MojElektromobil

Do redakcie nám opäť zavítal prvý čistokrvný elektromobil značky Lexus, ktorý dorazil aj na náš trh. Testovali sme už síce aj elektrický Lexus RZ 450e, no novinka prichádza s pohonom prednej nápravy aj nižšou cenou. Bol som preto veľmi zvedavý, aké sú rozdiely medzi oboma modelmi a či prišli aj vylepšenia vo oblasti dojazdu a nabíjania. Toto je test Lexus RZ 300e.

Test Lexus RZ 300e: Cena, výbava a konkurencia

Momentálne si na Slovensku viete kúpiť tento model v troch verziách výbavy, a to s prekvapivo veľkou zľavou. Najlacnejšia verzia výbavy Comfort prichádza na náš trh s akciovou cenou od 49 900 €. Strednú úroveň zastupuje verzia výbavy Executive, ktorú sme testovali aj my, a jej cena začína na 53 900 €. Najvyššiu verziu reprezentuje výbava s príznačným názvom Luxury, ktorú môžete mať u od 65 400 (so zľavou až 11 900 €).

Lexus RZ 300e
Lexus RZ 300e

V nami testovanej výbave Executive môžete nájsť hneď niekoľko doplnkových prvkov výbavy. V oblasti bezpečnosti tu nájdete napríklad aj prednárazový bezpečnostný systém, asistent poloautonómnej jazdy v jazdnom pruhu, automatické ovládanie diaľkových svetiel, systém rozpoznávania dopravných značiek, zadnú parkovaciu kameru, či systém sledovania dopravy pred vozidlom a ďalšie. Okrem toho sú tu aj pokročilé LED svetlomety, dažďový senzor, 18″ disky, strešné lišty a ťažná kapacita do 750 kg.

capri
Ford Capri

Ku konkurentom tohto elektromobilu sa určite bude radiť populárny model Slovákov – Škoda Enyaq. Ten vo verzii Enyaq 60 po facelifte stojí od 40 720 €, vrátane 3 000 € zvýhodnenia. Prichádza aj na náš trh s 63 kWh batériou, 165 kW nabíjaním, výkonom 150 kW či zrýchlením z 0 na 100 km/h za 8,1 sekundy. Ako ďalší vyberám medzi konkurentov aj Ford Capri. Ten vo výbave „Capri“ začína cenovo už od 36 990 €. V tejto verzii prichádza ale len s 55 kWh batériou, 145 kW nabíjaním, či zrýchlením z 0 na 100 km/h za 9 sekúnd (výkon 125 kW). Okrem toho na jedno nabitie ponúka dojazd 393 km v tejto verzii, vo vrcholovej to je až 627 km.

Rozmery (dĺžka × šírka × výška) 4 690 × 1 860 × 1 600 mm, rázvor 2 850 mm
Pohotovostná hmotnosť 2 030 kg
Celková hmotnosť 2 520 kg
Frunk nemá
Koeficient odporu vzduchu (Cd) 0,28
Maximálny výkon, pohon 150 kW (204 k), FWD
Krútiaci moment 266 Nm
Udávaný dojazd (WLTP) 420 km
Maximálna rýchlosť 160 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h 8,0 s
Kapacita batérie 71,4 kWh (64 kWh využiteľných)
Výkon DC nabíjania 147 kW
Výkon palubnej nabíjačky 6,6 kW
Objem batožinového priestoru 522 l / 1515 l
Cena testovaného vozidla od 53 900 €

Test Lexus RZ 300e: Interiér a exteriér

Vo vnútri hneď na prvý pohľad zistíte, ako by mal vyzerať luxus v aute. Nádherná oranžovohnedá farba sa tu vyníma spolu s kontrastnou čiernou, ktorá sa sem presunula aj z exteriéru. Vyzerá to tu naozaj prémiovo, čo určite cítite aj z fotografií. Riadiacu páku nahradilo otočné koliesko, nechýbajú držiaky na pitie, čo však chýba je úložný priestor „priehradka“ pred nohami spolujazdca. Tú vymenili za výhrevné panely, ktoré sú energeticky efektívnejšie a taktiež rýchlejšie dokážu vyhriať auto ako klasické kúrenie.

Priehradka sa presunula do priestoru v stredovom tuneli, aj keď v obmedzenejšom objeme. Nad ňou nájdeme tri USB-C vstupy pre nabíjanie smartfónu, či priamo pod nimi aj bezdrôtovú nabíjačku. Čo upúta pozornosť sú určite otočné ovládače klimatizácie, ktoré sú priamo v hlavnom stredovom displeji. Ten má uhlopriečku až 14 palcov, pričom odozva je priemerná a prepracovanosť jednotlivých možností v menu celkom slabá. Inak mu ale nemám čo vytknúť. Dopĺňa ho 7″ displej vodiča, ktorý takisto neurazí, no určite svojou grafikou ani neoslní.

