Pokročilé asistenčné systémy autonómneho riadenia sú dnes vo svete automobilov skvelým marketingovým ťahákom. Výrobcovia sa predbiehajú v tom, ktorý z nich prinesie najlepšie riešenie. Jedným z nich je aj koncern Stellantis, ktorý v minulosti sľuboval veľké veci. No situácia sa mení a svoje úsilie musí namieriť na iné aspekty biznisu.
Stellantis si systém nebude vyvíjať interne
Portál Insideevs informoval o tom, že Stellantis upúšťa od plánov na vývoj pokročilých asistenčných systémov ADAS. Koncern momentálne súperí so slabšími predajmi elektromobilov, čo je jedným z dôvodov. Ďalšími sú vysoké náklady, technické prekážky a neistý dopyt zo strany spotrebiteľov. Inak povedané, ekonomicky to zatiaľ nedáva zmysel.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Ročne najazdí 50-tisíc kilometrov, stojí ho to menej než 500 €. Viktor má už druhý elektromobil | Rozhovor
- Elektrické kolobežky ako pasca. Medzinárodná pyramídová schéma pripravila ľudí o milióny
- Tesla má v Británii skvelý plán, no ľudia sú proti. Vadí im Elon Musk
Ešte vo februári tohto roka to vyzeralo tak, že je koncern na dobrej ceste. Oznámený bol systém STLA AutoDrive 1.0 s certifikáciou SAE Level 3. Spotrebitelia ale po pokročilých asistenčných systémoch pokukujú čoraz viac, pri niektorých automobilkách sú dokonca medzi najžiadanejšími funkcionalitami. Príkladom môže byť Tesla, ktorá má tiež v tomto smere veľké plány, no ani tu to nejde úplne podľa predstáv.
Na trhu stále nie je konečné riešenie
Väčšina systémov, ktoré sú v súčasnosti dostupné v automobiloch, je klasifikovaných ako úroveň 2. V preklade to znamená, že síce vedia jazdiť do určitej miery autonómne, no vyžadujú úplný dohľad vodiča. Spoločnosť Stellantis vyvíjala systém, ktorý mal byť ešte o úroveň vyššie.

„STLA AutoDrive umožní vodičom dočasne sa venovať úlohám, ktoré nesúvisia s riadením. Napríklad sledovanie filmu, vybavovanie e-mailov, čítanie knihy alebo jednoducho pozeranie sa z okna, čím získajú drahocenný čas.“
Stellantis takto uviedol svoj systém v tlačovej správe
Koncern sa teraz údajne spoľahne na dodávateľov tretích strán namiesto toho, aby systém vyvíjal sám. To sa síce môže spočiatku zdať z hľadiska nákladov efektívnejšie, no z dlhodobého hľadiska môže ísť o presný opak. Ďalším dôvodom, prečo automobilky tieto systémy vyvíjajú interne, je, že im to dáva plnú kontrolu nad technológiou.