MojElektromobil

V Spojených štátoch sa toho teraz deje naozaj veľa. Nový prezident Donald Trump zaviedol clá, prebieha ekonomická vojna najmä s Čínou a z veľkej časti na to dopláca práve automobilový priemysel. Nielen ten americký, ale celosvetový. A cítime to aj na Slovensku.

Spaľováky vo výhode

Republikáni v Snemovni reprezentantov teraz prišli s ďalším návrhom. Konkrétne by chceli zaviesť federálnu daň na registráciu elektromobilov, a to vo výške 200 dolárov ročne. Daň by mala slúžiť na vyrovnanie rozpočtového deficitu, ktorý vznikol tým, že Kongres už od roku 1993 odmieta zvýšiť daň na pohonné hmoty. Na tému upozornil portál Electrek.

Elektromobil Audi S6 Avant

Za týmto návrhom stojí Výbor pre dopravu a infraštruktúru, ktorému predsedá Sam Gravers. Ten počas posledného volebného cyklu prijal 163 300 dolárov od ropného a plynárenského priemyslu. Jeho návrh je však viac ako nespravodlivý, je doslova otvoreným útokom na elektromobily a aj ich majiteľov.

Výpočet dane nemá žiadny rozumný základ

Navrhovaná daň je mimoriadne vysoká. Táto suma zodpovedá federálnej dani z benzínu na približne 4100 litrov. Pri priemernej efektivite elektromobilov by takáto spotreba umožnila prejsť viac ako 160 tisíc kilometrov ročne, čo najmenej desaťnásobne prevyšuje priemerný ročný nájazd vozidla.

Nemali by ste prehliadnuť:


Čo sa týka spaľovacích vozidiel, ich ročná registračná daň by mala byť len na úrovni 20 dolárov. Tento poplatok sa však nevzťahuje na spotrebnú daň, ktorá je stále na úrovni z roku 1993.

Dvojaký meter

Rozporuplnosť návrhu je zrejmá. Prečo by mali elektromobily čeliť desaťnásobne vyššiemu poplatku ako spaľováky? Náklady na údržbu čerpacích staníc neustále rastú, no príjmy zo spotrebných daní z pohonných hmôt sú na úrovni spred viac ako 30 rokov. Ak by sa táto daň len prispôsobila inflácii, ročne by to do štátneho rozpočtu prinieslo približne 30 miliárd dolárov. Namiesto toho, aby sa nedostatok vyrovnal spravodlivým spôsobom, je cieľom návrhu odradiť ľudí od prechodu na elektromobily.

Hyundai Ioniq 6

Za týmto návrhom zjavne stoja záujmy ropného a plynárenského priemyslu. Elektromobily sú hrozbou pre ich dlhodobú dominanciu na trhu, a preto sa hľadajú spôsoby, ako spomaliť ich rast. Návrh nie je o spravodlivosti, ale len o ochrane ziskov z fosílnych palív. Jedným z rozumných riešení by napríklad bola daň, ktorá je založená na hmotnosti vozidla a prejdených kilometroch, ktorá by odrážala reálne škody spôsobené infraštruktúre.

Náš tip
Kia spúšťa predpredaj prelomového elektromobilu PV5. K dispozícii je aj na Slovensku
7. mája 2025

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

Nie je možné pridávať komentáre.

+