Prinášame sériu rozhovorov so skúsenými majiteľmi elektromobilov, ktorí sa podelia o svoje reálne zážitky z každodenného používania elektrických áut. Chceme tak priniesť pohľad z prvej ruky. Bez marketingových fráz, zato s praktickými poznatkami o tom, čo elektromobilita v skutočnosti prináša.
Zistíte, ako sa elektromobil správa v rôznych situáciách, na čo sa pripraviť, aké výhody a nevýhody majitelia vnímajú, no dostanete aj tipy, čo si všímať pri výbere auta a čomu sa radšej vyhnúť. Veríme, že tieto skúsenosti pomôžu každému, kto o elektromobile uvažuje, rozhodnúť sa informovane a s realistickým očakávaním.
Ivan a jeho i3-ka: Technologicky zaujímavé autíčko z karbónu
Elektromobily ho fascinovali už na vysokej škole, prvý si kúpil spontánne. Nabíja hlavne doma z fotovoltiky, verejne najčastejšie na Tesla Superchargeroch. Ročne najazdí 50 000 km s nákladmi na energiu okolo 400 – 500 €. Riešil už nejaké opravy? Čo by odporučil záujemcom o kúpu elektromobilu?
Svoje skúsenosti, tipy a postrehy majitelia elektromobilov zdieľajú aj v rámci našej komunity Nearcharger.sk. Jej cieľom je budovať aktívnu komunitu, ktorá sa podieľa na rozvoji elektromobility na Slovensku. Najnovšie svojim členom ponúka aj testovacie jazdy na elektromobiloch. Na stránke nájdete prehľadnú možnosť, ako si vybrať elektromobil, ktorý Vás zaujíma, a jednoducho si zarezervovať testovaciu jazdu. Registrácia aj samotná služba sú bezplatné.
Prečo ste sa rozhodli pre elektromobil? Čím si vás získal model, ktorým práve jazdíte?
Myšlienka auta bez škodlivých emisií ma prenasledovala už desiatky rokov. Dlho som žil v tom, že riešením bude vodík, ale potom sa objavila Tesla. Odvtedy som bol presvedčený o tom, že si elektromobil kúpim, len čo budem mať možnosť. Elektromobilitu sledujem veľmi intenzívne, denne čítam o novinkách, objavoch, technologických úspechoch v tejto oblasti, takže mám veľmi slušný prehľad. Žiaľ, v neprospech elektromobilu hovorila hlavne finančná stránka – batériové autá boli a sú stále veľmi drahé. A tak som stále iba sníval.
Potom prišiel zaujímavý zvrat – v roku 2021 som v nejakom inzeráte z autobazáru videl BMW i3 za cenu pod 20.000,- €. To bolo myslím prvé elektroauto pod touto hranicou, ktoré som videl. Ešte stále bez vážnejšieho úmyslu som prehovoril manželku, aby sme sa šli na ňom previezť.

Myslím, že to rozhodlo, lebo už prvý kontakt s ním znamenalo „lásku na prvý dotyk“. Jeho nekonvenčné riešenia (materiály, dvere, vnútorný priestor) nás oboch prekvapili a očarili. A pre mňa osobne bol veľký zážitok jazda s ním – úžasne jednoduché ovládanie, a hlavne schopnosť vystačiť si vo väčšine prípadov iba s plynovým pedálom, boli prudko návykové.
Aj keď ten konkrétny voz som nakoniec nekúpil, tak ma to priviedlo k hlbšiemu štúdiu toho auta – jeho zaujímavú históriu, detailné technické údaje, výhody aj nevýhody. Naše túžby sa splnili a 22.2.2022 sme sa stali hrdými majiteľmi úžasného auta. O dva dni vypukla vojna na Ukrajine a ceny palív zamierili ku hviezdam…
Ako riešite nabíjanie? V prípade, že využívate verejné nabíjacie stanice, máte zaplatený nejaký mesačný program?
