Rozhovor s majiteľom Hyundai Ioniq: Neviem si predstaviť, že by sa znova vrátil k spaľováku

V najnovšom rozhovore sme vyspovedali majiteľa elektromobilu Hyundai Ioniq, ktorý nám priblížil svoje skúsenosti, ako aj to, čo v jeho prípade stálo v pozadí rozhodnutia vstúpiť medzi elektromobilistov.

Ahoj Braňo, prečo si sa rozhodol kúpiť elektromobil?

Ahoj Michal. Moje prvé auto bolo Mondeo 2.0 TDDI, to bola katastrofa, hlavne v zime. Keď sa začalo viac kaziť, tak sme si povedali že je čas kúpiť niečo nové. Keďže diesel patrí do traktora, hľadali sme nejaké benzínové približovadlo. Tiež sme chceli niečo kvalitnejšie, preto sme sa rozhodli pre Toyotu. Známi dováža jazdené Toyoty a zhodou okolností mal doma Prius druhej generácie. Ten sme si so ženou vyskúšali a veľmi sa nám zapáčil. Vtedy som si povedal, že ďalšie auto už bude čisto elektrické. A teraz v zime sme si kúpili Hyundai Ioniq 2017.

Poznal si aj predchádzajúceho majiteľa?

Osobne nie, auto mi našiel pán ktorý dováža ojazdene autá zo zahraničia. Toho som tiež predtým nepoznal, mal som pochybnosti, ale odporučila mi ho dobra známa. Auto bolo teda dovezené, konkrétne z Čiech. Majiteľovi sa skončil lízing a rozhodol sa pre iný typ, podľa mojich informácií si kupoval elektrický Hyundai Kona.

Kde „EV“ nabíjaš?

Máme dom, takže väčšinou doma na pomalej nabíjačke. Keď idem na dlhšiu trasu, tak buď na Slovnaft pumpách, alebo na GreenWay nabíjacích staniciach. Nejazdím veľa, takže mi stačí paušál Energia Standard.

V prípade, že využívaš najmä verejné nabíjacie stanice, máš zaplatený nejaký mesačný program?

Mám nulový paušál od GreenWay.

Aký spôsob nabíjania preferuješ? DC alebo AC?

Doma AC, na cestách DC.

Aké sú tvoje mesačné náklady na elektrinu?

Toto zatiaľ presne neviem. Auto máme od januára, na Greenway som tankoval len párkrát, tuším to bolo najviac 7 EUR za mesiac. Nabíjanie doma som vypočítal tiež iba zhruba. Nemáme nočný prúd, takže platíme 0,119 eur za kWh pokiaľ si dobre pamätám. Pri nabití do plna to vychádza cca 3 eurá.

Aká je tvoja priemerná spotreba, či už týždenná alebo aktuálne dlhodobá?

Okolo 11kWh /100km.

A čo servisné úkony a náklady?

Auto som kupoval jazdené, v septembri bude mať štyri roky, je teda ešte v záruke. Kupoval som ho v januári na zimných gumách, čiže som musel kúpiť letné gumy. Snažil som sa vybrať také s dobrým pomerom hlučnosti a spotreby. Continental EcoContact 6, spolu stáli 260 EUR. V máji prestalo fungovať otváranie šoférových dverí gombíkom, a tiež som si všimol že nesvieti zopár LED diód na treťom brzdovom svetle. Tak išlo auto v júni do servisu, kde to opravili na garanciu. Lenže servisák si všimol že mi vypadáva obraz z cúvacej kamery. Bohužiaľ chyba nie je v samotnej kamere, ale v audiosystéme. A keďže je čipová kríza, nové autorádio bude až v októbri.

Súvisiacie články

Keďže si auto kupoval v zime, postrehol si už rozdiel medzi dojazdom v zime a teraz v lete?

Postrehol. Keď mi ho dovozca doniesol, tak malo dojazd menej než 190 km, ale už po prvom “pomalom” nabití bolo vidieť nárast dojazdu. Podľa mňa to bolo tým že dovozca pri prenose auta z ČR (z Plzne), používal iba rýchlonabijačky, a ja som ho spočiatku tiež nabíjal iba na Slovnafte, čo spôsobilo že batéria ukazovala iný dojazd ako keď sa nabíja iba pomaly.

Využívaš aj systém na vyhriatie interiéru (klimatizovanie) pred jazdou, keď je ešte auto napojené na elektrinu?

V zime, keď som nechával auto v noci nabíjať tak áno.

Čo sa ti na jazde elektromobilom najviac páči?

Skoro všetko. To ticho, infotainment, ekológia, pohodlie.

Čo ti na tomto elektromobile vyslovene chýba, a čo sa ti nepáči?

Dojazd 200 km je na denné jazdenie OK, ale pri dlhšej trase musím stále myslieť na to že musím cestou nabíjať. Keď cestujem sám tak je mi to jedno, ale keď ideme s malým dieťaťom, tak je polhodina nabíjania dosť.

Prečo si sa rozhodol práve pre elektromobil?

Vývoj ide dopredu, treba sa posúvať. Neviem si predstaviť, že by som sa z hybridu vrátil k spaľováku.

Možno odvážnejšia otázka, ale odpoveď bude mnohých zaujímať. Zaznamenal si už degradáciu batérie? Ak áno, kedy, po koľkých kilometroch?

Auto máme pár mesiacov. Kúpili sme ho keď boli najväčšie mrazy, u nás bolo -18 °C pár dní. Vtedy ukazovala baterka 187 km, pričom reálny dojazd bol okolo 150 km. Ale teraz v lete sa baterka nabije na viac km, naposledy to bolo dokonca 264 km (!!!), čo je dosť zvláštne, lebo aj výrobca uvádza v manuáli 199 km dojazd. Ešte zvláštnejšie je že táto hodnota je reálna, lebo aj skutočný dojazd je cca toľko.

Akú najdlhšiu trasu si absolvoval s tvojím elektromobilom a akú si mal spotrebu?

Na jedno nabitie 168km, zo Senca do Žiliny. Nechcem riskovať že zostanem na diaľnici stáť s dojazdom 0 km, tak som radšej opatrný.

Koľko kilometrov si od kúpy najazdil?

Okolo 7000 km.

Náš tip
Milan kúpil elektromobil z bazáru. Ako mu slúži po troch rokoch? | ROZHOVOR
Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.