MojElektromobil

Slovenský startup InoBat, ktorý mal ambíciu stať sa európskym velikánom vo výrobe batérií pre elektromobily, prechádza zásadnou zmenou. Po počiatočnom optimizme a vysokých investíciách prichádzajú tvrdé rozhodnutia. Výroba vo Voderadoch je odstavená, polovica zamestnancov prepustená a firma sa vzdala cieľa oslovovať automobilky. Namiesto toho sa chce sústrediť na menší, ale dynamickejší segment, informuje E15.

Za InoBat sa postavili významní investori, vrátane energetickej skupiny ČEZ či Czechoslovak Group. Spoluzakladateľ Marián Boček mal víziu vytvoriť „slovenskú Teslu“, čo sa z pohľadu infraštruktúry aj financovania zdalo celkom reálne. Firma vybudovala vývojové centrum za desiatky miliónov eur a avizovala výstavbu gigafabriky za miliardu. Dnes sú ale všetky tieto plány zmrazené a realita je oveľa skromnejšia.

Iný segment, iná šanca preraziť

Nový smer firmy má byť batéria E10 Cell určená pre drony a energetické úložiská. V porovnaní s bežnými článkami má zabezpečiť rýchlejšie nabíjanie, dlhší čas letu a vyšší výkon pri nabíjaní. Tieto parametre môžu byť atraktívne najmä pre profesionálne drony v obrannom, priemyselnom alebo záchranárskom sektore, kde je každá minúta vo vzduchu rozhodujúca. Nevylučuje sa ani využitie pre komerčné drony.

InoBat
Priestory haly v Šuranoch | Zdroj: InoBat

InoBat sa zároveň snaží získať nového investora z oblasti obrany, čo naznačuje, že sa chce orientovať na štátne zákazky a vojenské technológie. Tento sektor je síce stabilnejší než automobilový, ale má aj svoje riziká a dlhé schvaľovacie cykly. Napriek tomu ide o realistickejší cieľ ako súperenie s ázijskými výrobcami elektromobilových batérií.

Nemali by ste prehliadnuť:

Osud InoBatu tak signalizuje problémy európskych firiem v oblasti batériových technológií. Podobne ako švédsky Northvolt, aj slovenský podnik naráža na obrovskú konkurenciu z Ázie, kde je výroba lacnejšia a efektívnejšie škálovaná. Zmena stratégie smerom k špecializovaným produktom, ako sú batérie pre drony, môže firme pomôcť prežiť, aj keď za cenu upustenia od pôvodných plánov.

Náš tip
TEST: Renault Rafale E-Tech 4×4 PHEV: 300 koní s nádychom športovej duše
4. augusta 2025

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

Nie je možné pridávať komentáre.

+