Prírodná protónová batéria sa nabije za pár sekúnd, zvládne aj nízke teploty

Next Generation Li-Ionen-Batteriematerialien: Daimler und Sila Nanotechnologies schließen Kooperation. (Quelle: Sila Nanotechnologies) Daimler Teams Up with Sila Nanotechnologies on Next Generation Lithium-ion Battery Materials. (Source: Sila Nanotechnologies)

Pri lítiových batériách v súčasných elektromobiloch sa často zamýšľame, kam bude vôbec možné túto technológiu ešte posunúť. Je takmer isté, že ju výrobcovia budú musieť nahradiť niečim iným, pričom kandidátov je hneď niekoľko. Teraz sa však do zoznamu pridáva ďalší – protónová batéria z rúk výskumníkov z Uppsala University vo Švédsku.

Nabíjanie otázkou pár sekúnd

Aktuálne modely elektromobilov už často vedia znížiť nabíjací čas na veľmi rozumné hodnoty. Čím väčšia kapacita batérií, tým menej často musíme zastaviť kvôli nabíjaniu. Keď však už k tomu príde, každé zrýchlenie je vítané. Nová protónová batéria má v tejto oblasti ponúknuť výrazný posun, nakoľko má byť jej nabíjanie otázkou iba niekoľkých sekúnd. Bez straty kapacity má pritom zvládnuť 500 cyklov. V oficiálnej správe sa ale, bohužiaľ, vôbec nespomína jej kapacita, respektíve hustota energie na kilogram.

Pre súčasné batérie predstavuje hrozbu chlad. Ten výrobcovia riešia aktívnym zohrievaním, ktoré zlepšuje ich schopnosť dodávať dostatok energie a zároveň ich chránia pred poškodením. V prípade protónovej batérie by už prípadný strach z nízkych teplôt nemal byť vôbec opodstatnený. Člen výskumného tímu tvrdí, že s ich protónovou batériou sa im podarilo demonštrovať zachovanie vlastností, napríklad kapacity, pri teplotách až -24°C.

Jednoduchšie nabíjanie

V rámci testov dokázali demonštrovať jednoduché nabíjanie cez klasický solárny článok. Zatiaľčo klasické lítiové batérie potrebujú byť pre správne nabíjanie riadené pokročilou technológiu, protónová batéria by na komplikované systémy nemala byť vôbec odkázaná.

Súvisiacie články

Jedným z hlavných cieľov pri vývoji bolo vytvoriť batériu s minimálnou záťažou na životné prostredie. Lítiové batéria v tomto aspekte nejdú príkladom, takže by sa ekologická úroveň elektromobilov či zariadení využívajúcich batérie výrazne zvýšila. V protónovej batérií je elektrolitom acidný roztok vody. Aktívny materiál zase využili chinóny, ktoré sú rovnako voľné dostupné v prírode. Na druhú stranu, takéto vylepšenie nemá vplyv len na ekologicky aspekt, ale aj bezpečnosť. S takýmto zložením je eliminované riziko požiaru či výbuchu.

Nezrelá do praxe

Pri väčšine nových objavov na poli batérií si však na reálne nasadenie do praxe ešte musíme počkať. Bohužiaľ to je aj tento prípad. Tím tvrdí, že zatiaľ nemáme počítať s jej masovou výrobou, nakoľko má pred sebou značnú časť vývoja. Aj napriek tomu však má ísť o dobrý krok k reálnej produkcii organických batérií v budúcnosti.

Prekvapenie v súvislosti s batériami sme čakali aj od Tesly, ktorá by mala najbližšie týždne predstaviť niečo výnimočné. Veríme, že sa predstavenia dočkáme aj napriek súčasnej situácii. Ako sme už ale spomenuli, o nových batériách čítame pravidelne, pričom najnovšie sa s pokrokom pochválilo IBM. Firma ešte v decembri minulého roka predstavila rovnako ekologickú verziu batériových článkov. Jej hlavné zložky dokážu získať zo slanej vody.

Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.