MojElektromobil

Dnes ráno o 5:00 nášho času predstavil Elon Musk prvý tunel svojej „Boring Company“. Testovací tunel sa nachádza v Los Angeles.

Pracovný vjazd do tunela. Foto: Electrek

Návrh počítal s použitím podvozkov, ktoré budú prevážať buď samotné autá, alebo kabíny s cestujúcimi. Od toho sa teraz úplne upúšťa.

Nový plán už ráta iba s autonómnymi autami, ktoré budú mať nainštalované špeciálne vodiace kolesá pre jazdu v tuneli. Tieto sa automaticky vysunú z podvozku pri zostúpení do tohto špeciálneho tunela, a zasunú pri jazde po normálnych cestách.

Pomocné kolesá budú príplatkovou výbavou v cene približne 200 až 300 dolárov. Bude ich však údajne možné doinštalovať aj na súčasné Tesly.

Vodiace kolesá sú potrebné pre bezproblémovú jazdu v tuneli o malom priemere. Vŕtanie tunelov menších priemerov značne zlacní a zrýchli ich výstavbu.

Súčasťou otváracieho ceremoniálu bola aj jazda tunelom na Tesle Model X. Dizajn jej vodiacich kolies ako aj bočných častí tunela nie je finálny, všetko sa ešte bude upravovať. Podľa Muska stále experimentujú ako čo najrýchlejšie a najlepšie budovať betónový okraj tunela. Toto by však malo byť vyriešené už čoskoro. Následne bude jazda pohodlná a hladká.

Hoci bola funkčnosť predstavená s Teslou, Elon Musk dodáva, že tunely budú môcť využívať aj vozidlá iných značiek. Má samozrejme na mysli výhradne elektrické vozidlá, schopné udržať rýchlosť 235 km/h, s autonómnymi funkciami.

Zaujímavosťou celého systému je aj využitie vyťaženého materiálu. Z neho bude Boring Company vyrábať špeciálne tehly na štýl Lega, ktoré budú použiteľné ako regulérny stavebný materiál. Cena jednej takejto tehly by mala byť približne 10 centov. To spoločnosti pomôže nielen zbaviť sa pre nich odpadového (avšak nijak závadného) materiálu, a zároveň minimalizovať s tým súvisiace náklady. Práve cena nakladania s vyťaženým odpadom tvorí pri bežnej stavbe tunela až 15% z celkových nákladov na výstavbu.

Optimalizáciou procesov chce Elon Musk dosiahnuť výstavbu tunelov za zlomok času a nákladov. Tie by mali pomôcť odbremeniť dopravu na najvyťaženejších úsekoch. Výstavba testovacieho tunela stála iba 10 miliónov dolárov (väčšina porovnateľne dlhých tunelov stojí viac ako miliardu). A to sú podľa jeho slov iba na začiatku.

Na záver dodáva, že s financiami problém mať nebudú. Už teraz sú zahltení množstvom ponúk na investovanie.

Boring Company držíme palce a veríme že sa podobných tunelov za zlomok nákladov dožijeme aj u nás na Slovensku.


Už Vám nič neujde!

Prihláste sa na odber noviniek súvisiacich s týmto vozidlom

19. decembra 2018
Zdroj: electrek.co

+