Vzadu nájdeme dostatok miesta aj pre početnejšiu posádku, pričom aj pri mojej výške 195 cm som nemal problém tu posedieť dlhší čas. Dostatočný bol priestor ako na nohy, tak aj na hlavu. Ak to mám porovnať s ostatnými elektromobilmi, ktoré som v poslednej dobe testoval, toto je jeden z tých, v ktorých som sa cítil najpríjemnejšie.

Lexus RZ 300e
Lexus RZ 300e

Nechýbalo ani elektrické nastavenie a vyhrievanie sedadiel, čo pomôže najmä v zimných mesiacoch, no v týchto letných mi chýbalo ventilovanie. Čo mi však veľmi chýbalo, a je pre mňa neprijateľné aby to moderné auto nemalo, je bezdrôtová podpora Android Auto a Apple CarPlay. Musel som tak počas testu používať na prepojenie s autom kábel.

Zvonku je to mierne agresívnejšie pôsobiace SUV, ak to porovnám s už spomínaným Enyaqom či Fordom Capri. Vpredu je kapotou trošku nižšie, ako ostatné, čo mu dodáva aerodynamickejší tvar, spolu so silnejším športovým pohľadom. Nevšednosť mu dodávajú aj zadné „spojlery“, ktoré pôsobia veľmi netradične, najmä pri vozidlách kategórie SUV. Veľmi sa mi ešte páčil zadný svetelný podpis, keďže prechádza celou šírkou a svetlá sú prepojené.

Jazda, výkon a rekuperácia

Čo sa týka celkového jazdného zážitku, nemám Lexusu čo vytknúť. Cítite sa v ňom počas celej jazdy veľmi príjemne pokiaľ chcete, vrátane využívania tempomatu. Ten som používal celkom často a nikdy som nemal pocit, že by ma sklamal. Na ceste drží tak ako má, posed je vďaka baterke v podlahe mierne vyšší, no nič čo by mi prekážalo a rovnako si jazdu chválili aj ostatní členovia posádky.

Ak padne reč na podvozok, ten v tomto prípade nie je adaptívny, no auto nerovnosti zvláda ukážkovo, aj vďaka lepším tlmičom. Rovnako dobré je aj odhlučnenie interiéru. V meste je to ale o inom a vozenie je také akým si ho spravíte. Auto má totiž dostatočný výkon na svoju veľkosť, mnoho spaľovacích automobilov by v tejto cenovej kategórii dokonca zahanbil. Výkon vozidla je 150 kW pri 266 Nm krútiaceho momentu. To v praxi znamená, že zvláda z 0 na 100 km/h už za 8,0 sekundy.

Lexus RZ 300e
Lexus RZ 300e

Rekuperácia sa automaticky zapne pri zaradení „D“ na koliesku, pričom si ju viete korigovať podľa svojich predstáv pádlami pod volantom. Najvyšší level však neznamená ovládanie auta jedným pedálom (úplne zastavenie keď dáte dole nohu z plynu), na druhej strane je najnižší level úplne bez rekuperácie – plachtenie. Reakcia na stlačenie pádla je veľmi rýchla a viete si aj takýmto spôsobom zjednodušiť jazdu, keď v prípade potreby brzdenie len posuniete pádlom level rekuperácie na vyšší stupeň.

Test Lexus RZ 300e: Spotreba a dojazd

Ako obvykle, aj tu sme sa zamerali na spotrebu a dojazd vozidla v rôznych podmienkach, ktoré môžu nastať. Počas testovania sme mali prevažne teplo, keďže sme auto testovali v strede leta, a teda môžeme zatiaľ len odhadovať, ako sa bude auto správať v zime. Zobrali sme ho na výlet po diaľnici do maďarského Győr-u, na testovací prímestský okruh, aj sme si čo-to odjazdili po meste. Aké sú ale výsledky?

