Do redakcie nám opäť zavítal prvý čistokrvný elektromobil značky Lexus, ktorý dorazil aj na náš trh. Testovali sme už síce aj elektrický Lexus RZ 450e, no novinka prichádza s pohonom prednej nápravy aj nižšou cenou. Bol som preto veľmi zvedavý, aké sú rozdiely medzi oboma modelmi a či prišli aj vylepšenia vo oblasti dojazdu a nabíjania. Toto je test Lexus RZ 300e.
Test Lexus RZ 300e: Cena, výbava a konkurencia
Momentálne si na Slovensku viete kúpiť tento model v troch verziách výbavy, a to s prekvapivo veľkou zľavou. Najlacnejšia verzia výbavy Comfort prichádza na náš trh s akciovou cenou od 49 900 €. Strednú úroveň zastupuje verzia výbavy Executive, ktorú sme testovali aj my, a jej cena začína na 53 900 €. Najvyššiu verziu reprezentuje výbava s príznačným názvom Luxury, ktorú môžete mať u od 65 400 € (so zľavou až 11 900 €).

V nami testovanej výbave Executive môžete nájsť hneď niekoľko doplnkových prvkov výbavy. V oblasti bezpečnosti tu nájdete napríklad aj prednárazový bezpečnostný systém, asistent poloautonómnej jazdy v jazdnom pruhu, automatické ovládanie diaľkových svetiel, systém rozpoznávania dopravných značiek, zadnú parkovaciu kameru, či systém sledovania dopravy pred vozidlom a ďalšie. Okrem toho sú tu aj pokročilé LED svetlomety, dažďový senzor, 18″ disky, strešné lišty a ťažná kapacita do 750 kg.

Ku konkurentom tohto elektromobilu sa určite bude radiť populárny model Slovákov – Škoda Enyaq. Ten vo verzii Enyaq 60 po facelifte stojí od 40 720 €, vrátane 3 000 € zvýhodnenia. Prichádza aj na náš trh s 63 kWh batériou, 165 kW nabíjaním, výkonom 150 kW či zrýchlením z 0 na 100 km/h za 8,1 sekundy. Ako ďalší vyberám medzi konkurentov aj Ford Capri. Ten vo výbave „Capri“ začína cenovo už od 36 990 €. V tejto verzii prichádza ale len s 55 kWh batériou, 145 kW nabíjaním, či zrýchlením z 0 na 100 km/h za 9 sekúnd (výkon 125 kW). Okrem toho na jedno nabitie ponúka dojazd 393 km v tejto verzii, vo vrcholovej to je až 627 km.
Rozmery (dĺžka × šírka × výška) | 4 690 × 1 860 × 1 600 mm, rázvor 2 850 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 2 030 kg |
Celková hmotnosť | 2 520 kg |
Frunk | nemá |
Koeficient odporu vzduchu (Cd) | 0,28 |
Maximálny výkon, pohon | 150 kW (204 k), FWD |
Krútiaci moment | 266 Nm |
Udávaný dojazd (WLTP) | 420 km |
Maximálna rýchlosť | 160 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 8,0 s |
Kapacita batérie | 71,4 kWh (64 kWh využiteľných) |
Výkon DC nabíjania | 147 kW |
Výkon palubnej nabíjačky | 6,6 kW |
Objem batožinového priestoru | 522 l / 1515 l |
Cena testovaného vozidla | od 53 900 € |
Test Lexus RZ 300e: Interiér a exteriér
Vo vnútri hneď na prvý pohľad zistíte, ako by mal vyzerať luxus v aute. Nádherná oranžovohnedá farba sa tu vyníma spolu s kontrastnou čiernou, ktorá sa sem presunula aj z exteriéru. Vyzerá to tu naozaj prémiovo, čo určite cítite aj z fotografií. Riadiacu páku nahradilo otočné koliesko, nechýbajú držiaky na pitie, čo však chýba je úložný priestor „priehradka“ pred nohami spolujazdca. Tú vymenili za výhrevné panely, ktoré sú energeticky efektívnejšie a taktiež rýchlejšie dokážu vyhriať auto ako klasické kúrenie.
Priehradka sa presunula do priestoru v stredovom tuneli, aj keď v obmedzenejšom objeme. Nad ňou nájdeme tri USB-C vstupy pre nabíjanie smartfónu, či priamo pod nimi aj bezdrôtovú nabíjačku. Čo upúta pozornosť sú určite otočné ovládače klimatizácie, ktoré sú priamo v hlavnom stredovom displeji. Ten má uhlopriečku až 14 palcov, pričom odozva je priemerná a prepracovanosť jednotlivých možností v menu celkom slabá. Inak mu ale nemám čo vytknúť. Dopĺňa ho 7″ displej vodiča, ktorý takisto neurazí, no určite svojou grafikou ani neoslní.
Vzadu nájdeme dostatok miesta aj pre početnejšiu posádku, pričom aj pri mojej výške 195 cm som nemal problém tu posedieť dlhší čas. Dostatočný bol priestor ako na nohy, tak aj na hlavu. Ak to mám porovnať s ostatnými elektromobilmi, ktoré som v poslednej dobe testoval, toto je jeden z tých, v ktorých som sa cítil najpríjemnejšie.

