MojElektromobil

Ešte v januári sme sa v redakcii pozreli na nový plug-in hybridný model značky Renault. To bolo vlastne aj prvýkrát, čo sme sa dostali do kontaktu s plug-in hybridnými vozidlami francúzskej automobilky. Po januárovom teste Renault Captur E-TECH sme sa presunuli do vozidla v odlišnej triede, ale s veľmi podobnými parametrami. Takto dopadol náš test Renault Megane Grandtour E-TECH.

Renault prichádza na trh s plug-in hybridmi, ktoré prezentuje ako dynamické a zároveň efektívne vozidlá. Nabíjateľné hybridy spravidla sú efektívnejšie ako akékoľvek iné autá so spaľovacím motorom, no iba ak sú poctivo nabíjané. Otestovali sme už množstvo plug-in hybridov, pričom každým ďalším modelom si len potvrdzujeme, že veľkosť batérie nemusí byť vždy kľúčová.

Dôležité je, aby auto vedelo danú energiu v batérii aj dobre využiť. Renault Captur E-TECH nás v januári prekvapil efektivitou jazdy na elektrickú energiu, no pri jazde s vybitou batériou to už nebolo až také ružové. Od Renault Megane Grandtour E-TECH sme očakávali o niečo lepšie výsledky. Predsa len ide o sedan, ktorý je aerodynamicky lepšie prispôsobený pre efektívnu jazdu. Dokázal ich potvrdiť?

Dostupné jazdné režimy

Už pri Renault Captur E-TECH sme si vyskúšali jednotlivé jazdné režimy, ktoré sú v prípade plug-in hybridu Megane totožné. Teda vozidlo nás už nemalo veľmi čím prekvapiť a aj sa nám to potvrdilo. V Renault Megane Grandtour E-TECH sú dostupné tri jazdné režimy, a to Pure, Sport a MySens. Automobilka stavila na túto trojicu, ktorá je veľmi prehľadná a navyše funkčne jednoduchá. Nemusíte sa ako vodič trápiť s rôznymi nastaveniami. Systém je vo veľa prípadoch dostatočne inteligentný na to, aby si zvolil najlepší možný režim s ohľadom na efektivitu.

Ak je batéria nabitá, po naštartovaní sa auto automaticky prepne do režimu Pure, teda čisto elektrickej jazdy. V takejto situácii môžete do voľby auta zasiahnuť a prepnúť si na športový režim alebo MySens. S režimom Pure je to ale nie je až také jednoduché, nakoľko Renault si môže vynútiť zapnutie spaľovacieho motora a krátkodobo nie je možné aktivovať lokálne bez emisnú jazdu. Deje sa to ale väčšinou iba na začiatku jazdy, kedy si auto potrebuje zohriať spaľovací motor. Stalo sa mi to vždy, keď som s autom vyrážal potom, čo dlhšie stálo na parkovisku. Toto obmedzenie trvá asi 2 až 3 minúty a následne sa opätovne môžete prepnúť do režimu Pure.

MySens a nabíjanie motorom

Ak sa nechcete o nič starať, skutočne je najlepšie nechať rozhodovanie na systéme a zvoliť MySens. Auto si vtedy samé rozhodne, akým spôsobom bude využívať elektrický a spaľovací motor. Pri vyšších rýchlostiach sa prirodzene prepína na spaľovací a v meste zase spúšťa elektrický pohon. V rámci tohto režimu je dostupná aj funkcia eSave, ktorá má šetriť energiu v batérii pre neskoršie využitie. Energiu ale nielenže uchováva, no taktiež ju spaľovací motor pomáha vyrábať. Táto funkcia je v plug-in hybridných autách bežná, no je škoda, že auto vyrába elektrickú energiu motorom aj vtedy, keď je táto funkcia vypnutá.

Vždy si totiž chce nechávať rezervu, ktorú ale vzápätí minie a opäť vyrobí. Predpokladám, že oveľa efektívnejšie by bolo, ak by pri vybitej batérii elektrický pohon využívalo len minimálne a energiu vyrábalo iba rekuperáciou. Keď si chcete užiť dynamickejšiu jazdu, môžete si prepnúť na športový režim a vyššiu odozvu budete okamžite cítiť. Bez ohľadu na jazdný režim sa auto snaží rozbiehať elektrickým motorom a lepšia pružnosť z križovatky je zábavná, ale aj cielená, nakoľko môže šetriť benzín.

