Svet sa neustále vyvíja a automobilky sa musia adaptovať na príchod moderných technológií. Stačí zaspať len na chvíľu a z úspešného biznis modelu sa môže stať absolútny koniec. Západné automobilky majú na trhu stále mimoriadne silné postavenie, no posledné obdobie ukázalo zaujímavý trend. Stále viac a viac sa začína dariť relatívne novým, moderným automobilkám.
Elektrifikácia hnacím motorom, je potrebné sa prispôsobiť
Jednou z nových technológií je aj elektrifikácia, ktorá zažíva obrovský boom. Dnes to vyzerá tak, že kto neelektrifikuje a nevyvíja svoje vlastné elektromobily, to bude mať v najbližších rokoch mimoriadne náročné. Rovnakého názoru je aj Håkan Samuelsson, dlhoročný generálny riaditeľ spoločnosti Volvo. Dokonca pripúšťa, že rýchla elektrifikácia automobilového priemyslu by mohla viesť k zániku niekoľkých západných a overených značiek. Na tému upozornil portál Electrek.

Samuelsson viedol Volvo v rokoch 2012 až 2022, keď odišiel do dôchodku. Akcie spoločnosti od jeho odchodu neustále klesajú, no nedávno prijal ponuku na dvojročnú zmluvu na svoj návrat do automobilky. Je jasné, že spoločnosť sa trápi, respektíve snaží sa nájsť svojho strateného lídra, ktorý ju nasmeruje na tú správnu cestu.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Dominantný hráč na slovenskom trhu predstavil diaľkový vodíkový autobus s dojazdom 800 kilometrov
- Prelomová spolupráca BMW a E.ON: Spúšťajú prvé komerčné riešenie V2G
- Najväčší svetový výrobca batérií ukázal novinku pre Európu: Extrémne rýchle nabíjanie a životnosť vyše milión kilometrov
V rámci rozhovoru pre agentúru Bloomberg sa ale vyjadril jasne. Volvo je aj napriek niektorým ústupkom naďalej odhodlané elektrifikovať. Elektromobily tejto značky sme mali možnosť otestovať aj my a boli sme s nimi veľmi spokojní. Čo sa týka predajov, darí sa hlavne najmenšiemu a najlacnejšiemu modelu Volvo EX30, ktoré je v ponuke nielen ako zadokolka, ale aj ako poriadne výkonná štvorkolka.
Silný tlak čínskych automobiliek
Samuelsson zároveň chápe, že prechod na elektromobily je pre toto odvetvie náročný a je cítiť aj veľmi silný tlak čínskych automobiliek, ktoré sa vedeli veľmi rýchlo prispôsobiť. Tento trend vidíme aj my, napríklad v štatistikách predajov, dokonca už aj v Európe. Verí, že približne o 10 rokov bude celý automobilový priemysel čisto elektrický.

Objavia sa noví dominantní hráči, akými boli v minulosti automobilky ako Ford, GM, Toyota či Volkswagen. V tomto „novom“ svete majú byť minimálne dve alebo tri veľmi silné čínske značky, čo sťaží priestor pre tradičné automobilky. To spustí vlnu reštrukturalizácie, niektoré spoločnosti sa prispôsobia, iné nie a ich prežitie bude náročné. Ktoré to sú, však Samuelsson nešpecifikoval. Dúfa však, že Volvo zostane medzi tými, ktoré to zvládnu.