Niet pochýb o tom, že Tesla je automobilka, ktorá doslova naštartovala éru elektromobility. Dnes ale už ani zďaleka nie je jediným výrobcom, ktorý má v portfóliu kvalitné modely. Konkurencia je rok čo rok silnejšia a výhody americkej automobilky sa akosi strácajú. V každom prípade, práve Tesla si dlhodobo držala vysokú mieru lojality svojich zákazníkov. Avšak teraz to vyzerá tak, že tieto časy sú nenávratne preč. Na tému upozornil portál Electrek.
Strmý pád
Z absolútneho vrcholu klesla automobilka na úplne priemerné výsledky. Ak sa na tento trend pozrieme z časového hľadiska, tak pokles dôvery a lojality začal presne v čase, keď sa Elon Musk začal miešať do politiky.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Čínske značky si podmanili európsky trh. Znamená to koniec domácich automobiliek?
- Srbsko pozastavilo dotácie na elektromobily. Záujem predbehol rozpočet
- Slovensko príde o ikonu. Volkswagen ukončuje výrobu populárneho SUV, stopku dostáva aj známy elektromobil
Pád začal v júli minulého roka, kedy Tesla v tomto ukazovateli prudko klesla. To bolo spojené s Muskovým verejným záväzkom venovať stovky miliónov dolárov doslova na protienvironmentálnu politickú kampaň Donalda Trumpa, ktorý sľúbil, že urobí všetko pre zničenie odvetvia elektromobilov. Celkom paradox. Dôvera naďalej klesala, keď sa Muskov vzťah s Trumpom prehlboval.
Lojalita zákazníkov k Tesle dosiahla absolútny vrchol v júni 2024, keď bola na úrovni 73 percent. Len počas nasledujúceho mesiaca prudko klesla. V marci tohto roka dosiahla dno na úrovni 49,9 %. To znamená, že približne tretina majiteľov Tesly, ktorí by si kúpili aj ďalšiu Teslu, sa rozhodla kúpiť inú značku.

Graf vyššie ukazuje, že Tesla dlhodobo hrala akúsi vlastnú hru, pretože v tomto ukazovateli prakticky nemala konkurenciu. Pokles na 49,9 percenta automobilku dokonca krátko dostal pod priemer v odvetví, čo sa ešte nikdy predtým nestalo. Ani po zotavení sa stále nenachádza na prvom mieste. Teraz je za Chevroletom a Fordom, približne na rovnakej úrovni ako Toyota.
Zákazníci začínajú odchádzať
Problémy americkej automobilky ukazuje aj ďalšia metrika – odchody zákazníkov. Tie ukazujú, o koľko viac domácností prechádza z inej značky na vašu značku v porovnaní s počtom domácností, ktoré prechádzajú z vašej značky na inú. Tieto čísla boli pre Teslu dlhodobo skvelé, priam neuveriteľné. Priemerom bolo 5:1. Dobre si v uplynulých rokoch viedli aj Genesis s koeficientom 2,8 a Kia/Hyundai s 1,5, respektíve 1,4. Teraz sa však Tesla nachádza niekde pod hodnotou 2, čo predstavuje viac ako 60 % pokles.