Mám to šťastie, že vlastním rodinný dom, takže nabíjanie doma nie je problém. Po dlhých prepočtoch, čo sa mi viac oplatí, som si zmenil sadzbu na D4, aby som mohol nabíjať lacnejšie, a začal som hľadať wallbox, ktorý podporuje riadenie nabíjania v nízkej tarife. Kým som sa dopracoval k uspokojivému a finančne akceptovateľnému riešeniu, prišiel druhý nečakaný zvrat – rozhodol som sa namontovať si fotovoltiku. Takže stále nabíjam malou a slabou nabíjačkou, ktorá bola vo výbave auta, navyše s prúdom obmedzeným na najnižšiu možnú hodnotu, takže výkon nabíjania je porovnateľný s rýchlovarnou kanvicou… ale na môj bežný denný nájazd 20-30 km to bohato stačí.

Samozrejme, že nabíjaniu mimo domu sa nevyhnem – výlety, návštevy rodiny v 200 km vzdialenom meste, či dovolenky si to vyžadujú. Keďže však 95 % nabíjania je u mňa doma, nepotreboval som predplatené kWh na karte, takže som si zaobstaral základné karty u dvoch poskytovateľov nabíjania, ktoré nevyžadovali paušálne platby. S nimi si bohato vystačím pri jazdách mimo bežného dojazdu.
Ste spokojný so súčasným stavom nabíjacej infraštruktúry? Kde vidíte najväčšie rezervy?
Zatiaľ čo na západnom Slovensku sú minimálne hlavné diaľničné ťahy slušne pokryté, postupom na východ tá hustota klesá. Beriem to ako logický fakt – na východe je elektromobilov aj kvôli ich cene menej, takže logicky aj nabíjačiek nebude tak nahusto. Čo však beriem ako potešujúci fakt, je aktivita niekoľkých reťazcov, ktoré zachraňujú svojimi nabíjačkami aj menšie mestá. Preto po Slovensku cestujem bez stresu, že nebudem mať kde nabiť.
Zdá sa, že aj ubytovatelia sa začínajú zobúdzať, a aj menšie hotely už začínajú budovať nabíjacie miesta. Čo však zúfalo chýba, sú pomalšie nabíjačky priamo na sídliskách. S nádejou som sledoval projekty nabíjačiek, inštalovaných v lampách verejného osvetlenia (prekvapivo napr. v Dolnom Kubíne), čo by podľa mňa bolo ideálne riešenie. Žiaľ, zatiaľ sa veľmi nepresadzuje…
Máte nejakú zaujímavú príhodu zo svojich jázd?
Jedna z takých sa mi stala hneď na začiatku môjho života s elektromobilom. Elektromobil som kupoval koncom zimy, ale vo výbave mal iba letné pneumatiky. Tak som ho nejaký mesiac držal doma, resp. v teplejších dňoch som pobehal v okolí Trnavy. Až s príchodom jari som ho začal intenzívnejšie používať, a vtedy sa začal občas objavovať pískavý zvuk od zadného kolesa. Postupom času sa to zintenzívňovalo, a nakoniec to pri pomalom posúvaní sa v rámci sídliska bolo počuť tak, že sa ľudia obzerali. Priznám sa, hanbil som sa, že nerobím dobré meno elektromobilom, a BMW zvlášť… 🙂

To sa už nedalo ignorovať, tak som zašiel do servisu BMW, kde som problém popísal. Bol som vtedy veľmi rád, že som ho kúpil v tom špeciálnom programe so zárukou, lebo som si nevedel predstaviť, koľko by mohla stáť oprava zadnej nápravy. Už tak ma kvárila otázka, ako dlho budem bez auta. Prekvapenie prišlo ani nie po pol hodine – telefonát zo servisu. Výsledok bol prekvapivý – na zadnom kolese chýbali tri z piatich skrutiek.
