MojElektromobil

Pokročilé asistenčné systémy autonómneho riadenia sú dnes vo svete automobilov skvelým marketingovým ťahákom. Výrobcovia sa predbiehajú v tom, ktorý z nich prinesie najlepšie riešenie. Jedným z nich je aj koncern Stellantis, ktorý v minulosti sľuboval veľké veci. No situácia sa mení a svoje úsilie musí namieriť na iné aspekty biznisu.

Stellantis si systém nebude vyvíjať interne

Portál Insideevs informoval o tom, že Stellantis upúšťa od plánov na vývoj pokročilých asistenčných systémov ADAS. Koncern momentálne súperí so slabšími predajmi elektromobilov, čo je jedným z dôvodov. Ďalšími sú vysoké náklady, technické prekážky a neistý dopyt zo strany spotrebiteľov. Inak povedané, ekonomicky to zatiaľ nedáva zmysel.

Nemali by ste prehliadnuť:

Ešte vo februári tohto roka to vyzeralo tak, že je koncern na dobrej ceste. Oznámený bol systém STLA AutoDrive 1.0 s certifikáciou SAE Level 3. Spotrebitelia ale po pokročilých asistenčných systémoch pokukujú čoraz viac, pri niektorých automobilkách sú dokonca medzi najžiadanejšími funkcionalitami. Príkladom môže byť Tesla, ktorá má tiež v tomto smere veľké plány, no ani tu to nejde úplne podľa predstáv.

Na trhu stále nie je konečné riešenie

Väčšina systémov, ktoré sú v súčasnosti dostupné v automobiloch, je klasifikovaných ako úroveň 2. V preklade to znamená, že síce vedia jazdiť do určitej miery autonómne, no vyžadujú úplný dohľad vodiča. Spoločnosť Stellantis vyvíjala systém, ktorý mal byť ešte o úroveň vyššie.

stellantis adas
Zdroj: Stellantis

„STLA AutoDrive umožní vodičom dočasne sa venovať úlohám, ktoré nesúvisia s riadením. Napríklad sledovanie filmu, vybavovanie e-mailov, čítanie knihy alebo jednoducho pozeranie sa z okna, čím získajú drahocenný čas.“

Stellantis takto uviedol svoj systém v tlačovej správe

Koncern sa teraz údajne spoľahne na dodávateľov tretích strán namiesto toho, aby systém vyvíjal sám. To sa síce môže spočiatku zdať z hľadiska nákladov efektívnejšie, no z dlhodobého hľadiska môže ísť o presný opak. Ďalším dôvodom, prečo automobilky tieto systémy vyvíjajú interne, je, že im to dáva plnú kontrolu nad technológiou.

Náš tip
Britský batériový vlak prekonal svetový rekord v dojazde. Ako ďaleko sa mu podarilo zájsť?
6. septembra 2025

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

Nie je možné pridávať komentáre.

+