Systém autonómneho jazdenia Full Self-Driving od Tesly plnohodnotne funguje v USA a v niektorých ďalších krajinách sveta, no v Európe je situácia kvôli prísnym bezpečnostným nariadeniam pomerne komplikovaná. Tunajší majitelia elektromobilov Tesla môžu využívať len klasické udržiavanie v pruhoch, auto vás samo do cieľa neprivezie.
Tesla uviedla konkrétny termín spustenia, no nakoniec je všetko inak
Automobilka sa samozrejme snaží presadiť aj na starom kontinente, no zatiaľ neúspešne. Portál Electrek uvádza, že po rokoch nejasností konečne oznámila konkrétny termín, kedy ba mal byť Autopilot spustený aj v Európe. Automobilka totiž tvrdila, že holandský regulátor RDW prisľúbil udeliť národné schválenie vo februári 2026. Pre európskych majiteľov, ktorí majú k dispozícii len veľmi obmedzenú verziu FSD, by tak išlo o zásadnú zmenu.

Nadšenie ale netrvalo dlho. RDW v zápätí oznámil, že žiadny prísľub nedal. Podľa regulátora existuje len harmonogram, na základe ktorého má Tesla vo februári budúceho roka demonštrovať, že FSD Supervised spĺňa požadované štandardy. O tom, či sa to naozaj podarí, rozhodne až výsledok testov, v rámci ktorých je prvoradá bezpečnosť.
![]()
Nemali by ste prehliadnuť:
- Elektromobily a elektromagnetické žiarenie. Sú obavy opodstatnené? Nemecká štúdia prišla k zaujímavým záverom
- Report STK: Elektromobily dobiehajú „spaľováky“ v životnosti, no obľúbená značka prepadla
- Veľký test degradácie batérií elektromobilov: Autá ktorej značky ju majú najnižšiu?
![]()
Tesla sa v tomto prípade pokúša o takzvanú národnú výnimku. Ak by Holandsko schválenie udelilo, ďalšie krajiny EÚ by mohli toto rozhodnutie okamžite prevziať. V praxi by to mohlo spustiť dominový efekt a predbehnú zdĺhavý proces celoeurópskej legislatívy.
Tvrdé pravidlá v Európe znamenajú stopku. Zatiaľ
Nie je žiadnym prekvapením, že Tesla nastavené pravidlá kritizuje a tvrdí, že mnohé predpisy sú zastaralé a príliš založené na pravidlách, čo robí súčasnú podobu Autopilota nelegálnou. Zároveň tvrdí, že ak by ho upravila v súlade s podmienkami, znížila by sa jeho bezpečnosť.
Jedným z argumentov automobilky je interné testovanie, v rámci ktorého vozidlá najazdili viac ako milión kilometrov v 17 európskych krajinách, avšak bez údajov o počte zásahov vodiča alebo zlyhaní systémov je tento údaj pre odborníkov len orientačný. Tesla zároveň pracuje s tvrdením že FSD je bezpečnejší ako ľudskí vodiči, no takéto vyhlásenia tu už od automobilky máme roky.

Ohlásenie termínu bolo jedným z najambicióznejších krokov Tesly v Európe za posledné roky, no história ukazuje, že trochu opatrnosti by nebolo na škodu. Elon Musk už v roku 2022 sľúbil spustenie FSD v Európe, no nestalo sa tak. Následné sľuby hovorili o začiatku roka 2025, no stále nič. Musk je však známy svojimi tvrdeniami a plánmi, ktoré sa nakoniec nenaplnia.
Problémy aj vo vlastných radoch, starší hardvér nespĺňa potrebné požiadavky
Problémové budú staršie vozidlá Tesla, ktoré nemajú najnovší hardvér (HW4). Tie pravdepodobne plnohodnotného Autopilota nikdy nedostanú, pretože nespĺňajú základné požiadavky. Viac informácií o tejto téme nájdete v článku Staršie Tesly pravdepodobne nikdy neponúknu plne autonómne riadenie.
Predaje Tesiel sa v Európe prepadajú a ani spustenie plnohodnotného Autopilota predajom pravdepodobne nepomôže. Avšak aj napriek nižším predajom je Model Y stále najpredávanejším elektromobilom v Európe, no čísla z predchádzajúcich rokov sa mu stále nedarí naplniť.