Aké trasy s autom jazdíte najčastejšie, a akú máte spotrebu?
Ako bolo spomenuté, toto mestské vozidielko je využívané najčastejšie v prímestskej prevádzke, to znamená z periférie Trnavy do mesta a blízkeho okolia. V tomto režime sa mi darí udržiavať celoročnú spotrebu pod 15 kWh / 100 km. Menej časté, ale stále tradičné jazdy sú trasy Trnava-Bratislava a Trnava-Brezno. Tu už prichádza do úvahy diaľničná rýchlosť, kedy spotreba stúpa k 20 kWh / 100 km.
Musím ale priznať, že na diaľnici zvyčajne jazdím rýchlosťou 110 km/h, aj keď v prípade jazdy do Brezna by som mohol ísť rýchlejšie. Dôvodom nie je ani tak dojazd (aj keď ten tiež hrá svoju rolu), ale fakt, že to auto má veľmi tvrdé pruženie (je to taký náš malý „kostitras“), a hlavne v zákrutách pri vysokej rýchlosti na tých „galuskách“ nemám pocit stability. Obzvlášť na úsekoch v okolí Novej Bane a za Kremnicou, kde chodievam pomalšie aj so spaľovákom.
Akú najdlhšiu trasu ste absolvovali? Chodíte s elektromobilom aj na dovolenky do zahraničia?
Najdlhšiu trasu som paradoxne absolvoval nechtiac, ale nutné je priznať, že to nebola súvislá jazda. V lete po kúpe auta som chcel manželku prekvapiť, a na výročie nášho prvého stretnutia som objednal dovolenku v Mýte pod Ďumbierom, kde sme sa zoznámili. Spojil som to s návštevou jej rodiny pri Rimavskej Sobote a Brezne, takže sme si naplánovali okružnú jazdu polovicou Slovenska, z Trnavy cez Zvolen, Rimavskú Sobotu a Brezno, až sme skončili pred zamknutým hotelom v Mýte.
Nejako sa totiž nedostala ku mne informácia, že hotel sa zatvára a objednané pobyty sa rušia. Po telefóne som sa však spojil s majiteľom hotela, ktorý nám ponúkol náhradné ubytovanie v jeho druhom hoteli – Krompachy-Plejsy! Stál som poobede o štvrtej pod Čertovicou, so 14% batérie bez rýchlonabíjačky na dohľad, bez skúseností ako sa to auto chová pri jazde do skutočne vysokého kopca, cca 150 km od miesta, kam som mal ísť, a bez vízie, kde budem v Krompachoch celý týždeň nabíjať. Toto je moment, kedy by ma každý majiteľ spaľováku vysmial.
Nezostalo mi iné, ako vrátiť sa do Brezna, prespať u rodiny a plánovať, čo ďalej. Riešenie bolo jednoduché – druhé ráno som sa cestou zastavil na Táloch, kde som počas príjemnej prechádzky nabil z môjho pohľadu dostatočne na prejazd Čertovicou, a pokračoval som smerom do Krompách s dvomi nabitiami na rýchlonabíjačkách, spojených s občerstvením. Strávili sme na východe Slovenska príjemný týždeň, a nabíjajúc každý deň zdarma na novootvorenej nabíjačke pri Lidli v Krompachoch, sme najazdili stovky kilometrov po Spiši a okolí, vrátane návštevy Košíc a Prešova. Po týchto skúsenostiach som už nemal strach z dojazdu ani vo východnej časti Slovenska, kde je nabíjačiek pomenej oproti západu. A tiež som sa naučil, že čo mi Čertovica smerom do kopca vezme, to mi z veľkej časti smerom z kopca vráti.
Aké sú vaše ročné/mesačné náklady na prevádzku vozidla?
