Tatra predstavila verejnosti nový prírastok do rodiny vozidiel Force e-Drive, tentoraz v podobe plne elektrického modelu BEV 8×8. Pre automobilku ide o historický míľnik, keďže ide o jej prvé nákladné vozidlo poháňané výhradne batériami. Novinka vznikla na základe skúseností získaných počas vývoja vodíkového aj plug-in hybridného prototypu, no tentoraz prichádza v podobe uceleného riešenia pripraveného na ostrú prevádzku. Informácie zverejnil portál fDrive.
Tatra predstavuje nový model BEV 8×8
Premiéru absolvovala na e-Salóne v pražských Letňanoch, kde zaujala ako masívny štvornápravový sklápací automobil určený do oblastí, kde sa klasická technika často dostáva na hranicu svojich možností. Tatra si aj tentoraz udržala svoju tradičnú konštrukčnú filozofiu, ktorú charakterizuje centrálny nosný rám a výkyvné polonápravy. Toto riešenie, ktoré je používané už od roku 1923, poskytuje vozidlám mimoriadnu priechodnosť a stabilitu aj na zničených cestách.

Aj keď ide o plne elektrický model, základ vozidla vychádza z architektúry spaľovacej verzie Force tretej generácie. Vďaka tomu mohla automobilka ponechať viaceré osvedčené prvky pohonu náprav a prevodových mechanizmov. Na miesto pôvodného spaľovacieho agregátu bol umiestnený elektromotor značky Danfoss, ktorý pracuje so špeciálne navrhnutou štvorstupňovou automatizovanou prevodovkou Eaton EV. Tá zlepšuje využitie výkonu a zároveň umožňuje efektívnejšie hospodárenie s energiou.

Batériový a riadiaci modul je uložený na ráme nad motorovým priestorom a čiastočne nahrádza korbu. Energiu zabezpečuje súbor dvanástich batériových článkov s kapacitou 480 kWh. Podľa typu práce, terénu a zaťaženia dokáže vozidlo prejsť na jedno nabitie približne 300 až 400 kilometrov. Batérie majú aktívne chladenie aj ohrev a zabezpečujú elektromotoru stabilný trvalý výkon 449 koní, no krátkodobo je možné ho zvýšiť až na 748 koní. Krútiaci moment dosahuje v bežnom režime 2 300 Nm a krátkodobo dokáže stúpnuť na 2 600 Nm.
![]()
Nemali by ste prehliadnuť:
- O toto elektrické a cenovo dostupné SUV od Toyoty sa idú zákazníci potrhať
- Ľady sa konečne pohli? Slovenská Arriva zaradí 17 nových elektrobusov na MHD, prvých 6 už dorazilo
- Volkswagen mieri do Číny. Vývoj prinesie super-moderné elektromobily za nižšiu cenu a s nižšími nákladmi
![]()
Podvozok rešpektuje tradičnú architektúru Tatry. Predné dve nápravy sú riadené a odpružené vzduchom, zadné využívajú kombináciu vzduchového a mechanického pruženia. Brzdovú sústavu tvoria bubnové brzdy ovládané elektronicky, čo je vhodné najmä pre znečistené prostredie, v akom sa tieto typy vozidiel často nachádzajú. Celková hmotnosť vozidla je 44 ton, no polovica hmotnosti je určená pre náklad a v prípade potreby dokáže potiahnuť aj 18 tonový príves.

Zaujímavosťou je, že napriek výrazným technickým zmenám zostala veľká časť konštrukcie zhodná so spaľovacími verziami. Tatra tak môže nový elektromobil pripraviť na masovú výrobu relatívne rýchlo a navyše vo veľkom množstve konfigurácií. Automobilka zároveň pracuje na ďalších pripravovaných riešeniach, medzi ktoré patrí model so spaľovacím motorom na predĺženie dojazdu aj komunálne vozidlo na vodíkový pohon so systémami automatizovaného riadenia. Vývoj elektrickej verzie podporil fond TAČR Trend, ktorý sa venuje inováciám v rámci českého priemyslu.




