Slovenský startup InoBat, ktorý mal ambíciu stať sa európskym velikánom vo výrobe batérií pre elektromobily, prechádza zásadnou zmenou. Po počiatočnom optimizme a vysokých investíciách prichádzajú tvrdé rozhodnutia. Výroba vo Voderadoch je odstavená, polovica zamestnancov prepustená a firma sa vzdala cieľa oslovovať automobilky. Namiesto toho sa chce sústrediť na menší, ale dynamickejší segment, informuje E15.
Za InoBat sa postavili významní investori, vrátane energetickej skupiny ČEZ či Czechoslovak Group. Spoluzakladateľ Marián Boček mal víziu vytvoriť „slovenskú Teslu“, čo sa z pohľadu infraštruktúry aj financovania zdalo celkom reálne. Firma vybudovala vývojové centrum za desiatky miliónov eur a avizovala výstavbu gigafabriky za miliardu. Dnes sú ale všetky tieto plány zmrazené a realita je oveľa skromnejšia.
Iný segment, iná šanca preraziť
Nový smer firmy má byť batéria E10 Cell určená pre drony a energetické úložiská. V porovnaní s bežnými článkami má zabezpečiť rýchlejšie nabíjanie, dlhší čas letu a vyšší výkon pri nabíjaní. Tieto parametre môžu byť atraktívne najmä pre profesionálne drony v obrannom, priemyselnom alebo záchranárskom sektore, kde je každá minúta vo vzduchu rozhodujúca. Nevylučuje sa ani využitie pre komerčné drony.

InoBat sa zároveň snaží získať nového investora z oblasti obrany, čo naznačuje, že sa chce orientovať na štátne zákazky a vojenské technológie. Tento sektor je síce stabilnejší než automobilový, ale má aj svoje riziká a dlhé schvaľovacie cykly. Napriek tomu ide o realistickejší cieľ ako súperenie s ázijskými výrobcami elektromobilových batérií.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Táto krajina má až tri štvrtiny nových áut elektrických. Vôbec sa o nej ale nehovorí
- U našich susedov vyrastá najväčší nabíjací park. Vyvenčíte tu aj svojho psa
- Prvé elektromobily Toyota vyrobené v EÚ budú vychádzať z českých výrobných liniek
Osud InoBatu tak signalizuje problémy európskych firiem v oblasti batériových technológií. Podobne ako švédsky Northvolt, aj slovenský podnik naráža na obrovskú konkurenciu z Ázie, kde je výroba lacnejšia a efektívnejšie škálovaná. Zmena stratégie smerom k špecializovaným produktom, ako sú batérie pre drony, môže firme pomôcť prežiť, aj keď za cenu upustenia od pôvodných plánov.