novej 800 V platforme exceluje. Alternatívne doma, v práci či na verejných AC nabíjačkách, Mercedes dokáže za príplatok ponúknuť nabíjačku s výkonom až 22 kW.
✅ Klady
- výborná aerodynamika
- obrovský frunk
- dvojstupňová prevodovka
- ukazovateľ teploty trakčného akumulátora
- vysoký maximálny nabíjací výkon
- nízka spotreba
- zaujímavá cena
❌ Zápory
- v interiéri cítiť snahu o šetrenie hmotnosti
- menej miesta na zadných sedadlách
- horší prístup do batožinového priestoru (sedan)
- nabíjací výkon pomerne rýchlo klesá
- nemožnosť nabíjať na 400 V DC nabíjačkách































































































