MojElektromobil

Thajsko sa snaží znížiť emisie z nákladnej dopravy, ktorá patrí medzi najväčších znečisťovateľov v krajine. Kľúčovú úlohu v tom má nová spolupráca troch spoločnostíSAIC Hongyan, UNEX EV a U Power. Ich cieľom je rozbehnúť elektrifikáciu ťažkých nákladných vozidiel prostredníctvom výmeny batérií, čo bude riešiť problém dlhého nabíjania pri diaľkovej preprave, informuje electrive.

SAIC Hongyan dodá celkovo až 4 200 elektrických kamiónov, pričom 3 000 kusov bude určených na diaľkové trasy a 1 200 pre krátke vzdialenosti v prístavoch. Všetky vozidlá budú kompatibilné s výmennými batériami, čo zvyšuje flexibilitu prevádzky. UNEX EV vyvinie špeciálne batériové moduly, ktoré tento systém umožnia a zároveň bude podporovať predaj kamiónov so zameniteľnou batériou.

Skúsenosti by boli, už len správna realizácia

U Power sa postará o samotnú infraštruktúru pre výmenu batérií. To znamená výstavbu staníc, kde vodiči môžu rýchlo vymeniť vybitú batériu za plne nabitú. Čínska automobilka SAIC Hongyan poskytne aj technickú podporu, aby sa zabezpečila kompatibilita vozidiel so stanicami U Power a bezproblémová prevádzka v reálnej prevádzke.

Spolupráca nebude obmedzená iba na Thajsko. Firmy plánujú rozšíriť projekt do ďalších regiónov a krajín, najmä juhovýchodnej Ázie, Hongkongu, Macaa, ale aj do Európy a následne aj Latinskej Ameriky. Podľa UNEX EV ide o príležitosť vytvoriť model elektrifikácie ťažkých kamiónov, ktorý by bol škálovateľný a vhodný aj pre logistické centrá v rozvojových krajinách.

u power
Firma U Power už má skúsenosti so stanicami na výmenu batérií aj pre osobné autá | Zdroj: U Power

U Power už má s týmto prístupom skúsenosti. V roku 2025 spustil v Phukete inteligentnú stanicu na výmenu batérií pre flotilu elektromobilov upravených v spolupráci s UNEX EV. Tie slúžia pre taxi a služby zdieľanej dopravy. Práve tento projekt sa považuje za prvý krok, na ktorom sa ukázala praktickosť rýchlej výmeny batérií v reálnej prevádzke.

Nemali by ste prehliadnuť:

Systém by mohol byť veľkým prínosom pre krajiny, kde logistika zohráva kľúčovú úlohu a kde sú klasické nabíjacie prestávky pre ťažké kamióny časovo a ekonomicky nevýhodné. Ak sa model osvedčí v Thajsku, môže sa stať základom pre širšie rozšírenie elektrifikovanej nákladnej dopravy v celom regióne a neskôr aj globálne.

eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van

Téme elektrických kamiónov sa venujeme pravidelne. Aj  z tohto dôvodu každoročne pripravujeme konferenciu eFleet Day Truck&Bus&Van, ktorá je zameraná na možnosti  elektrifikácie vozových parkov v oblasti nákladnej dopravy. Pozornosť bude venovať aktuálnemu stavu elektromobility na Slovensku, trendom, plánom a požiadavkám celého segmentu.

Na podujatí sa dozviete, aké sú reálne skúsenosti a výsledky firiem, ktoré prešli na elektrický fleet. Zároveň zistíte, aké sú možnosti nabíjania, účtovania, financovania elektrického fleetu.

Náš tip
Test Fiat Grande Panda La Prima: Priestor a štýl idú ruka v ruke. Presvedčila nás však aj iným?
27. augusta 2025

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

Nie je možné pridávať komentáre.

+