MojElektromobil

Budúcnosť cestnej dopravy je elektrická, a to napriek odporu niektorých členských štátov EÚ. Potvrdzuje to aj najnovšia správa TÜV Report 2026, ktorá analyzovala dáta z 9,5 milióna technických kontrol. Výsledky priniesli prekvapivé zistenia o spoľahlivosti elektromobilov, ale aj varovný prst pre majiteľov populárnych Tesiel.

Do pravidelných technických kontrol (obdoba slovenskej STK) v Nemecku prichádza čoraz viac elektromobilov, vďaka čomu máme konečne k dispozícii štatisticky relevantné údaje. V najnovšom reporte figuruje až 18 elektrických modelov. Hlavný záver? Elektromobily sú v oblasti údržby a životnosti plne schopné konkurovať autám so spaľovacím motorom.

Víťazi a porazení: Mazda kraľuje, Fiat prekvapil

Absolútnym víťazom rebríčka (tzv. „Zlatá plaketa“) sa stala Mazda 2. Tento hybridný model dosiahol pri prvých kontrolách (vek 2 – 3 roky) mieru závažných nedostatkov len 2,9 % pri priemernom nájazde 29 000 km. Na druhom mieste sa umiestnili Mercedes triedy B a VW T-Roc.

Výrazný úspech však zaznamenali aj elektromobily:

  • Fiat 500e sa stal víťazom v kategórii „Mini“ vozidiel (4,2 % poruchovosť).

  • Audi Q4 e-tron obsadilo skvelé 8. miesto v celkovom poradí.

  • Vysoko sa umiestnili aj Mini Cooper SE či Renault Twingo Z.E.

Tieto výsledky sú dobrou správou pre trh s jazdenými elektromobilmi, ktorý začína rásť vďaka klesajúcim cenám a zvyšujúcej sa dôvere spotrebiteľov v túto technológiu.

Tesla na chvoste rebríčka

Na opačnom konci tabuľky však nájdeme najpopulárnejšie elektromobily sveta.

  • Posledné miesto obsadila Tesla Model Y.

  • Predposledné miesto patrí Tesle Model 3 (s poruchovosťou 17,3 %).

Odborníci však upozorňujú na dôležitý kontext: Modely Tesla mali po 2–3 rokoch najazdených v priemere viac ako 50 000 km, čo je výrazne viac než pri víťaznej Mazde alebo iných mestských autách. Vysoký nájazd sa prirodzene podpisuje pod opotrebenie komponentov.

tesla model y performance juniper 2026 facelift predaj skladom cena
Tesla Model Y | Zdroj: Tesla

Čo sa na elektromobiloch kazí najčastejšie?

Analýza ukázala, že elektromobily netrpia poruchami pohonného ústrojenstva. Problémy sú inde:

  • Podvozok a nápravy: Kvôli vysokej hmotnosti batérií trpia ramená náprav a zavesenie kolies (častý problém napr. pri Tesle, ale aj Opel Corsa-e).
  • Brzdy: Keďže elektromobily často spomaľujú rekuperáciou, klasické brzdy sa používajú menej, čo vedie k ich hrdzaveniu a zníženej účinnosti (problém napr. pri VW e-Golf či Peugeot e-208).
  • Osvetlenie: Rovnako ako pri spaľovacích autách, svetlá zostávajú najčastejším zdrojom porúch.

Autá starnú a šetrí sa na servise

Celková správa priniesla aj jedno negatívne zistenie. Priemerný podiel vozidiel s vážnymi chybami stúpol na 21,5 %. Jürgen Wolz z divízie mobility TÜV SÜD to pripisuje starnutiu vozového parku (priemerný vek áut v Nemecku je 10,6 roka) a inflácii. Vodiči z finančných dôvodov čoraz častejšie odkladajú dôležité opravy a údržbu.

Elektromobil nie je bezúdržbový zázrak. Hoci odpadajú výmeny oleja v motore, vyššia hmotnosť a špecifický štýl brzdenia si vyžadujú pravidelnú kontrolu podvozku a brzdového systému. Ak kupujete jazdené EV, zamerajte sa práve na tieto komponenty.

25. novembra 2025

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

Nie je možné pridávať komentáre.

+