Batéria a nabíjanie

Renault Megane Grandtour E-TECH má batériu totožnú so sesterským crossoverom Captur. V kufri sa teda skrýva batéria s kapacitou 9,8 kWh, čo v praxi nemusí byť vôbec zlé. Megane pôsobí úspornejšie a aj by v praxi mal byť. Keď sa ale pozrieme do špecifikácií, automobilka uvádza rovnaké hodnoty dojazdu pri oboch modeloch. V rámci mestského cyklu WLTP ide až o 65 kilometrov a pri kombinovanej jazde sa spotreba zastavuje na hodnote 50 kilometrov. Obe čísla nie sú zlé a skôr odrážajú to, čo je aktuálne na trhu štandardom. Bohužiaľ, Renault sa už k štandardu neblíži možnosťami nabíjania.

Niektoré automobilky ako Land Rover, Mitsubishi alebo Mercedes-Benz dávajú do niektorých plug-in hybridných modelov podporu pre DC nabíjanie. To samozrejme považujem za nadštandard. V základe ale dostávajú výkonnejšiu palubnú nabíjačku s výkonom 6,6 alebo 7,4 kW. Renault na to ide inak a skôr sa sústredí na nočné domáce nabíjanie. V základnej výbave je totiž palubná nabíjačka s výkonom 3,3 kW a nie je možné si priplatiť za výkonnejší variant. Nabíjanie z 0 na 100 percent teda trvá približne 2 a pol hodiny. Je to škoda, ale ako sme spomenuli, na domáce nabíjanie to stačí. Pri nabíjaní na verejných nabíjacích staniciach, ku ktorým by ste auto pripájali spravidla počas nákupu, návštevy mesta, obchodného domu alebo kina to už postačujúce nie je.

Test – kombinované trasy

V rámci testu sme absolvovali niekoľko trás, ale prevažne sme jazdili v rámci Bratislavy a vyskúšali sme si aj spotrebu na trase do Trnavy, prípadne na ceste naspäť. Jazdili sme ako s vybitou, tak aj plne nabitou batériou. Rozdiely boli samozrejme veľké, ale ani spotreba s úplne vybitou batériou nebola zlá. Ako prvú môžem spomenúť kombinovanú jazdu v rámci Bratislavy a následnú cestu do Trnavy. Celkovo som prešiel 96 kilometrov s vybitou batériou. Na diaľnici som sa neobmedzoval a jazdil som dynamicky.

A celková spotreba? 5,6 litra a 4,3 kWh na 100 km, čo vôbec nie je zlé. Auto som v Trnave nabil a išiel som naspäť do Bratislavy. Tentokrát mimo diaľnice, teda iba po okresných cestách cez Senec. Batéria sa celkom držala, no nakoniec sa vybila po necelých 40 kilometroch. Čisto elektrický dojazd na okresných cestách je menší, no ešte stále chladné počasie elektrickému dojazdu neprospieva. Po príchode do cieľa som prešiel 53 kilometrov s celkovou spotrebou 1,8 litra a 15,4 kWh na 100 km.

Už na takto kratšom úseku bol vidieť efekt nabíjania batérie motorom. Aj krátkodobá vysoká spotreba dokázala priemernú spotrebu dostať po pár kilometroch na 1,8 l / 100 km. To v hrubých číslach nie je zlé, ale pri porovnaní s inými plug-in hybridmi to predsa len je o niečo viac. Napríklad so Škoda Octavia iV sme sa so spotrebou dostali na totožnej trase na 0,7 l / 100 km. Samozrejme, spôsobené to bolo aj tým, že Škoda je vybavená väčšou batériou, no rozdiel je aj napriek tomu výrazný. Renault Megane Grandtour E-TECH je aj napriek tomu stále dobrý plug-in hybrid, no patrí práve medzi tie, ktoré by mohli využívať energiu v batérii optimálnejšie.

Výbava a jazdní asistenti

Renault Megane Grandtour E-TECH je možné vylepšiť o jazdných asistentov príplatkovou výbavou. Tá nie je široká a dá sa vybrať. Napríklad za 700 € viete získať adaptívny tempomat, sledovanie jazdných pruhov či núdzové brzdenie s detekciou chodcov a cyklistov. Ak by ste ale chceli aj aktívny zásah do riadenia pri opustení jazdného pruhu, táto funkcia je s mnohými ďalšími súčasťou balíka Pack Easy Pilot s cenou 1600 €. Všetko sú to veľmi cenní asistenti, ktorí ale neboli súčasťou nami testovaného auta.

Do nami testovanej verzie Renault pridal zimný balík, ktorý pozostáva z vyhrievaného volantu a predných sedadiel. Priplatili aj balík s väčším displejom, lepším audiom s ôsmimi reproduktormi, zadnou parkovacou kamerou a head-up displejom. Posledný príplatkový balík sa zameral na parkovanie. Teda do auta pribudli predné, zadné a bočné parkovacie senzory, systém sledovania mŕtveho uhla a upozornenie na prichádzajúce auto pri cúvaní. Príplatková výbava je bohatá a je si z čoho vyberať.

