MojElektromobil

Minulý týždeň sme mali možnosť vyskúšať si na vlastnej koži nové vozidlo od spoločnosti DS. Nejde však o klasický elektromobil, no tentokrát sme testovali plug-in hybridnú verziu vozidla. To už na prvý pohľad pôsobí veľmi luxusne a zároveň športovo. Toto je test DS 4 E-Tense PHEV.

Test DS 4 E-tense PHEV: Cena a výbava

Cena plug-in hybridnej verzie automobilu začína na 48 990 €, no verzia, ktorú sme mali možnosť testovať sa predáva za 59 890 €. Značka DS ponúka aj verzie s čisto spaľovacími motormi, pri ktorých cena začína už od 34 490 €. V plug-in hybridnej verzii potom existuje len verzia s výkonom 225 koní.

DS 4 E-tense PHEV
DS 4 E-tense PHEV | Zdroj: Michal Lauko

Za príplatky si však viete zvoliť z celkovo až piatich typov výbavy vozidla. Patria sem verzie Performance line, Rivoli, Cross Rivoli, Opera a Cross Opera. Čo sa týka ich ceny, tak v predchádzajúcej vete sú zoradené vzostupne od najlacnejšej. Testovací model bol vo výbave Opera, ktorá oproti predchádzajúcim typom výbavy ponúka 360° parkovaciu kameru, monitorovanie nerovností na ceste, superuzamykanie + vylepšený alarm, elektrické predné sedadlá spolu s vyhrievaním, elektricky sklápateľné zrkadlá, akustické bočné okná, hlinikové pedále či hands-free ovládanie batožinového priestoru.

Parametre vozidla

Rozmery (dĺžka x šírka x výška) a hmotnosť4 400 x 2 061 x 1 470 mm a 1 790 kg
Výkon spaľovacieho motora180 koní / 133 kW
Výkon elektromotora110 koní / 81 kW
Celkový systémový výkon225 koní / 168 kW
Krútiaci moment320 Nm
Kapacita batérie12,4 kWh
Udávaný elektrický dojazd62 km
Maximálna rýchlosť 233 km/h
Cena od48 990 €
Cena testovaného vozidla59 890 €

Batéria a nabíjanie

V prípade plug-in hybridných vozidiel je bežné, že ich batéria nedosahuje kapacitu bežných elektromobilov. Aj pri DS 4 sa toto pravidlo potvrdilo, kapacitne dokonca ide o jednu z tých menších. Batéria s kapacitou 12,4 kWh by mala podľa oficiálnych informácií zabezpečiť maximálny dojazd v elektrickom režime až 62 km. Pri našom testovaní však ani raz pri jej plnom nabití neukazovalo vozidlo dojazd viac ako 39 km.

DS 4 E-tense PHEV
Nabíjací port | Zdroj: Michal Lauko

Aj keď sme vozidlo netestovali v lete, teploty zas také extrémne neboli. Ideálne by bolo dosiahnuť aspoň 50 km dojazd, no reálne som sa na viac ako 40 km nedostal. Vo vozidle sa nachádza 7,4 kW palubná nabíjačka, rovnako ako kábel na domáce nabíjanie. Batéria sa z 0 na 100 % nabije približne za 2 hodiny. Pri domácom nabíjaní sme na 100 % nabili batériu za približne 7,5 hodiny. Určite by tak nevznikol problém, že by ste ho cez noc nestihli nabiť aj na domácej nabíjačke.

Počas nabíjania sa na displeji zobrazujú dôležité údaje, akými sú stav batérie, zostávajúci čas nabíjania a prípadný dojazd. Pri nabíjaní nenastali žiadne problémy a všetko fungovalo tak ako má.

Test DS 4 E-tense PHEV: Jazda, režimy, výkon

Už navonok pôsobí DS 4 E-Tense veľmi elegantným no zároveň športovým dojmom. Išlo o veľmi príjemné a pohodlné jazdenie, no športový výkon akosi zaostával. Zrýchlenie za pomoci elektriky tu stále bolo badateľné, no aj v hybridnom režime zaostávalo vozidlo za našimi očakávaniami. Nedá sa nič robiť, výkon 225 koní pri 320 Nm nie je ani papierovo až tak výrazný.

Celkovo ponúkalo vozidlo 4 jazdné režimy. Ako prvý spomeniem čisto Elektrický, ktorý sa mi zapínal takmer vždy (pri nabitej batérii) po naštartovaní auta. Nasledoval režim Komfort, ktorý mi neprišiel ničím špeciálny. Ďalej sa vo vozidle nachádza režim Hybrid, ktorý spája výkon oboch motorov. Ako posledný je dostupný Športový režim, v ktorom poskytuje automobil svoj najvyšší výkon. Až pri poslednom spomínanom režime som bol s celkovým výkonom vozidla spokojný, no odrazilo sa to výraznejšie aj na spotrebe.