Nechýbalo ani elektrické nastavenie a vyhrievanie sedadiel, čo pomôže najmä v zimných mesiacoch, no v týchto letných mi chýbalo ventilovanie. Čo mi však veľmi chýbalo, a je pre mňa neprijateľné aby to moderné auto nemalo, je bezdrôtová podpora Android Auto a Apple CarPlay. Musel som tak počas testu používať na prepojenie s autom kábel.
Zvonku je to mierne agresívnejšie pôsobiace SUV, ak to porovnám s už spomínaným Enyaqom či Fordom Capri. Vpredu je kapotou trošku nižšie, ako ostatné, čo mu dodáva aerodynamickejší tvar, spolu so silnejším športovým pohľadom. Nevšednosť mu dodávajú aj zadné „spojlery“, ktoré pôsobia veľmi netradične, najmä pri vozidlách kategórie SUV. Veľmi sa mi ešte páčil zadný svetelný podpis, keďže prechádza celou šírkou a svetlá sú prepojené.
Jazda, výkon a rekuperácia
Čo sa týka celkového jazdného zážitku, nemám Lexusu čo vytknúť. Cítite sa v ňom počas celej jazdy veľmi príjemne pokiaľ chcete, vrátane využívania tempomatu. Ten som používal celkom často a nikdy som nemal pocit, že by ma sklamal. Na ceste drží tak ako má, posed je vďaka baterke v podlahe mierne vyšší, no nič čo by mi prekážalo a rovnako si jazdu chválili aj ostatní členovia posádky.
Ak padne reč na podvozok, ten v tomto prípade nie je adaptívny, no auto nerovnosti zvláda ukážkovo, aj vďaka lepším tlmičom. Rovnako dobré je aj odhlučnenie interiéru. V meste je to ale o inom a vozenie je také akým si ho spravíte. Auto má totiž dostatočný výkon na svoju veľkosť, mnoho spaľovacích automobilov by v tejto cenovej kategórii dokonca zahanbil. Výkon vozidla je 150 kW pri 266 Nm krútiaceho momentu. To v praxi znamená, že zvláda z 0 na 100 km/h už za 8,0 sekundy.