Náklady na nabíjanie som vzhľadom na komplikovanosť výpočtov s mnohými premennými (denná/nočná tarifa, pokrytie spotreby výrobou FVE a pod.) po namontovaní FVE prestal sledovať – beriem to tak, že pre bežnú prevádzku pri nabíjaní doma nezaplatím nikdy viac, ako 1 euro na 100 km. To je akoby som mal spaľovák so spotrebou 0,6l/100 km. Druhá vec je pravidelný servis – neplatím výmenu oleja, ani emisnú kontrolu, ale zato platím pravidelné dvojročné prehliadky v autorizovanom servise.
Ostatné veci, ako napr. STK, PZP, havarijné poistenie a pod. platím rovnako ako pri spaľovákoch, niektoré však citeľne drahšie. To je však dané prémiovou značkou a vysokou cenou nového vozidla, takže to beriem ako „daň za BMW“. Samostatnou kapitolou sú nepravidelné, ale predsa len plánované náklady. Napr. zakúpenie sady zimných pneumatík moja peňaženka oplakávala ešte niekoľko mesiacov. Ale keď sa pozriete na rozmery pneumatík na BMW i3 tak pochopíte, že je to jediné auto, ktoré takéto rozmery používa.
Aké máte skúsenosti so servisom? Museli ste už riešiť nejaké opravy? Ako to prebiehalo a koľko vás to stálo?
Vo všeobecnosti sa predpokladá, že bežný servis elektromobilu by mal byť vďaka jeho jednoduchosti lacnejší. Tých pár vynútených návštev boli drobnosti (vybitá batéria na kľúči, nastavenie svetiel a pod.), pričom sa to zviezlo v rámci záruky. Okrem toho sú tu spomínané pravidelné servisné prehliadky (každé 2 roky) a sezónne prezutie (2x ročne), dohromady priemerne ročne cca 300,- €.
Ktorý elektromobil vás doteraz najviac zaujal a prečo?
Moja prvá jazda elektromobilom bola na Tesle, čo v tej dobe bolo niečo tak unikátne, že sa to nedalo porovnať s ničím. Napriek tomu neskôr upútal moju pozornosť iný elektromobil – Hyundai Ioniq 5.
Skúšobná jazda na ňom bola tiež veľmi zaujímavá – šoféruje sa pohodlne, je mimoriadne priestranné, poskytuje zaujímavé vychytávky ako napr. V2L, či 360° pohľad vonkajších kamier.
Čo by ste poradili/odporučili človeku, ktorý seriózne uvažuje nad kúpou elektromobilu?
Napriek môjmu nadšeniu z elektromobilov si uvedomujem ich obmedzenia, s ktorými sa nie každý vie alebo chce vysporiadať. Ak niekto najazdí tisíc kilometrov denne bez bezpečnostnej prestávky, ako to občas z príspevkov hejterov na sociálnych sieťach vyplýva, rozhodne by som mu elektromobil neodporúčal. Pre tých, ktorí predsa len žijú na tejto planéte a používajú auto na také veci ako preprava z bodu A do bodu B, by som odporučil nasledovné:
- Zvážiť svoj bežný denný nájazd a zvoliť si zodpovedajúcu batériu – zbytočne predimenzovaná batéria berie peniaze a pridáva kilá navyše
- Overiť si možnosti nabíjania – majitelia domov či dokonca aj FVE majú v tomto bode jasno, obyvatelia sídlisk by si mali overiť najbližšie okolie, prípadne možnosť inštalácie wallboxu v spoločných garážach
- Spytovať si vlastné odhodlanie, či sú ochotní pri jazde prekračujúcej dojazd auta trochu plánovať zastávky s ohľadom na nabíjanie
Ak sú tieto body vyjasnené, zostáva iba prebrať si rastúcu ponuku elektromobilov a poohliadnuť sa po niečom, čo je srdcu blízke a peňaženke dostupné.
Už Vám nič neujde!
Prihláste sa na odber noviniek súvisiacich s týmto vozidlom