Pokročilé asistenčné systémy autonómneho riadenia sú dnes vo svete automobilov skvelým marketingovým ťahákom. Výrobcovia sa predbiehajú v tom, ktorý z nich prinesie najlepšie riešenie. Jedným z nich je aj koncern Stellantis, ktorý v minulosti sľuboval veľké veci. No situácia sa mení a svoje úsilie musí namieriť na iné aspekty biznisu.
Stellantis si systém nebude vyvíjať interne
Portál Insideevs informoval o tom, že Stellantis upúšťa od plánov na vývoj pokročilých asistenčných systémov ADAS. Koncern momentálne súperí so slabšími predajmi elektromobilov, čo je jedným z dôvodov. Ďalšími sú vysoké náklady, technické prekážky a neistý dopyt zo strany spotrebiteľov. Inak povedané, ekonomicky to zatiaľ nedáva zmysel.
![]()
Nemali by ste prehliadnuť:
- Ročne najazdí 50-tisíc kilometrov, stojí ho to menej než 500 €. Viktor má už druhý elektromobil | Rozhovor
- Elektrické kolobežky ako pasca. Medzinárodná pyramídová schéma pripravila ľudí o milióny
- Tesla má v Británii skvelý plán, no ľudia sú proti. Vadí im Elon Musk
![]()
Ešte vo februári tohto roka to vyzeralo tak, že je koncern na dobrej ceste. Oznámený bol systém STLA AutoDrive 1.0 s certifikáciou SAE Level 3. Spotrebitelia ale po pokročilých asistenčných systémoch pokukujú čoraz viac, pri niektorých automobilkách sú dokonca medzi najžiadanejšími funkcionalitami. Príkladom môže byť Tesla, ktorá má tiež v tomto smere veľké plány, no ani tu to nejde úplne podľa predstáv.
Na trhu stále nie je konečné riešenie
Väčšina systémov, ktoré sú v súčasnosti dostupné v automobiloch, je klasifikovaných ako úroveň 2. V preklade to znamená, že síce vedia jazdiť do určitej miery autonómne, no vyžadujú úplný dohľad vodiča. Spoločnosť Stellantis vyvíjala systém, ktorý mal byť ešte o úroveň vyššie.

„STLA AutoDrive umožní vodičom dočasne sa venovať úlohám, ktoré nesúvisia s riadením. Napríklad sledovanie filmu, vybavovanie e-mailov, čítanie knihy alebo jednoducho pozeranie sa z okna, čím získajú drahocenný čas.“
Stellantis takto uviedol svoj systém v tlačovej správe
Koncern sa teraz údajne spoľahne na dodávateľov tretích strán namiesto toho, aby systém vyvíjal sám. To sa síce môže spočiatku zdať z hľadiska nákladov efektívnejšie, no z dlhodobého hľadiska môže ísť o presný opak. Ďalším dôvodom, prečo automobilky tieto systémy vyvíjajú interne, je, že im to dáva plnú kontrolu nad technológiou.