  • v meste – 12,7 kWh/100 km
  • prímestský okruh – 10,8 kWh/100 km
  • diaľnica 110 km/h – 16,0 kWh/100 km
  • diaľnica 120 km/h – 18,0 kWh/100 km
  • diaľnica 130 km/h – 20,5 kWh/100 km

Tieto hodnoty keď prepočítame na dojazd, dostaneme takéto čísla:

  • v meste – 504 km
  • prímestský okruh – 593 km
  • diaľnica 110 km/h – 400 km
  • diaľnica 120 km/h – 356 km
  • diaľnica 130 km/h – 312 km
  • Dojazd udávaný výrobcom podľa WLTP – 420 km

Pozrite si ešte, ako sa mu darilo na prímestskom okruhu v porovnaní s ostatnými elektromobilmi na letných pneumatikách:

Porovnanie spotreby prímestský okruh 2025 - letné pneu
VozidloSpotrebaTeoretický el. dojazdVonkajšia teplota
Renault 5 E-Tech comfort range9,5 kWh / 100 km547 km21 °C
Ford Puma Gen-E10,0 kWh / 100 km436 km29 °C
Mini Cooper SE10,3 kWh / 100 km478 km28 °C
Alfa Romeo Junior10,8 kWh / 100 km470 km28 °C
Lexus RZ 300e10,8 kWh / 100 km592 km30 °C
Renault 4 E-Tech comfort range11,4 kWh / 100 km456 km30 °C
Tesla Model Y Juniper AWD11,4 kWh / 100 km657 km22 °C
Volkswagen ID.3 Pure11,5 kWh / 100 km478 km7 °C
Škoda Enyaq 85x11,5 kWh / 100 km670 km18 °C
Volkswagen ID.4 Pure11,6 kWh / 100 km448 km25 °C
Ford Capri AWD12,0 kWh / 100 km658 km20 °C
Hyundai Kona Electric+12,4 kWh / 100 km527 km25 °C
Kia EV312,5 kWh / 100 km624 km30 °C
Peugeot e-300812,9 kWh / 100 km566 km22 °C
BMW iX xDrive4513,1 kWh / 100 km723 km30 °C
Audi S6 e-tron Avant13,3 kWh / 100 km714 km22 °C
Peugeot E-308 SW13,6 kWh / 100 km374 km14 °C
Hyundai Ioniq 5 AWD N Line13,9 kWh / 100 km576 km17 °C
Volvo EX90 Performance AWD14,0 kWh / 100 km764 km31 °C
Volkswagen ID. Buzz GTX Long14,2 kWh / 100 km605 km25 °C
Mercedes-Benz EQS 500 4MATIC15,0 kWh / 100 km787 km14 °C
BYD Sealion 7 Excellence AWD16,8 kWh / 100 km544 km29 °C
Mercedes-AMG EQE 43 SUV18,0 kWh / 100 km503 km27 °C

Batéria a nabíjanie

V podlahe nájdeme batériu s celkovou kapacitou 71,4 kWh, z čoho je 64 kWh využiteľných. Má dobre nastavený teplotný manažment, spolu s možnosťou predohrevu batérie pred jej nabíjaním cez navigáciu. Táto metóda vám určite dokáže pomôcť, najmä počas zimných mesiacov, kedy je problém štandardne zahriať batériu.

nabijacia krivka
Nabíjacia krivka vozidla na 300 kW nabíjacej stanici

Vyskúšali sme si nabíjanie na 300 kW nabíjacej stanici ZSE Drive, pričom maximálny nabíjací výkon auta je 147 kW. Vypýtali sme si aj nabíjaciu krivku, ktorá je celkom zaujímavá. Maximálny nabíjací výkon totiž dosiahol sľubovaných 147 kW. Nabíjanie z 10 na 80 % v tomto prípade trvalo 31,5 minúty, čo je v tejto triede prijateľná hodnota. Priemerný nabíjací výkon bol počas celej relácie 83,3 kW a celkovo sme za 33 minút doplnili 45,9 kWh energie.

Galéria

Test Lexus RZ 300e: Záverečné hodnotenie

Ak to celé zhrniem, tak Lexus RZ 300e je veľmi príjemné auto, ktoré ale nemá asi žiadnu oblasť, čím by ma špeciálne nadchlo. Nechápte to prosím zle. Všetky oblasti auta sú na vysokej úrovni, pričom s výnimkou absencie bezdrôtového spojenia telefónu žiadna nevyčnieva tak, že by niekomu mohla vadiť, no ja si myslím že ide len o bonus. Zvládne všetky spôsoby jazdy, príjemne drží na ceste, ponúka dostatok priestoru pre všetkých a tiež nemá vôbec malý kufor. S touto cenovkou ide o slušný elektromobil, ktorý môže zavariť niektorým konkurentom.

Náš tip
Kia EV5 oficiálne v Európe, spoznali sme prvé ceny
4. septembra 2025

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

Nie je možné pridávať komentáre.

+