Rekuperácia sa automaticky zapne pri zaradení „D“ na koliesku, pričom si ju viete korigovať podľa svojich predstáv pádlami pod volantom. Najvyšší level však neznamená ovládanie auta jedným pedálom (úplne zastavenie keď dáte dole nohu z plynu), na druhej strane je najnižší level úplne bez rekuperácie – plachtenie. Reakcia na stlačenie pádla je veľmi rýchla a viete si aj takýmto spôsobom zjednodušiť jazdu, keď v prípade potreby brzdenie len posuniete pádlom level rekuperácie na vyšší stupeň.
Test Lexus RZ 300e: Spotreba a dojazd
Ako obvykle, aj tu sme sa zamerali na spotrebu a dojazd vozidla v rôznych podmienkach, ktoré môžu nastať. Počas testovania sme mali prevažne teplo, keďže sme auto testovali v strede leta, a teda môžeme zatiaľ len odhadovať, ako sa bude auto správať v zime. Zobrali sme ho na výlet po diaľnici do maďarského Győr-u, na testovací prímestský okruh, aj sme si čo-to odjazdili po meste. Aké sú ale výsledky?
- v meste – 12,7 kWh/100 km
- prímestský okruh – 10,8 kWh/100 km
- diaľnica 110 km/h – 16,0 kWh/100 km
- diaľnica 120 km/h – 18,0 kWh/100 km
- diaľnica 130 km/h – 20,5 kWh/100 km
Tieto hodnoty keď prepočítame na dojazd, dostaneme takéto čísla:
- v meste – 504 km
- prímestský okruh – 593 km
- diaľnica 110 km/h – 400 km
- diaľnica 120 km/h – 356 km
- diaľnica 130 km/h – 312 km
- Dojazd udávaný výrobcom podľa WLTP – 420 km
Pozrite si ešte, ako sa mu darilo na prímestskom okruhu v porovnaní s ostatnými elektromobilmi na letných pneumatikách:
Porovnanie spotreby prímestský okruh 2025 - letné pneu | |||
---|---|---|---|
Vozidlo | Spotreba | Teoretický el. dojazd | Vonkajšia teplota |
Renault 5 E-Tech comfort range | 9,5 kWh / 100 km | 547 km | 21 °C |
Ford Puma Gen-E | 10,0 kWh / 100 km | 436 km | 29 °C |
Mini Cooper SE | 10,3 kWh / 100 km | 478 km | 28 °C |
Alfa Romeo Junior | 10,8 kWh / 100 km | 470 km | 28 °C |
Lexus RZ 300e | 10,8 kWh / 100 km | 592 km | 30 °C |
Renault 4 E-Tech comfort range | 11,4 kWh / 100 km | 456 km | 30 °C |
Tesla Model Y Juniper AWD | 11,4 kWh / 100 km | 657 km | 22 °C |
Volkswagen ID.3 Pure | 11,5 kWh / 100 km | 478 km | 7 °C |
Škoda Enyaq 85x | 11,5 kWh / 100 km | 670 km | 18 °C |
Volkswagen ID.4 Pure | 11,6 kWh / 100 km | 448 km | 25 °C |
Ford Capri AWD | 12,0 kWh / 100 km | 658 km | 20 °C |
Hyundai Kona Electric+ | 12,4 kWh / 100 km | 527 km | 25 °C |
Kia EV3 | 12,5 kWh / 100 km | 624 km | 30 °C |
Peugeot e-3008 | 12,9 kWh / 100 km | 566 km | 22 °C |
BMW iX xDrive45 | 13,1 kWh / 100 km | 723 km | 30 °C |
Audi S6 e-tron Avant | 13,3 kWh / 100 km | 714 km | 22 °C |
Peugeot E-308 SW | 13,6 kWh / 100 km | 374 km | 14 °C |
Hyundai Ioniq 5 AWD N Line | 13,9 kWh / 100 km | 576 km | 17 °C |
Volvo EX90 Performance AWD | 14,0 kWh / 100 km | 764 km | 31 °C |
Volkswagen ID. Buzz GTX Long | 14,2 kWh / 100 km | 605 km | 25 °C |
Mercedes-Benz EQS 500 4MATIC | 15,0 kWh / 100 km | 787 km | 14 °C |
BYD Sealion 7 Excellence AWD | 16,8 kWh / 100 km | 544 km | 29 °C |
Mercedes-AMG EQE 43 SUV | 18,0 kWh / 100 km | 503 km | 27 °C |
Batéria a nabíjanie
V podlahe nájdeme batériu s celkovou kapacitou 71,4 kWh, z čoho je 64 kWh využiteľných. Má dobre nastavený teplotný manažment, spolu s možnosťou predohrevu batérie pred jej nabíjaním cez navigáciu. Táto metóda vám určite dokáže pomôcť, najmä počas zimných mesiacov, kedy je problém štandardne zahriať batériu.

Vyskúšali sme si nabíjanie na 300 kW nabíjacej stanici ZSE Drive, pričom maximálny nabíjací výkon auta je 147 kW. Vypýtali sme si aj nabíjaciu krivku, ktorá je celkom zaujímavá. Maximálny nabíjací výkon totiž dosiahol sľubovaných 147 kW. Nabíjanie z 10 na 80 % v tomto prípade trvalo 31,5 minúty, čo je v tejto triede prijateľná hodnota. Priemerný nabíjací výkon bol počas celej relácie 83,3 kW a celkovo sme za 33 minút doplnili 45,9 kWh energie.
Galéria
Test Lexus RZ 300e: Záverečné hodnotenie
Ak to celé zhrniem, tak Lexus RZ 300e je veľmi príjemné auto, ktoré ale nemá asi žiadnu oblasť, čím by ma špeciálne nadchlo. Nechápte to prosím zle. Všetky oblasti auta sú na vysokej úrovni, pričom s výnimkou absencie bezdrôtového spojenia telefónu žiadna nevyčnieva tak, že by niekomu mohla vadiť, no ja si myslím že ide len o bonus. Zvládne všetky spôsoby jazdy, príjemne drží na ceste, ponúka dostatok priestoru pre všetkých a tiež nemá vôbec malý kufor. S touto cenovkou ide o slušný elektromobil, ktorý môže zavariť niektorým konkurentom.