MojElektromobil

Solid-state batérie sa po tomto novom objave nemusia zdať ako „vykúpením“ pre elektromobilitu. V porovnaní s aktuálnymi riešeniami síce majú množstvo nesporných výhod, či už ide o vyššiu hustotu, bezpečnosť a podobne. Avšak tím výskumníkov z Technickej univerzity v Mníchove odhalil, že dendrity vznikajú nielen na rozhraní elektród, ale dokonca aj v strede pevného elektrolytu. Na tému upozornil portál Electrive.

Čo sú dendrity a prečo sú problémom?

Ide o drobné ihličkovité kovové výrastky, ktoré vznikajú vo vnútri batérií počas nabíjania. Vyrastajú z povrchu anódy a môžu sa postupne predierať elektrolytom smerom ku katóde. Ak prerastú dostatočne ďaleko, prepoja oba póly batérie a dokážu spôsobiť vnútorný skrat. V praxi predstavujú jeden z najväčších problémov pre bezpečnosť a životnosť moderných batérií.

Doteraz sa predpokladalo, že pevný elektrolyt ich rast výrazne potláča a že vznikajú najmä na rozhraní medzi elektródou a elektrolytom. Výskum však ukazuje, že v solid-state batériách môžu dendrity vznikať aj v miestach, kde sme to doteraz nečakali.

Nemali by ste prehliadnuť:

Experimenty uskutočnené na zariadeniach DESY v Hamburgu ukázali, že realita je komplikovanejšia. Pomocou röntgenového žiarenia mníchovský tím sledoval štruktúru polymérového elektrolytu a prišiel k prekvapivému zisteniu. Dendrity sa nevytvárajú len tam, kde na seba materiály narážajú, ale aj hlboko v priestore elektrolytu. Presne tam, kde by podľa doterajších modelov nemali dôvod vzniknúť.

Xiaomi solid state bateria
Zdroj: Xiaomi

„Predpokladali sme, že rast dendritov začína výlučne na rozhraní medzi elektródou a elektrolytom. To, že ho pozorujeme aj v miestach vzdialených od tejto hranice, je prelomovým zistením.“

Profesor Peter Müller-Buschbaum, ktorý zastrešuje výskum funkčných materiálov na TU Mníchov

Podľa profesora Müller-Buschbauma umožnia nové poznatky vyvíjať také materiály, ktoré vnútorným kryštalizačným procesom dokážu včas zabrániť a tým výrazne predĺžiť životnosť aj bezpečnosť batérií.

Solid-state batérie je potrebné ešte vylepšiť

Výsledky však prinášajú zásadné varovanie pre celý sektor. Výrobcovia batérií sa teraz predbiehajú, ktorý z nich ako prvý príde s komerčnou výrobou solid-state batérií, čo je už takmer na spadnutie. Samotný prechod na pevné elektrolyty ale ešte nemusí znamenať, že tieto batérie budú naozaj odolnejšie a lepšie vo všetkých smeroch.

Vývojári budú pravdepodobne musieť prehodnotiť nielen použité materiály, ale aj testovacie metodiky. Ak má prísť éra naozaj bezpečných a extrémne rýchlo sa nabíjajúcich batérií, je potrebné objaviť nové riešenia na potláčanie problémov praimo vnútri elektrolytu, nie len na jeho povrchu.

Náš tip
Nová Toyota Corolla sa môže stať najkrajšou Toyotou na svete. Príde aj ako elektromobil
17. novembra 2025

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

Nie je možné pridávať komentáre.

+