V športovom režime auto reagovalo prakticky hneď na stlačenie pedálu, no v prípade režimu hybrid sa toto isté povedať nedá. Auto ako keby rozmýšľalo, ktorý z motor použiť a preto sa niekedy reakcia na silnejšie stlačenie plynu dosť oneskorila. V niektorých vozidlách sa niekedy obmedzuje prístup do čisto elektrického režimu, no tu som ani pri nízkej batérii tento problém nepostrehol. Celkovo však jazdné vlastnosti vozidla hodnotím pozitívne. Zrýchliť z 0 na 100 dokáže DS 4 za 7,7 sekundy.

Rekuperácia a tempomat

Veľkým plusom je umiestnenie tlačidiel adaptívneho tempomatu priamo na volant a nie na samostatnú páčku za volantom. To pomôže najmä menej skúseným vodičom lepšie pochopiť jednotlivé funkcie a nastavenia tempomatu. Okrem toho je vozidlo vybavené aj asistentom pre udržiavanie v pruhoch, ktorý funguje nie len ako záchrana pri prekročení čiary, ale aj ako základný autopilot.

DS 4
Automobil DS 4 E-tense PHEV | Zdroj: Michal Lauko

Nebol som s týmto systémom však na 100 % spokojný, pretože niekedy namiesto udržiavania v strede pruhu ma zvyklo hádzať od jednej čiary k druhej. Stávalo sa tak aj za jasnej viditeľnosti a výrazných čiar. Najlepšie tento systém fungoval na diaľnici, horšie zas v meste. Pri spustení rúk z volantu trvá cca 15-20 sekúnd kým začne vozidlo žiadať opätovné vrátenie rúk na volant. Po neuposlúchnutí sa obrazová aj zvuková signalizácia zintezívni. Sledovanie čiar fungovalo 95 % času úplne dokonale.

interier
Interiér | Zdroj: Michal Lauko

Vozidlo využíva aj rekuperáciu, ktorá je ako aj pri niektorých konkurenčných vozidlách riešená tlačidlom B v rámci raadiacej páky. Už v základnom nastavení je úroveň rekuperácie nastavená na dostatočne príjemnú hodnotu, ktorá nie je príliš silná alebo slabá na to, aby cestujúcim vadila.

Test DS 4 E-tense PHEV: Infotainment

Automobil DS 4 E-tense mal v našej výbave k dispozícii veľmi pekný 10″ dotykový displej infotainmentu s názvom DS IRIS SYSTEM. Ten spoločnosť opisuje ako farebný navigačný konektívny systém 3D s hlasovým rozpoznávaním. Podporuje Apple CarPlay, Android Auto, pripojenie Bluetooth a je pripojený na audio systém so 6 reproduktormi. Tie sú dobré ale to je tak najlepšie čo o nich môžem povedať. Veľmi ma neoslnili a bolo potrebné riešiť ich prispôsobenie cez nastavenia, pretože v továrenskom nastavení produkovali nie veľmi uchu lahodiaci zvuk. Manuálne si viete nastaviť v systéme basy, výšky, prípadne kam majú reproduktory prehrávať hudbu.

DS 4
DS 4 E-tense PHEV | Zdroj: Michal Lauko

Zaujímavosťou je aj menší dotykový panel DS SMART TOUCH, ktorý slúži na ovládanie funkcií klasického vyššie spomínaného displeja. Funguje tak, že stačí podržať na mini displeji pár sekúnd prst a potom pomocou ťahania po obrazovke zvoliť jednu zo šiestich funkcií zobrazených na veľkom displeji. V infotainmente nájdeme aj zabudovanú navigáciu, ktorá dokázala v Bratislave dokonca zobrazovať aj 3D tvary budov. Na hlavnom displeji tiež môžeme sledovať 360-stupňový obraz z parkovacích kamier, ktorý je naozaj kvalitný a veľmi som si ho pri testovaní pochvaľoval.

Za volantom sa nachádza 7″ digitálny palubný počítač, ktorý ponúka hneď niekoľko možností prispôsobenia. Krásne dokáže zobraziť digitálne budíky a dokonca aj všetky potrebné informácie. Okrem toho je prepojený s rozšíreným head-up displejom. Obidva displeje si viete potom upravovať pomocou tlačidiel nachádzajúcich sa na volante. Dokážu zobrazovať informácie o hudbe, štatistikách jazdy či dokonca aj navigáciu.

displej automobil
Displej DS SMART TOUCH | Zdroj: Michal Lauko

Ovládanie klimatizácie je riešené pomocou fyzických tlačidiel, po ktorých stlačení si nastavujete už jednotlivé hodnoty pomocou stredového displeja. Vedľa tlačidiel sa z oboch strán nachádzajú dve dizajnovo veľmi zaujímavé “posúvátka,” pomocou ktorých ovládate smer prúdenia vzduchu z pekne ukrytých ventilátorov.

