Solid-state batérie sú pokročilá technológia akumulátorov, ktorá používa pevný elektrolyt namiesto kvapalného, ktorý sa používa v konvenčných lítium-iónových batériách. Tieto batérie ponúkajú množstvo výhod. Medzi tie najpodstatnejšie patrí vyššia energetická hustota, rýchlejšie nabíjanie či vyššia odolnosť voči požiaru.
Na trhu zatiaľ nemáme masovo vyrábaný elektromobil so solid-state batériou
V súčasnosti žiadne automobilky túto technológiu nevyužívajú komerčne a na trhu neexistuje masovo vyrábaný elektromobil s takouto batériou. Ale vyzerá to tak, že od toho už nie sme ďaleko.

Spoločnosť Farasis Energy, ktorá spolupracuje s automobilkou Mercedes-Benz, tvrdí, že tieto batérie tu budú skôr, ako sme si mysleli. S ich dodávkami by mohla začať už do konca tohto roka, informoval portál Electrek. Výrobca počas stretnutia, ktoré sa konalo 15. septembra, potvrdil, že vstupuje do pilotnej výroby a dodávky solid-state batérií a je pripravená technológiu uviesť na trh.
Nemali by ste prehliadnuť:
- NIO čoskoro vybaví svoje elektromobily 150 kWh solid-state batériami od WeLion
- BYD má batériu s dojazdom takmer 2000 km a mimoriadne rýchlym nabíjaním
- Xiaomi vyvíja vlastné solid-state batérie. Sľubuje dojazd 1200 km a extra rýchle nabíjanie
Farasis používa termálnu katódu s vysokým obsahom niklu a anódu s vysokým obsahom kremíka s energetickou hustotou na úrovni až 500 Wh na kilogram. Batérie budú spočiatku dodávané v menších množstvách vybraným zákazníkom. V roku 2027 je v pláne uviesť ďalšiu generáciu batérií, ktorá bude mať ešte vyššiu energetickú hustotu.
Batéria je zaujímavá aj z ekonomického hľadiska
Zaujímavé je to aj s pohľadu ceny. Spoločnosť tvrdí, že takéto batérie sú v priemere len o 5 až 10 percent drahšie ako konvenčné batérie, ktoré sa používajú v dnešných elektromobiloch. Čo sa týka zákazníkov, tak Farasis sa môže spoľahnúť napríklad na záujem od XPeng, GAC Group a podobne. V hre by mal byť samozrejme aj Mercedes, keďže táto automobilka vlastní podiel v spoločnosti, ktorý kúpila práve kvôli svojim vlastným dodávkam batérií.
Táto správa prišla po tom, čo Mercedes-Benz EQS so solid-state batériou dokázal prejsť z nemeckého Stuttgartu do švédskeho Malmö bez nabíjania. Táto trasa bola dlhá 1205 kilometrov, pričom v cieli mu zostala energia na ďalších približne 140 kilometrov.