Report SEVA o rozvoji elektromobility na Slovensku

Nabíjací konektor | Foto: Tomáš Kanálik

Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) zverejnila svoj najnovší výročný report, ktorý prináša podrobný pohľad na aktuálny stav a budúci vývoj elektromobility na Slovensku. Publikácia je plná podrobných údajov a príkladov, ktoré sú užitočné pre každého, kto sa chce zorientovať v tomto prudko rastúcom segmente. SEVA predstavuje analýzu aktuálneho stavu a navrhuje konkrétne riešenia, ktoré môžu Slovensko posunúť smerom k udržateľnejšej cestnej doprave bez lokálnych emisií.

V roku 2022 sa na Slovensku predalo viac ako 3 000 elektromobilov, čo je o 50 % viac ako v predchádzajúcom roku. Takéto tempo rastu je však ťažké označiť za nejakú rEVolúciu. „Slovensko má čo dobiehať. V niektorých metrikách patríme k najhorším v Únii,“ konštatuje riaditeľ SEVA Patrik Križanský. „Predbehli nás už aj naši najbližší susedia, napríklad v Poľsku dosiahli elektromobily podiel na predajoch 3,5 %, kým u nás je to len 1,94 %.“ 

U našich severných susedov aktuálne prebieha schéma „Mój elektryk“, ktorá by sa mohla stať vhodnou inšpiráciou pre zavedenie priamej podpory kúpy elektromobilu aj u nás. „Ak by sme aplikovali dnes známe výsledky tohto programu na podmienky na Slovensku, dokázali by sme dosiahnuť 5 % podiel registrácií elektromobilov približne o dva roky skôr ako keď takúto schému nezavedieme,“ prezentuje výsledky analýz riaditeľ SEVA a dodáva: „Pri odhadovaní budúceho vývoja sme pritom skôr opatrní vzhľadom na konzervatívnosť slovenského spotrebiteľa.“ 

Súvisiacie články

Asociácia zdôrazňuje, že podpora zo strany štátu je najdôležitejšia práve v tejto fáze rozvoja elektromobility, pričom kľúčové je dosiahnuť a prekonať hranicu 5 % podielu elektromobilov na všetkých predaných vozidlách. „Skúsenosti z iných krajín nám ukazujú, že práve 5 percentný podiel elektromobilov na registráciách nových vozidiel je hranica, za ktorou sa dá do pohybu efekt snehovej gule a elektromobilita sa na trhu plne etabluje. Ak by sa zaviedli navrhované podporné opatrenia, 5% dosiahneme do troch rokov, “ objasňuje Patrik Križanský.

Okrem priamej dotácie pri kúpe vozidla navrhuje SEVA vo svojom reporte aj niekoľko daňových opatrení zameraných na firmy a zamestnancov. Podporné opatrenia je potrebné spustiť čo najskôr a dobre ich nastaviť, aby motivovali tak firmy ako aj jednotlivcov.

Ďalšie zaujímavé čísla z reportu (na stiahnutie zo stránky SEVA):

  • V rebríčku krajín Európskej únie sa Slovensko v adopcii elektrických vozidiel umiestnilo v roku 2022 na poslednom mieste.
  • Tento trend pokračuje aj v roku 2023, keď je Slovensko v EÚ na úplnom chvoste v podiele elektromobilov medzi novoregistrovanými osobnými vozidlami. V prvom štvrťroku dosiahol podiel elektromobilov iba 1,9 %, pričom druhý najnižší prírastok dosiahla Česká republika (2,4 %). Podiel registrácií elektromobilov v Poľsku dosiahol úroveň 3,5 % a v Maďarsku dokonca až 5,6 %.
  • Podiel elektrických vozidiel na celom vozovom parku (vyše 2,5 milióna osobných vozidiel) naďalej zostáva marginálny na úrovni 0,4 %. Ku koncu prvého štvrťroka 2023 jazdilo po našich cestách niečo vyše 7 000 batériových elektromobilov.
Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.