MojElektromobil

Pohonné ústrojenstvo

Renault Zoe Z.E. 40 poháňa elektromotor s maximálnym výkonom 65 kW (88 k), ktorý je dostupný pri 3 000 až 11 300 ot./min. Od začiatku je k dispozícii krútiaci moment 220 Nm. Od 2 500 ot./min. je to 250 Nm. Elektromotor je dopovaný 41 kWh batériou (400V), ktorá vzišla zo spolupráce Renaultu a LG Chem. Tá má v porovnaní so staršou 22 kWh batériou 2-násobnú energetickú hustotu, vďaka čomu si zachovala takmer identické rozmery a hmotnosť (305 kg).

Jazdné režimy

Renault Zoe má k dispozícii 2 jazdné režimy, a to štandardný a ECO. Zvolením režimu ECO dôjde k výraznému ochabnutiu reakcií akcelerátora. Tým sa dosiahne postupné, plynulé zrýchľovanie, čím dochádza k menšej spotrebe energie z akumulátora. Taktiež sa obmedzí maximálna rýchlosť vozidla na 95 km/h. V prípade, že potrebujete plný výkon auta bez obmedzení, stačí prudšie zošliapnuť plynový pedál a ECO režim sa dočasne vypne. To sa zíde predovšetkým pri obiehaní či rýchlejšom opúšťaní križovatky.

Jazdné vlastnosti

Papierové údaje o výkone, hmotnosti a zrýchlení vyvolávajú na prvý pohľad pochybnosti o agilite vozidla. Veď 65 kW, 1 555 kg a akcelerácia z 0 na 100 km/h za 13,2 sekundy určite neohúria. Netreba však zabúdať, že Renault Zoe je elektromobil, v prípade ktorých môžu byť tieto údaje veľmi skresľujúce. A to je aj prípad Zoe.

Auto pôsobí veľmi sviežo a agilne. Váhu nie je vôbec cítiť a motor má pekný záťah aj pri zrýchľovaní do kopca. Od prvej otáčky máte k dispozícii krútiaci moment 220 Nm, ktorý od 2 500 ot./min. narastie na 250 Nm. Údaj o zrýchlení z 0 na 100 km/h je tak dosť zavádzajú, pretože v praxi oveľa podstatnejšie zrýchlenie z 0 na 50 km/h zvládne Zoe za 4,1 s, na 80 km/h mu to trvá 8,6 s. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 135 km/h, pričom Zoe nemá pri podobnej rýchlosti na diaľnici žiadny problém.

renault zoe jazdne vlastnosti

Pocitovo by sme však povedali, že je Zoe ešte rýchlejšie. Z daných hodnôt je jasné, že pri vyšších rýchlostiach motoru dochádza dych. Netreba však zabúdať na to, že sa jedná predovšetkým o mestské vozidlo, ktoré vás svojou dynamikou určite nesklame napríklad pri nutnom rýchlejšom opúšťaní križovatky. Pochváliť taktiež treba tzv. pružné zrýchlenie pri nižších rýchlostiach.

Príjemným prekvapením bolo pre nás nastavenie riadenia. Vzhľadom na určenie vozidla sme očakávali “preposilňované” riadenie, avšak to je presné, pričom máte pocit dobrého kontaktu s vozidlom. S volantom sa tak zbytočne veľa nenakrútite. Pozitívne musíme hodnotiť aj správanie podvozka pri prejazde zákrut, kedy nedochádza k žiadnym výraznejším náklonom. A to aj vďaka nízkemu ťažisku, za ktoré je zodpovedná 305 kg batéria, umiestnená pod sedačkami vozidla.

Vlastnosti podvozka

Ako sme už spomínali, podvozok Renaulte Zoe výborne zvláda prejazd zákrutami. Horšie je to však už s jeho komfortom a odhlučnením. Vozidlo vám nechá pocítiť väčšinu nerovnosti našich “kvalitných” ciest. A to aj s patričnou zvukovou kulisou. Nie je to ale nič neznesiteľné, avšak pred nerovnosťami sa budete mať radšej na pozore.

renault zoe

Spotreba a dojazd

No a dostávame sa k jednej z najdôležitejších častí nášho testu. Veď spotreba a dojazd je asi najpodstatnejším atribútom elektromobilov vo všeobecnosti. Nie je tomu tak dávno, čo bol dojazd Achillovou pätou elektrických vozidiel. Našťastie sa situácia v tejto oblasti neustále mení k lepšiemu, čoho výborným príkladom je aj Renault Zoe Z.E. 40.

Renault Zoe Z.E. 40 má “papierový” dojazd 400 km. Jedná sa však o laboratórnu hodnotu podľa veľmi “optimistického” európskeho cyklu NEDC, ktorú sú automobilky de facto nútené uvádzať na európskom trhu, aby si neuškodili pri porovnaní s konkurenciou. Renault však uvádza aj vlastný reálny dojazd. A to 300 km v mestkej a prímestskej premávke, pri miernej klíme.

Mestská a prímestská premávka

Nám sa podarilo najazdiť v rámci kombinovanej jazdy po meste, dedinách a okresných cestách 341 km pri spotrebe 12 kWh/100 km, pričom nám palubný počítač ukazoval ešte zvyšný dojazd 13 km. Takže dokopy to činilo cca 354 km. Treba však povedať, že sme jazdili bez klimatizácie a snažili sme sa vyhýbať zápcham, ktoré by tento dojazd zrejme trošku okresali. Pri jazdení čisto po meste sme dosiahli spotrebu 13,4 kWh, čo by malo stačiť na 300 km dojazd.

renault zoe dojazd spotreba

Na druhej strane sme dosiahli úroveň Eco jazdy 81 zo 100, takže sa dá jazdiť ešte ekologickejšie a šetrnejšie. Samozrejme veľa záleží aj od toho, ako ťažkú máte nohu na plyne. V prípade, že chcete jazdiť šetrne, môžete si pomôcť aktiváciou ECO režimu, ktorý obmedzí reakcie akcelerátora. My sme v tomto režime odjazdili necelých 100 km, pričom môžeme povedať, že má dosť citeľný vplyv na spotrebu.

Diaľnica

Tak ako nás milo prekvapil dojazd v mestskej a prímestskej premávke, opačne tomu bolo v prípade jazde na diaľnici. Pri tachometrovej rýchlosti 130 km/h sa pohybovala spotreba od 22,5 do 22,9 kWh/100 km. Tzn. takmer dvojnásobnú spotrebu, ako v prípade mestskej a prímestskej premávky. Na diaľnici tak treba počítať s dojazdom do 180 km.

renault zoe dojazd spotreba

Tento článok je rozdelený na niekoľko častí: 


Už Vám nič neujde!

Prihláste sa na odber noviniek súvisiacich s týmto vozidlom

31. augusta 2017

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+