V Spojených štátoch sa toho teraz deje naozaj veľa. Nový prezident Donald Trump zaviedol clá, prebieha ekonomická vojna najmä s Čínou a z veľkej časti na to dopláca práve automobilový priemysel. Nielen ten americký, ale celosvetový. A cítime to aj na Slovensku.
Spaľováky vo výhode
Republikáni v Snemovni reprezentantov teraz prišli s ďalším návrhom. Konkrétne by chceli zaviesť federálnu daň na registráciu elektromobilov, a to vo výške 200 dolárov ročne. Daň by mala slúžiť na vyrovnanie rozpočtového deficitu, ktorý vznikol tým, že Kongres už od roku 1993 odmieta zvýšiť daň na pohonné hmoty. Na tému upozornil portál Electrek.
Za týmto návrhom stojí Výbor pre dopravu a infraštruktúru, ktorému predsedá Sam Gravers. Ten počas posledného volebného cyklu prijal 163 300 dolárov od ropného a plynárenského priemyslu. Jeho návrh je však viac ako nespravodlivý, je doslova otvoreným útokom na elektromobily a aj ich majiteľov.
Výpočet dane nemá žiadny rozumný základ
Navrhovaná daň je mimoriadne vysoká. Táto suma zodpovedá federálnej dani z benzínu na približne 4100 litrov. Pri priemernej efektivite elektromobilov by takáto spotreba umožnila prejsť viac ako 160 tisíc kilometrov ročne, čo najmenej desaťnásobne prevyšuje priemerný ročný nájazd vozidla.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Padlo oficiálne rozhodnutie. Špeciálne clá na čínske elektromobily vstúpia do platnosti v novembri
- Trump varuje: Útoky na Teslu budú označené za domáci terorizmus
- Rusi húfne kupujú lacné čínske autá, sťažujú sa na ich kvalitu a aj cenu
Čo sa týka spaľovacích vozidiel, ich ročná registračná daň by mala byť len na úrovni 20 dolárov. Tento poplatok sa však nevzťahuje na spotrebnú daň, ktorá je stále na úrovni z roku 1993.
Dvojaký meter
Rozporuplnosť návrhu je zrejmá. Prečo by mali elektromobily čeliť desaťnásobne vyššiemu poplatku ako spaľováky? Náklady na údržbu čerpacích staníc neustále rastú, no príjmy zo spotrebných daní z pohonných hmôt sú na úrovni spred viac ako 30 rokov. Ak by sa táto daň len prispôsobila inflácii, ročne by to do štátneho rozpočtu prinieslo približne 30 miliárd dolárov. Namiesto toho, aby sa nedostatok vyrovnal spravodlivým spôsobom, je cieľom návrhu odradiť ľudí od prechodu na elektromobily.
Za týmto návrhom zjavne stoja záujmy ropného a plynárenského priemyslu. Elektromobily sú hrozbou pre ich dlhodobú dominanciu na trhu, a preto sa hľadajú spôsoby, ako spomaliť ich rast. Návrh nie je o spravodlivosti, ale len o ochrane ziskov z fosílnych palív. Jedným z rozumných riešení by napríklad bola daň, ktorá je založená na hmotnosti vozidla a prejdených kilometroch, ktorá by odrážala reálne škody spôsobené infraštruktúre.