Určite je ale zaujímavé spomenúť základnú sériovú výbavu. V nej nájdete systém rozpoznávania dopravných značiek s
varovaním o prekročení povolenej rýchlosti, systém varovania pred opustením jazdného pruhu, systém detekcie únavy vodiča, asistent rozjazdu do kopca, dažďový a svetelný senzor, LED denné svietenie Edge Light, zatmavené zadné okná, elektrochromatické vnútorné spätné zrkadlo a automatické prepínanie diaľkových svetiel.

Exteriér a interiér moderná klasika

Renault Megane Grandtour E-TECH sme mali v príplatkovej modrej farbe Iron, ktorá vyzeral naozaj dobre. Elegantné kombi si drží svoje línie a v zásade ničím neprekvapí. Nižšie posadený nos ešte viac upozorňuje na prednú masku, ktorá má výrazné oblé tvary, tak ako na väčšine častiach karosérie. Samotný chladič nemá až tak veľký výrez, teda minimálne opticky sa skrýva v inak výraznom znaku a predných svetlách, ktoré sú navyše pretiahnuté s decentným výrezom.

Interiér sa nesie v podobnom štýle a pri porovnaní s Renault Captur nás prekvapil o to menej. Priestoru v interiéri je dostatok a to aj vzadu. Pred vodičom sa rozprestiera digitálny kokpit s príjemnou a modernou grafikou. Auto priamo v kokpite zobrazuje veľmi dôležité parametre ako zostávajúci dojazd, spotrebu v kWh a aj litroch či priemernú rýchlosť spolu s prejdenou vzdialenosťou. Chýba úroveň batérie v percentách, no k tejto informácii sa dá dostať cez mobilnú aplikáciu a vzdialený prístup.

Stredový displej je orientovaný vertikálne, softvér je na pár zaváhaní je dobre optimalizovaný a aj dostatočne prehľadný. Ešte pri prvom teste som si síce musel zvyknúť na rozmiestnenie jednotlivých možností, tu už som problém nemal. Poteší detailnejšie zobrazenie údajov o spotrebe. Chýbať samozrejme nemôže podpora pre Android Auto, ktorú som osobne vyskúšal, no stále ide iba o káblové pripojenie. Bezdrôtový variant ešte nie je až taký rozšírený ani pri iných automobilkách. Prítomné sú tiež iba USB-A konektory, bez USB-C.

Konektivita a aplikácia

Mobilná aplikácia je vydarená a veľmi prehľadná. Všetko potrebné je hneď na hlavnej obrazovke. Zostávajúci elektrický, ale aj celkový dojazd či počet percent. Priamo tu sa dá spustiť aj klimatizácia, no nie vždy sa mi spustenie podarilo. Nájdete tu tiež prehľad o servisných intervaloch či možnosť pre lokalizovanie vozidla.

Záverečné hodnotenie – Test Renault Megane Grandtour E-TECH

Renault Megane Grandtour E-TECH sme si počas testovania užili. Ide o rodinné, ale stále zábavné auto, ktoré vám dáva možnosť jazdiť lokálne bez emisne. Samozrejme, v mnohých prípadoch sa už ukazuje čistý elektromobil ako lepšia voľba, ak si auto bez spaľovacieho motora ešte neviete predstaviť, Megane môže byť dobrá voľba. Na druhú stranu, existuje aj konkurencia, ktoré je pre Renault celkom veľká.

Siahnuť totiž môžete už po spomínanej Škoda Octavia iV alebo Superb iV, ktoré sa cenovo ani veľmi neodlišujú. Napríklad nami testovaná verzia Škoda Octavia iV stála 37 564 €, čo je o päť tisíc viac ako Megane. Rozdiel v základných verziách je približne 2 tisíc, no Škoda ponúka o niečo vyšší elektrický dojazd. Cenovo sa tu viac vyrovnáva Peugeot 508 SW s cenou 30 790 € v základe. Peugeot síce má menší elektrický dojazd, ale zase je možné dokúpiť výkonnejšiu palubnú nabíjačku. Pri ňom je ale potrebné počítať s menším priestorom vo vnútri.

Cena nami testovanej verzie Renault Megane Grandtour E-TECH je 32 340 €

Plusy:
+ efektívny v elektrickom režime
+ priestranný exteriér
+ komfortná jazda
+ veľký kufor

Mínusy:
– iba 3,3 kW palubná nabíjačka
– menší elektrický dojazd
– bez možnosti vypnúť nabíjanie motorom

23. marca 2021

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+