Interiér a exteriér

Automobil už navonok pôsobí veľmi kompaktným dojmom, čo potvrdzuje aj jeho interiér. Ak cestujete dvaja, žiadny problém nespozorujete. Problém nastáva, ak má cestovať viacero dospelých ľudí. Miesta vzadu totiž nie je veľa, ako si môžete všimnúť aj na fotografii nižšie. Na krátke vzdialenosti sa to dá vydržať ak sa aj šofér uskromní a posunie bližšie, no na dlhé vzdialenosti to naozaj nevidím.

Interiér však pôsobí moderne a štýlovo. Čo by som tomuto plug-inu vytkol, je zvláštne umiestnenie kľučiek a tlačidiel na otváranie okien. Tým, že majú dvere svojský dizajn, uberajú na celkovej kvalite používateľského komfortu. Ako vodič som som nebol úplne stotožnený s umiestnením lakťovej opierky na dverách a nebola pre mňa dostatočne komfortná. Vo vnútri ešte nájdeme menší batožinový priestor, ktorý má objem 390 litrov.

Kufor
Kufor DS 4 E-tense PHEV | Zdroj: Michal Lauko

Zvonku pôsobí automobil agresívnejším športovým dojmom. Stretol som sa však aj s názormi, že automobil pôsobí ako keby bol viac určený pre ženy. Mne sa však to, ako vyzerá vozidlo veľmi páčilo. DS pridalo na vozidlo chrómové prvky, ktoré decentne dopĺňajú až tak dosť elegantne pôsobiace vozidlo. Chrómové sú aj kľučky, ktoré sa pri jazde zatiahnú do vozidla, a znižujú tak celkový aerodynamický odpor vzduchu.

Test DS 4 E-tense PHEV: Dojazd a spotreba

Maximálny elektrický dojazd udávaný automobilkou sa nachádza na hranici 62 km. Keďže sme automobil testovali vo väčšom chlade, aj pri 100 % nabití nám neodhadovalo dojazd vyšší ako 40 km. Rozdiel by určite nastal pri letnom testovaní. Spotreba energie sa v režime hybrid pri jazde v meste nachádzala niekde na úrovni 16,5 kWh/100 km. V čisto elektrickom režime to potom bolo 20,2 kWh/100 km. Pri jazde na diaľnici a konštantnej rýchlosti 110 km/h sa spotreba v režime hybrid pohybovala na úrovni 5,7 l/100 km. Pri rýchlosti 130 km/h sa spotreba vyšplhala na 7,3 l/100 km.

DS 4 E-tense PHEV | Zdroj: Michal Lauko
DS 4 E-tense PHEV | Zdroj: Michal Lauko

Batéria dokonca takmer vydržala nabitá po celú dobu trvania takmer 200 km testovacej trasy. Vybila sa na posledných 20 kilometroch. Pre porovnanie napríklad taký Citroen C5 Aircross PHEV sa nám vybil už po prvých 50 kilometroch. Celkový dojazd pri plne nabitej batérii a plnej nádrži sa pohyboval na úrovni 570 km.

Spotrebu vozidla môžete sledovať aj pomocou palubného počítača, stačí si len nastaviť práve takéto zobrazenie. Škoda je, že dokáže vozidlo na tomto displeji zobraziť len spotrebu benzínu, a nie batérie. Spotrebu batérie zistíte len po odstavení vozidla a ukončení jazdy. Vtedy vám displeje zobrazia informácie o jazde, a tiež o spotrebe v elektrickom režime. Pri niektorých testovacích vozidlách sa mi už stalo, že vás automobil nepustil z určitých dôvodov do elektrického režimu. Pri DS 4 E-tense sa mi takáto situácia nenaskytla ani raz, za čo dávam palec hore.

Galéria

Test DS 4 E-tense PHEV: Záverečné hodnotenie

Celkový dojem z testu DS 4 E-tense PHEV je pozitívny. Nejde síce o najvýkonnejšie vozidlo vo svojej triede, no ani vyslovene po tejto stránke nesklamalo. Výbava vozidla je viac než slušná a potešila najmä kvalita parkovacích kamier. Trošku ma mrzelo, že sme sa pri testovaní ani z ďaleka nepriblížili sľubovaným 61 km elektrického dojazdu podľa WLTP. Potešili aj displeje infotainmentu, ktoré boli veľmi kvalitné a veľmi zaujímavo spracované a oproti niektorým vozidlám nepôsobili “nudne.” Vozidlu nechýbajú ani najnovšie technológie, či podpora systémov Android Auto a Apple CarPlay. Nejde však o automobil, s ktorým vezmete partiu priateľov a vyrazíte na dovolenku niekam k moru, a to hlavne kvôli nedostatku miesta pre vzadu sediacich pasažierov.

  • Veľmi pekný dizajn exteriéru
  • Kvalitný infotainment
  • 360 stupňová kamera
  • Šikovný “autopilot”
  • Pekné elektrické strešné okno

  • Nemožnosť sledovania elektrického dojazdu počas jazdy na palubnom počítači
  • Málo miesta pre pasažierov vzadu
  • Zvláštne riešená lakťová opierka na dverách

Náš tip
Test MG eHS PHEV: Príjemné elektrifikované prekvapenie z Číny
25. apríla 2023

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+